Gå til innhold

hva skjer med bensinstasjonene??

Anbefalte innlegg

Skrevet

her kommer jeg inn på bensinstasjonen på jakt etter isspray.. for dere som ikke vet hva det er så er altså det anti-is-smelte-vekk-all-isen-på-bilrutene-uten-å-skrape-spray

kjekt å ha for gravide tullinger med store mager som ikke lenger rekker over hele frontruta, og for andre late frostpinner for den saks skyld.

men til saken, jeg spør i kassa jeg en av de 18årgamle bimboene som selger pølser "har dere isspray til ruter"?

"eh.. nei men vi har låsspray!!"

"SKAL JEG SMØRE VINDUENE MINE MED LÅSSPRAY DA MENER DU!!??"

Herregud at det går an å ansette folk som ikke har et snev av peiling. trodde på bensinstasjoner skulle man liksom kunne få hjelp til saker å ting. skal vedde mye på at 90% av alle bensinstasjonene i norge sitt personale ikke engang kan skifte lyspære i en bil engang!!

en "#¤%&/&/()/(¤ pølsebod som tilfeldigvis selger bensin, det er det det er blitt!!

Skrevet

Kan jo hende det er noe dem ikke hadde der. jobber selv på bensinstasjon og det er mange ting folk har spurt om som vi ikke har og da er det ikke så lett å svare, hvertfall når man ikke vet hva det er.

Men jeg er til dels enig at det skulle vært litt mer kunnskap, der jeg jobber er det bare jeg som kan skifte lyspærer. Men jeg lærte jo bare med å prøve....hadde gjort det på min egen bil så da var det ikke så vanskelig på andre sine.

Kunne hatt noen lynkurs egentlig når man begynner å jobbe der. Det hadde vært noe :D

Skrevet

For noen år siden skulle typen min inn på bensinstasjonen for å kjøpe tennplugger til mopeden sin som han kjørte da. Han gikk inn i kassen og sa: Jeg vil ha noen tennplugger.

Damen i kassen svarte så fint; vil du ha dressing på den?

Hu trodde han snakket om hamburger!

Folk som jobber på bensinstasjoner bør virkelig få seg mer kunnskap om produktene de selger, det er en skam at de ikke har peiling. Hvordan skal de kunne hjelpe kunder dersom de ikke vet mer enn at pudderet de har på seg er kjøpt på make-up store, og koster 359 kr!

Skrevet

Hehe, kan hende de later som for hevn da.. :) Jeg har jobba på bensinstasjon. Fikk jobben mest fordi jeg kunne bytte lyspærer på billykter og visste hvor tennpluggene satt hen:) Men etter at kunde nr 99 hadde krevd at "en av gutta" skulle bytte for dem gav jeg opp og lot som jeg ikke kunne noe, jeg også... Stort sett gamle kjærringer som trodde det bare var "gutta" som kunne dette da. Menn i 40-50 års alderen, som oftest har ord på seg for å være forutinntatte, hadde ingen problemer med å be meg om hjelp...

Skrevet

Jobber man i klesbutikk forventer jeg noen som kan litt om klær, jobber man i ferskvaredisk ønsker jeg at de kan litt om ferskvarer og jobber noen på bensinstasjon forventer jeg at de kan litt om biler. Jeg ville heller ikke ha ansatt folk som ikke hadde peiling av den grunn at jeg vil ha kunder og kunder vil ha service. Og til deg jente som blir utsatt for diskriminering av kunder. I mitt yrke skjer det hver dag (jobber med noe helt annet) Da må jeg bare sette meg i respekt og si at jeg er den eneste som gjør den jobben her i dag, take it or live it. Så putte på et tilgjort smil og snart slikker de føttene dine, jævla idioter...

Skrevet

Hvorfor skal de på bensinstasjon kunne det meste om biler? Dra på et verksted da vel! Bensin stasjon - bensin! Jeg jobbet på bensinstasjon i et år og ble så forbanna på de som trodde jeg kunne ALT! Kunne alt om luft trykk i dekkene, olje prosenten, hva slags olje til hvilken bil, w-power bensinen-diesel-95blyfri-oktan...nei uff...+ alle de forskjellige tingene inne på stasjonen. En dag kom det en mann og spurte om tennplugger til sin mercedes, og jeg ga han det jeg trodde var rett, men det var det jo ikke. Han kom tilbake og smalt tennpluggene i disken, og forklarte at dette gikk ikke ann. Dette måtte jeg vite. Og kjefta meg ut forran hele stasjonen!

Hvorfor måtte jeg det? tenkte jeg...sto ikke noe med det i kontrakt eller noenting. Så jeg ba han om å ta det opp med sjefen, men han skulle selvfølgelig få nye tennplugger, om han ønsket det. Da kastet han tennpluggene pokkerivold i butikken, og gikk. Har X antall historier og komme med, men hovedpoenget er at det ikke er så godt betalt jobb, og man har ikke mange fordeler, og har heller ikke krav på kurs, så da er det ikke de som står bak disken som burde få skylda. Heller de som er drivere av disse bensinstasjonene.

Skrevet

Alle må kunne litt om de produktene de selger. Men det er alikevel ingen grunn til at kundene kan oppføre seg uhøfflige når de ikke får denne servicen. Det er forresten kundene en bedrift lever av. Mange jobber på bensin stasjon fordi de ikke er de skarpeste knivene i skuffen, men mange jobber også på bensinstasjon fordi det er en koselig jobb, der man får pratet bil og sosialisert med kundene. Du som ikke kan noe som bensin, lufttrykk, tennplugger... hva med å ha litt yrkesstolthet og gå å lære seg det? På et verksted vil vi snakke en HELT annen kunnskapsbase selvfølgelig, men litt må dere kunne.

Skrevet

Du skriver at det er en dårlig betalt jobb. Du kan komme inn der uten kunnskap fra før, uten å ville lære deg noe om butikkens produkter og du forventer betaling som en med mangeåring universitetsutdannelse?! Det sier litt om deg og litt om latskapen din. Faktisk syntes jeg jobben er godt betalt og trivelig. Men så kan jeg litt om motor og det gjør jobben fargerik. Hvis din hovedinteresse er bladene i hylla kan jeg godt skjønne at dagene blir lange.

Hilsen ei som jobber på bensinstasjon og ikke ville skiftet jobb for allt i verden.

Skrevet

Neineinei....Nå tror jeg du har missforstått. Sier ikke at du må ha masse lønn, men jeg som ikke hadde opparbeidet meg noe, hadde kun 92kr i timen. Det kaller ikke jeg god lønn!!! Hadde og som jeg skreiv, kunnskap om det meste, bortsett fra hvilken tennplugger til hvilken bil! Kan endel om motorer og biler fra før av så det er ingen hindring. Men sier at kunder ikke skal komme og kjefte på meg for at jeg ikke kan akkurat det de vil jeg skal kunne. Lærte jo alt annet. Men der jeg jobber (Shell) hadde man ikke betalt kurser eller noen ting, så man må lære alt selv, og jeg som var student i tillegg, hadde ikke så mye tid til å sette meg ned og lære en hel bils anatomi! Syntes det var veldig morro å jobbe der jeg, men for min del, funker ikke 92kr i timen for meg i min livs situasjon nå. Alt jeg mente og si i forrige innlegg, er at man skal ikke kjefte på de som står bak disken....Er ikke alltid dems feil at de ikke kan ALT som er i butikken.

Skrevet

"der jeg JOBBET" skulle jeg skrive

Skrevet

Men hvis du ikke har peiling på tennplugger, hvorfor solgte du noen til mannen da? Bedre å si at "du, jeg vet faktisk ikke hvilke du skal ha, men jeg kan ta en telefon til sjefen for å spørre".

Det er jo tross alt et service yrke når du står og selger varer. Det man ikke kan er det da ikke noe problem å ta rede på? Det er da få mennesker som blir gretne om den bak disken ikke på stående fot kan svare? Jeg har jobbet i serviceyrke i endel år og har aldri fått kjeft om jeg har prøvd å ta rede på noe jeg ikke umiddelbart visste!!

Skrevet

Grunnen til at jeg solgte den til mannen, er som jeg skreiv, at jeg trodde det bare var en tennplugg til alle biler! Hadde da ikke bare gitt mannen noe jeg trodde passet! Så jeg visste ikke at det var feil, før han kom og kastet dem rundt i butikken. På bensinstasjon syntes jeg det var mange gretne folk som kom og kjeftet nesten daglig. Kollegaen min ble utskjellt av ei dame som skulle ha bensin, men det stod ei forran og skulle ha en pølse først. Han var alene den dagen, og hadde bare en kasse åpen. Hun som skulle betale bensin skriker ut til min kollega om hvorfor vi kaller det en bensinstasjon, og kjefter huden full på han, mens hele butikken er fulle av folk! Ikke særlig snillt mener jeg. Er jo ikke han sin feil at sjefen velger å ha han alene i butikken, og velger å sette inn pølser i salget på stasjonen.....ikke han/hun som står bak disken som har bedt om det! Dårlig å la det gå utover folk som gjør sitt beste der. Jobbet i butikk i noen år før dette, men opplevde aldri noen som eksploderte der. Vet ikke hva det er med bensinstasjon-kunder....mange gretne forlk.

Skrevet

Jeg jobbet på Statoil og kunne "ingenting" da jeg fikk jobben. Opplæringen omhandlet mer vasking av dassen og hvis noen trengte hjelp så ba jeg dem komme tilbake på dagtid (det var det jeg lærte)... Men jeg strakk meg langt og skiftet både lyspærer og hjelp til med det ene og det andre.. Jeg kunne ganske mye etterhvert også, men grunnet en elendig sjef så ble det mye utbytting av personalet og nye "bimboer" inn..! Jeg har aldri handla på Statoil etter at jeg slutta, men regner med det er det samme på de fleste stasjoner uansett! Drittlønn, elendig arbeidstid og sure kunder dag etter dag, er det rart at de som faktisk kunne gjort en god jobb aldri ville vurdert å jobbe på bensinstasjon?!

Skrevet

Jeg tror at en av grunnene til at bensinstasjoner nå fungerer som storkiosker/gatekjøkkne er at man tjener mer penger på å selge en halv liter cola enn en full tank (80liter) bensin....det er ikke penger i bensin og vindusviskere, så derfor må stasjonseiere finne andre ting å tjene penger på...bensinen er der "bare" for å trekke folk.

Skrevet

Jeg har også jobba på bensinstasjon, gikk 66 kr i timen. Underbetalt som få, gjorde ikke annet enn å smugspise smågodt og pølser.

Man får ikke bilkyndige personer til å ta drittjobber bak kassa på en bensinstasjon, sånn er det med den saken.

Skrevet

enig med HI, en bensin stasjon er ikke lengre det den var! men sann er det nå i disse dager... Nei man kan ikke forvente at en bil mekaniker skal jobbe på en bensin stasjon, men jeg mener at en del av opplæringen burde vært enkle ting som og skifte lyspære, fylle olje, skifte vindusviskere, legge om dekk, ect.. det er tragisk at alt over 18 år kan få jobb der... jeg forventer ikke at de skal kunne skru på bilen min vist den stopper, MEN jeg forventer at de har peil på hva de selger. spør jeg etter is spray, så driter jeg i om de har låse spray!

Skrevet

det er jeg som er HI.

forventer heller ikke at alle som arbeider på en bensinstasjon skal kunne alt om bil, være bilmekaniker og mekke bil. MEN jeg forventer at de skal kunne skifte lyspærer, sjekke lufttrykk i dekkene, skifte vindusviskere, fylle spylervæske og motorolje, hjelpe deg å skifte dekk, og ha såpass kontroll på varene i butikken at de forstår forskjellen på låsspray og isspray. smøre låsspray på vinduene, ja det hadde tatt seg ut, hadde nok sett mye gjennom de etterpå da gitt! det er jo to vidt forskjellige ting!

når det gjelder de tennpluggene og releer og andre ting som er forskjellig fra biltype til biltype, mener jeg jo såklart heller ikke at personale skal kunne alt i hodet, men de har da faktisk oppslagsverk!! hva med å se i der før man selger noe når man er usikker...

så klart er det driveren av bensinstasjonen som har ansvar for å faktisk gi personale opplæring, men med litt respekt for seg selv og den jobben man har, er det fullt mulig å lære seg disse enkle tingene. de som arbeider på en bensinstasjon må jo være over 18 år, og de fleste har nok sertifikat da også, og disse vesentlige tingene er faktisk en del av bilopplæringen som man SKAL kunne når man tar sertifikatet...

at dere som arbeider på en bensinstasjon opplever at "alle" kundene er sure fordi dere ikke kan hjelpe dem med disse tingene, er det så rart da? hadde ikke du blitt irritert om du kom inn i en matbutikk og spurte om melk, mens personalet forklarte at de hadde øl?

greit at bensinstasjonene tjener mye penger på handling men litt service må det gå ann å kreve!!

Skrevet

Jeg har jobbet på bensinstasjon, og jeg kunne ikke mye om bil.. en blir ikke ansatt på grunnlag av hvor mye vi kan om bil osv. Vi er kassadamer/menn rett å slett..

Bensinstasjonene er ikke slik som før.

Skrevet

Og jeg vil ha tilbake de som kunne noe om det de selger... og jeg er kunden, så jeg har vel rett. Ps

Det skulle ikke bare være mulig å kjøpe tennplugger på en bensinstasjon, det skulle også være mulig å få satt dem inn. Det er nemlig ikke vanskelig og tar 1 minutt pr. plugg. Men man må ha utstyr.

Skrevet

Tror dere virkelig at bensinstasjonene frivillig velger å ansette "brødhuer" som ikke kan en eneste ting?????????

Situasjonen i arbeidsmarkedet i dag er slik at arbeidstaker kan velge å vrake i jobber...å desverre havner bensinstasjonyrket ikke øverst på flertallets ønskeliste. Dette betyr at stasjonene som har behov for ansatte er nødt til å ta det de får!!

Og udugelige ansatte finner du overalt nå til dags.....

Jeg tror at det har mye med genrasjonene som vokser opp nå...de som får alt de ønsker seg og ber om. De som aldri trenger å ta ansvar eller rydde rommet sitt. Når slik ungdom kommer ut i arbeidslivet så vil de jo oppføre seg på samme måte som hjemme....De kommer nemelig til å gjøre minst mulig for å tjene penger...(jeg snakker om ungdom, før de blir ferdig utdannet og voksen. Og selvfølgelig gjelder ikke dette alle)

Å når det gjelder frustrasjonen over at bensinstasjoner ikke er mer en et gatekjøkken med bensinpumper. Det stemmer nok mer og mer...

Men, alt som har med salg å gjøre handler om en ting. Å dekke det behovet kunden har....Og uansett hvor mye dere vil har en mekaniker bak kassa så vil flertallet ha pølse i brød og en cola....

For det andre har ikke ufaglærte lov til å røre nyere biler mer....For uansett hva du skal ha gjort så må du til bilforhandler som kobler bilen til datamaskinen!!!

Hvis en ufaglært begynner å røre i no sånt så ødelegger han/hun mer enn de reparerer.

Å skifte en lyspære er heller ikke så enkelt som det var før...I mange biler må man nesten ut med hele motoren for å få ut pæra!!

Sånn...da fikk jeg ut min mening om saken...

Beklager hvis det provoserer noen...det er ikke meningen.

:-)

Skrevet

Du mener at alle må kunne litt om produktene de selger...da lurer jeg på hva du mener om en som jobber i daglivarebutikk må kunne?

Hvilken bleie som er best, og hva bleiene er lagd av?

Hvilke ingredenser kneipbrødet du nettop kjøpte har i seg, og hvor lenge det har hevet?

Om den billige frokostjuicen fra landlord har appelsiner fra spania eller kina?

Bare for å sette det litt på spissen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...