jungelbar Skrevet 2. april 2008 #1 Del Skrevet 2. april 2008 Jeg driver og planlegger å få barn om et par år. Det økonomiske ordner seg uansett, så det jeg lurer på er hvordan det praktiske fungerer. Helst vil jeg ikke ta ut et års permisjon. Jeg vil bli fortest ferdig med studeiene mine. Jeg skal først gå to år på NA interiør, deretter håper jeg å komme inn på interiørarkitekt ved Bergen Kunsthøyskole, det er 4,5 år ca. Når vil det være best for meg å planlegge barn? Er det mulig å ta med barnet på skolen? I undervisning osv? Kan noen fortelle om de pratiske ordningene..? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137329419-det-praktiske/
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #2 Del Skrevet 2. april 2008 vil ikke anbefale deg å få barn i studietiden dersom du ikke planlegger å ta ut permisjon i det hele tatt... du vet aldri hva som skjer, og formen på verken deg eller baby. sånt kan liksom ikke planlegges. å få barn er en tung jobb, om du skal gå på et fulltidsstudium samtidig tror jeg du kommer til å slite.. men ditt valg.. vil anbefale deg permisjon!! iallefall 1 semester... en annen ting er jo at det faktisk ikke går an å planlegge når man skal bli gravid.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137329419-det-praktiske/#findComment-137330121
Eline på vei med nummer to Skrevet 2. april 2008 #3 Del Skrevet 2. april 2008 NA Interiør vet jeg ingenting om. Men: Interiørarkitekt på KHiB er 5 år, 3 årig bachelor og 2-årig master (jeg tar tilsvarende utdanning et annet sted i landet ). Siden faget du skal ta er veldig praktisk så er det ikke nødvendigvis like enkelt å ha med barnet på skolen som feks om man studerer på universitetet hvor man kun har noen få forelesninger. Det er mye obligatorisk undervisning etc slik at man må være på skolen, og de tre første årene på KHiB har du endel praktiske fag med jobbing i verkstedet siden du også jobber med møbeldesign. Det blir attskillig enklere å kombinere barn med en masterutdanning siden man i stor grad jobber på egenhånd, men det er jo endel obligatorisk man må få med seg og det er mye arbeid... De fleste jeg kjenner som har tatt den utdanning og fått barn har enten fått barn mellom bachelor og mastergraden, eller mellom 1. og 2. år av mastergraden - men de alle har tatt et år permisjon. Selv har jeg termin kun 6 måneder før jeg leverer masteroppgaven, jeg har tenkt å gjøre ferdig mesteparten før fødselen, jeg skal kun være hjemme de 6 første ukene - men samboeren min skal være hjemme fram til jeg leverer, i hovedsak håper jeg å ha hjemmekontor for å kunne være "matestasjon" innimellom. Hadde ikke samboeren min tatt seg av permisjonen så måtte jeg nok ha tatt ut permisjon og levert senere, jeg tror ikke jeg hadde klart å gå på skole fulltid OG tatt vare på babyen samtidig, ikke på det studiet jeg holder på med... Hadde jeg studert noe annet så hadde det ikke vært noe problem (gikk på universitetet før og det kunne jeg fint ha gjort samtidig som man har små barn). Men du må nesten avgjøre selv hva du klarer, uansett så tror jeg du må starte på studiene og se det litt an etter det, man jobber jo på forskjellige måter. Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137329419-det-praktiske/#findComment-137330187
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå