Gå til innhold

Angående eksamen og baby

Julimams

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann hoppsann!

Slik reglene er, hvis man ser bort i fra det mye omtalte "smutthullet", skal per def far da ikke kunne ta ut permisjon.SÅ hva gjør man da med eksamen?

Jeg har faktisk tenkt til å studerere og å gå på eksamen. Har far rett på en dag fri for å passe på barnet mens jeg har eksamen? Får jeg da evt ekstra tid mtp ammepauser?

takker for svar=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke et sentralgitt reglement som regulerer ammetid under eksamen.

Kan ikke se for meg at dette er et praktisk problem.

På Universitetet i Tromsø sies det ikke noe om dette i reglementet. Vi søkte da om ekstra tid, og fikk innvilget ekstra tid for den tiden som faktisk ble brukt til amming under eksamen.

Jeg regner med at en slik løsning vil bli praktisert over alt.

Når det gjelder barnefarens rett til permisjon under din eksamen er dette regulert i arbeidsmiljølovens § 12 - 6 andre ledd.

"Delvis permisjon baseres på avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidstakers ønske om hvordan uttaket av delvis permisjon skal gjennomføres, skal oppfylles med mindre dette medfører vesentlige ulemper for virksomheten."

Etter denne bestemmelsen så skal det ikke være noe som helst problem at barnefaren får fri de dagene du har eksamen.

Ulempen er at denne permisjonen er ulønnet, såfremt arbeidsgiveren ikke er velvillig.

Barnefaren må på forhånd avtale dette med arbeidsgiveren.

Skrevet

Takk og takk=)

Det er snakk om en dag hvis jeg ikke tar helt feil. Så om han ikke hadde hatt "krav" på fri for å bistå meg hadde han nok tatt avspass. Evt får jeg tvinge skolen til å la meg ha eksamen på eget rom med egen vakt så barnet kan være med meg hele tiden=)

Skrevet

Når det gjelder ammetid, så fikk jeg beskjed om at jeg fikk ekstra pauser for å amme og gå ut noen ekstra turer.

Håper det er litt til hjelp:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...