Gå til innhold

Regler for hvem som kan og ikke kan gi blod..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kopiert opp ifra blodgiver nettsiden:

Følgende skal i dag ikke gi blod i Norge:

1. Personer som ikke er friske.

2. Personer under 18 og over 60 år. Registrerte blodgivere kan vanligvis fortsette til 65 år, i noen tilfeller lenger.

3. Personer som veier under 50 kg.

4. Personer som går på medikamenter. Årsak og medikament må vurderes av fagpersonell.

5. Personer som har hjerte-, lever- eller lungesykdom, eller har hatt kreft eller blødningstendens.

6. Menn som har eller har hatt sex med menn.

7. Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler via sprøyter eller sniffing.

8. Prostituerte og tidligere prostituerte.

9. Personer som har oppholdt seg sammenhengende i minst 6 mnd. i land der malaria har stor utbredelse (egen landliste finnes). Ved bekreftet negativ test kan en gi etter 6 mnd.

10. Personer som har oppholdt seg i Storbritannia i over 1 år til sammen i perioden 1980 - 1996 eller har fått blodoverføring her etter 1980.

11. Personer som er født i eller har fått blodoverføring i Amerika syd for USA, pga T. cruzi-virus. Ved negativ test kan en gi etter 6 mnd i Norge.

12. Personer som har oppholdt seg i over 5 år til sammen i Afrika syd for Sahara (dvs. gjelder ikke Egypt, Libya, Tunis, Algerie eller Marokko).

Mange infeksjonssykdommer og risikosituasjoner gir ½ års karantene, men avhengig av årsak kan karanteneperioden variere. Også seksualpartnere til personer i visse grupper skal avstå, her varierer reglene fra gruppe til gruppe og fra land til land.

Årsaken til at personer ikke skal gi blod er enten at de selv ikke har godt av å gi blod eller de tilhører grupper som statistisk har en høyere frekvens av diverse sykdommer/bakterier/virus som kan smitte via blodet. Det er derfor ikke diskriminering i reglene, men kun sannsynligheten for at personens blod kan smitte pasient/blodmottager.

Skrevet

Hmm, har fått beskjed om at jeg ikke får gi blod, men grunnene til det står ikke listet opp her. Har du listet opp alle grunnene her?

1. Jeg er for lav (!)

2. Jeg har for lav blodprosent

3. Jeg har tatovert meg i utlandet

4. (dette var når jeg spurte om jeg fikk gi) jeg hadde født for under et år siden

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

De burde jo ha tatt med blodprosenten også, kan jo betegnes som frisk, men likevel ha for lav blodprosent til å være blodgiver.

Skrevet

Jeg kopierte ifra giblod.no...

Er litt merkelig at sykehus rundt omkring i norge ikke holder seg til samme regelverk...

Men igjen; norge i ett nøtteskall!

Skrevet

Blodoverføring er en uerstattelig del av moderne medisinsk behandling. Dessverre kan sykdommer overføres til den pasienten som får blodet. I enkelte tilfeller kan en frisk person, uten selv å vite om det, være bærer av smittestoffer som kan forårsake sykdom hos mottakeren av blodet. Dette gjelder for eksempel hepatitt (gulsott), malaria og HIV. Alle blodgivere testes hver gang for hepatitt og HIV smitte, og nye givere testes for HTLV og syfilis.

En nylig smittet person kan være smittefarlig selv om testene ikke viser noe galt. Av denne grunn må personer som kan ha vært utsatt for smitte ikke gi blod.

Nedenfor er det listet opp noen av reglene som gjelder. Hvis du leser dette kan du kanskje unngå å komme forgjeves til Blodbanken.

Tannlege

Du skal ikke gi blod før dagen etter et tannlegebesøk. Ved rotfylling må du vente i 1 uke etter avsluttet behandling.

Medisiner:

Fast medisinbruk utelukker vanligvis fra blodgivning (unntak er bl.a. p-piller og thyroxin).

Tatovering:

Karantene i 6 måneder etter at du har fått tatoveringen.

Piercing:

Ved piercing i slimhinner utelukkes du som blodgiver så lenge du har piecingen og 6 mnd etter at piercingen er tatt ut.

Blodplategivning:

Du kan ikke ha brukt medikamenter som acetylsalicylsyre og mange av de medikamenter som brukes ved idrettsskade, ledd og muskelsmerter. Hvis du er i tvil, ring 33 34 30 75. (Dette gjelder ikke for blodgivning i Larvik, da det ikke fremstilles blodplater her).

Infeksjonssykdom:

Forkjølelse/Influensa/Halsesyke - Ikke gi blod hvis feber, sår hals eller begynnende forkjølelse. Vente en uke etter at giveren er frisk. Hvis anatibiotikabehandlet: vente 2 uker etter avsluttet behandling.

Reise til malariaområde:

Det gis 6 mnd karantene.

Ny seksualpartner:

Det gis 6 mnd karantene.

Dette var da fra mitt sykehus.

Hovedlinjene er jo de samme.

Skrevet

Ja, leste igjennom reglene for vestfold sykehuset nå... Det går ut på det samme..

Skrevet

Ja, utenom det at jeg som har hatt hull i nesen siden jeg var 15 ikke får lov å gi blod. Er ikke piercing en gang, skutt med pistol.. men men

Og jeg som er 0 og rhesus minus og alt..

Gjest Rebel + soggy bottom baby
Skrevet

får ikke gi blod jeg heller... (pkt 7).

Gjelder det for alltid det da eller?

Skrevet

Tror det gjelder for alltid..

Skrevet

Ganske så strengt..mange som blir straffet for ting og tang de gjorde da de var tenåringer..

Skrevet

Det at menn som har hatt sex med menn ikke kan gi blod..? Dette regner jeg med er pga anal-sex.

Men det må da gjelde som har hatt anal-sex??

Noen som har forklaring?

Gjest Rebel + soggy bottom baby
Skrevet

ja... Men det er vel en logisk forklaring. tror de narkotiske stoffene har gått ut av kroppen min for lengst, men men... har uansett dødstynne blodårer og de får ikke ut blod på meg.

Skrevet

Man må fylle ute et spøreskjema på sykehuset. da kommer det sikkert noe sånt der.. Skulle nesten tro det gikk for det samme..

Skrevet

Kan man gi blod hvis man har astma? Bruker medisin av og til...

Skrevet

Det står det ikke noe om.. Hvis det ikke går under medikamenter..

Gjest gründerjente
Skrevet

Da jeg hadde kyssesyke ble jeg fortalt at jeg aldri kunne bli blodgiver, fordi jeg resten av livet ville ha for mange monocytter i blodet. Stemmer det?

Skrevet

Ja, det gjør det sikkert..

Hvs du vil gi blod, hadde jeg ringt lokalsykehuset og spurt:-)

Skrevet

Forklaringen er diskriminering.

Den statistiske sjansen for at gruppen menn som praktiserer sex med menn får en del sykdommer er større. Det betyr selvsagt ikke at alle menn som har, eller noensinne har hatt, sex med menn har større sjanse for å pådra seg disse sykdommene.

Skrevet

Alle blodbanker i Norge må forholde seg til de samme reglene. Veileder for transfusjonstjenesten som er utarbeidet av sosial- og helsedirektoratet.

Du kan gi blod om du har hatt kyssesyke.

Du kan aldri bli blodgiver om du har brukt narkotika, slik reglene er i dag.

Men husk dette er en Veileder som stadig blir fornyet. Derfor kan disse reglene bli endret. Men alle blodbanker må forholde seg til disse. F.eks. ga bytte av seksualpartner tidligere 1 års karantene, mens det nå er 6 mnd.

Skrevet

Men når de da praktiserer de litt ulikt, ka jeg kreve å levere blod allikevel da? he he:)

Skrevet

Hva praktiserer de ulikt?

Det som står på nettsidene er nok bare hovedpunktene. Hadde nok blitt for mye å legge ut hele veilederen. Men tror den finnes på sosial- og helsedirektoratets sider.

Skrevet

Det med hull i nesen f.eks.

Noen steder er det karantenetid på 6 mnd etter man tok den og noen stedr til 6 mnd etter man tok den ut.

Gjest gründerjente
Skrevet

Merkelig, hvorfor sa legen min at jeg ikke kunne bli det? Kanskje det har vært lempinger på reglene?

Jeg hadde vel og merke en veldig kraftig utgave av kyssesyken...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...