Gå til innhold

Spinal, noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært til to jordmorsamtaler mtp KS og er ganske sikker på at jeg får innvilget dette. Lurer derfor litt på dette med spinal og epidural. Hva er mest vanlig ved planlagt KS? Gjør det veldig vondt å sette det? Vil gjerne vite hva jeg går til for jeg er førstegangs og uten erfaring med dette. Er ikke lettskremt så fint om noen har erfaringer på godt og vondt å dele.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137326290-spinal-noen-erfaringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Har to keisersnitt bak meg, et hastekeisersnitt for 4,5 år siden og et planlagt et for snart to mnd siden. Fikk spinal begge gangene. Under hastekeisersnittet syntes jeg ikke spinalen var noe ubehagelig i det hele tatt, men da hadde jeg hatt sterke rier i timesvis. Mener også at jeg fikk lokalbedøvelse i forkant den gangen.

Men under det planlagte syntes jeg at spinalen var veldig ubehagelig, fikk liksom et veldig press i ryggraden. Ikke vondt altså, men ubehagelig. Fikk ikke noe lokalbedøvelse i forkant, spurte etter dette, men fikk beskjed om at det var kun vanlig under epiduralbedøvelse for der var nålen mye grovere. Må også få si at jeg gruet meg veldig i forhold til det planlagte keisersnittet og da spesielt til bedøvelsen. Vet ikke hvorfor, men jeg gjorde det. Jeg har kommet meg veldig fort igjen etter keisersnittet begge gangene, så jeg har ikke noe negative erfaringer der, bare positive.

Er ganske så sikker på at du får spinalbedøvelse du også, for det er mest vanlig under keisersnitt. Epidural blir kun brukt under vanlig fødsel som smertelindring.

Ønsker deg masse lykke til-:)

Vanligvis får du lokalbedøvelse før de setter spinal. Be om det og si du er redd for at det er vondt. Jeg har bare hørt positive ting om ks i spinal bedøvelse , og håper jeg selv får det denne gangen. Første ks ble hasteks og endte med narkose da epiduralen falt ut. Ikke gøy i det hele tatt med narkose, så det ville jeg ha unngått så langt det lar seg gjøre hadde jeg vært deg.

Lykke til!:)

Var på forberedende undersøkelse i går, og er ikke vanlig å sette lokal bedøvelse først i Fredrikstad. Han sa det ikke var noe poeng å sette en sprøyte for å sette en annen. De ser an hvordan ryggen er før de setter spinalen. Har du en veldig vanskelig rygg kan man gjøre det, hvis de tror det er vanskelig å treffe riktig med en gang. De setter spinal, ikke epidural ved planlagt ks. Etter det de sier skal det ikke være så ille vondt og det er gjort i løpet av veldig kort tid...

Gjest Orkideen - Har født

Jeg hadde akutt keisersnitt i Fredrikstad for fem uker siden og jeg fikk lokalbedøvelse før jeg fikk epiduralbedøvelse. Jeg oppfattet at det var normalt, men det varierer kanskje fra lege til lege.

Jeg var veldig fornøyd med epiduralbedøvelsen. Jeg hadde så mye og sterke rier at jeg ikke opplevde stikket som ubehagelig.

Annonse

Hadde planlagt keisersnitt ved Sykehuset Buskerud for tre uker siden og hadde samme betenkeligheter som deg. Det var liksom to ting jeg gruet meg til, spinalbedøvelsen og innlegging av kateter. Det er imidlertid riktig som det sies over her, epidural og spinalbedøvelse må ikke forveksles. Ved epidural må nålen være tykk nok til at man kan trekke en slange gjennom, ettersom slangen ligger inne under hele inngrepet. Ved spinal får man hele dosen på en gang, og det er derfor bare nødvendig med en vanlig tynn nål. Jeg fikk se nålen, og den var veldig tynn. Spurte også om lokalbedøvelse først, men de sa at det ville bare gjøre mer vondt enn selve spinalen. Dette var sannsynligvis riktig, for jeg synes det er mer vondt å ta sprøyte i armen enn det var å få den i ryggen. Altså ingenting å være redd for! :-) Hadde for øvrig veldig lite smerter etter inngrepet også, tok vel egentlig bare smertestillende den første dagen, deretter var det unødvendig for min del.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...