lillemirakel!! Skrevet 2. april 2008 #1 Skrevet 2. april 2008 Jeg har hatt maks uflaks med fastlegen min...Hun er helt grusom! Først ble hun "snurt" fordi jeg har valgt å bli fulgt opp av en jordmor istedet for henne; hun ba meg snarest om å levere helseskjemaet slik at hun kunne se hvilke blodbrøver som var tatt- en jordmor var da tross alt ingen lege.. Så har jeg vært syk en ukes tid nå og gikk til henne pga dette og store astma-plager. Hun høvla meg fullstendig over og jeg ble sittende med en følelse av at dette må jeg bare leve med...Hun skrev ut astma-medesin men ingen hostesaft- fordi cosylan ikke bør brukes av gravide og jeg ble nødt til å gå til henne igjen i dag da ingen i huset mitt sover om natten pga meg.... Så skriver hun ut cosylan likevell! Da begynte jeg å grine og hun sukket og sa; du tror vell ikke jeg ville gitt edg noe som skadet barnet ditt? Men i går mente hun jo at det var farlig... I tillegg jobber jeg som flyvertinne og skal kun jobbe 14 dager til ( da er jeg 3 mnd på vei og kan ikke jobbe mere)- dette er mitt valg og hvis jeg ville kunne jeg gått ut i permisjon i dag.Er på min fritid og skal på jobb i morgen og hun foreslår da at jeg går på jobb med en Morfin-basert medesin innabors, gravid og opp i fly 10 timer? joooooooda...hvis du ikke er frisk i morgen får du ringe og komme igjen sa hun, du er ikke kronisk syk vet du- du er gravid!!!??? HÆÆ? HErregud...den dama burde ikke vært lege. Har betalt over 400 kroner på de to gangene jeg har vært hos henne- i tillegg til medisiner, også mener hun jeg må bestille time engang til i morgen for sykemelding...... Føler meg SÅ liten. Tør forresten ikke ta cosylanen heller. Har byttet fastlege i dag. MEn det trer ikke i kraft før 1.mai og må desverre tilbake til denne heksa om 2 uker da jeg skal ut i permisjon. desverre.
Carmen81 Skrevet 2. april 2008 #2 Skrevet 2. april 2008 Hei! Høres ikke bra ut! Får håpe den nye legen din er litt hyggeligere:) Men en ting. Går du til privat lege? Hvis du ikke gjør det skal du ikke betale noe for kontrollene. Det er gratis for gravide... Lykke til på ferden:) Hilsen meg:)
Nina_J Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 Er det ikke bare gratis når det er snakk om svangerskapskontroller da? Tror ikke det teller når man er på legen som syk, men gravid også.. Det var forresten en utrolig ufølsom lege!!
Underveis --> Skrevet 2. april 2008 #4 Skrevet 2. april 2008 Hørtes ut som en utrolig plagsom lege ja! Dette er hva jeg fant om cosylan i felleskatalogen.no: "Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Pga. risiko for påvirkning (tilvenning) av barnet bør etylmorfin bare brukes i terapeutiske doser over korte perioder. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier mulig risiko. Overgang i morsmelk: Det er ukjent hvor mye av etylmorfin som går over i morsmelk. Det er ikke klarlagt om barn som ammes kan påvirkes. Preparatet skal ikke brukes under amming over lengre tid pga. fare for tilvenning av barnet. Bivirkninger: Sedativ effekt. Etylmorfin kan gi galleveisdyskinesier og allergiske reaksjoner (utslett, kløe)." Så altså! Min tolkning er at du ikke bør overdrive bruken, men at det meste sansynlig ikke er farlig for barnet. Dersom hele huset holdes våken av deg, så ville jeg tatt det, om så bare i et par dager for å komme over kneika. Viktig å sove også!
lottepott Skrevet 2. april 2008 #5 Skrevet 2. april 2008 Takk og lov for jordmødre sier jeg bare!!! Synes og det er rart du betaler? Men ang hostesaften: da jeg nærmet meg termin fikk jeg kraftig hoste,så jeg fikk cosylan for å ikke bli dønn utslitt og kanskje hoste meg til fødsel. Det kom ut en perfekt gutt:)
Myra Skrevet 2. april 2008 #6 Skrevet 2. april 2008 Svangerskapskontroller skal ikke koste noe, privat lege eller ikke. Tror de får det refundert fra staten. Men i dette tilfellet var vel ikke svangerskapet grunnen til å oppsøke lege. Utover det synes jeg det er flott at du byttet lege, makan til oppførsel og mangel på respekt.
Gjest Skrevet 2. april 2008 #7 Skrevet 2. april 2008 Jeg har også byttet fastlege, og den nye legen tok imot meg før "overtagelsesdatoen". Ring og spør om du kan få en time!
Aget Skrevet 2. april 2008 #8 Skrevet 2. april 2008 Fy,for en forferdelig fastlege!!!Bra du bytter!! Er selv flyvertinne,og jeg mener du ikke burde fly i morgen,for det første er du nok sikkert sliten etter netter uten søvn,og ikke all medisin har vi lov til å fly med! Om du har brukt opp egenmld for denne gang anbefaler jeg deg å ringe flylegen og forklare situasjonen om medisin og fastlege osv. Du trenger å komme det til hektene! Kanskje blir du frisk nok til å fly den siste uka om du ønsker det? Selv gikk jeg rett på bakken da testen ble positiv! Ønsker deg lykke lykke til:) Hilsen og Klem fra en kollega,selv om vi kanskje ikke jobber i samme selskap:))
halloween-termin :) Skrevet 2. april 2008 #9 Skrevet 2. april 2008 Hei Det er ingen som kan kreve at du kun går til fastlegen din - bestill time et annet sted. Jeg ville ha ringt opp de som du skal flytte over til - forklar problemet - og bestill time der. Eller ring rundt på andre helsesenter - jeg har vært flere ganger hos andre leger enn fastlegen min jeg - ikke noe problem.
husmus &2 Skrevet 2. april 2008 #10 Skrevet 2. april 2008 Så utrolig kjip lege! Jeg synes selv legen min er helt idiot, men byttet lege da min gamle lege gikk i fødselspermisjon og nå har hun vært borte en evighet. Hulk. Jeg måtte også betale for første kontroll, men jeg fikk en sykemelding også fordi jeg hadde influensa. Jeg tror med EN gang du får noe annet "gjort" der og så ser de sitt snitt til å ta seg betalt for det!
Jeg er HAR FØDT!!! Skrevet 2. april 2008 #11 Skrevet 2. april 2008 Dette minner meg om min gamle fastlege, som også var en skikkelig heks.. Kan jeg spørre om første bokstav i fornavn og etternavn? Og evt hvor i landet du bor?
lillemirakel!! Skrevet 2. april 2008 Forfatter #12 Skrevet 2. april 2008 Hun heter Be....Rø, og jeg bor i arendal....kansje det sier noe:-) Jeg betalte fordi det ikke var en sv.kontroll i prinsippet- jeg gikk fordi jeg var syk og det var jo en vanlig time som sådan... Skal jobbe 14 dager til fordi da får jeg 100% svangerskapspenger istedet for 40%, ddet er ganske mye penger forskjell.....så da vil jeg helst ikke utsette kroppen for mere risiko som f.eks cosylan, når jeg skal fly... Tak for alle svar! Skal absolutt gå til den nye legen og forklare problemet!
Herkules Skrevet 2. april 2008 #13 Skrevet 2. april 2008 Det dere sier at de ser sitt snitt i å ta betalt skjønner jeg ikke, de får jo refundert kostnadene ved kontrollene så da får jo legen penger for besøket uansett. Jeg forstår ikke hvorfor noen må betale, Første legebesøk v svangerskapet er jo også en del av oppfølging. Du hadde kanskje ikke gått til lege om du ikke var gravid for om man er usikker på hva man kan ta av medisiner og oppsøker derfor lege om man er syk i s vangerskapet. Jeg betaler aldri noe hos hverken lege, jm eller gynekolog selv om grunnen til at jeg går en tur til gynekologen kun er for en ul for å se om alt er bra, greit nok at det er en undersøkelse knyttet til graviditet, emn det er kun fordi jeg vil og ingen henvisning til ul Ja kontakt din nye fastlege og smør på om hvor viktig det er for deg med rask overgang. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå