Gå til innhold

Anbefalte innlegg

er 20%sykemeldt,å nå går eg ut i permisjon på fredag..har vært d den siste månen..har sendt inn papirene for lenge siden..men prata med nav i dag,å då ville de ha nye papirer fra arbeidsgiver....men de siste lønningslippene stemmer jo ikkje ....der e d jo kun 80%,å d står ingenting om at eg er sjukemeldt....noen ssom har peiling...

Fortsetter under...

Hvis du er 20 % sykemeldt så har du jo fortsatt fått 100% lønn. Eller har du fått 80% fra arbeidsgiver og 20% fra NAV? I så fall så ville jeg bare lagt ved en liten bemerkning om det. NAV har jo i så fall oversikten over at de har betalt deg de siste 20 %, og sånn sett regne sammen hva 100% lønn er.

men foreldrepengene skal bruke beregnes av samme grunnlag som sykepengene dine er beregnet av. Dvs at om du får 20% sykepenger av en månedslønn på 25000 så er det 25000 som også er grunnlaget for foreldrepengene dine

Jeg taper økonomisk på å være sykemeldt og vil få mindre utbetalt p.g.a at jeg kommer til å gå rett fra sykemelding til foreldrepermisjon. Det jeg får utbetalt som sykemeldt blir beregnet ut fra månedslønn. På jobben får vi mertid for arbeid i lunsjpausen, som blir utbetalt ved årsskiftet. I tillegg får vi utbetalt bonus som ikke kommer med som grunnlag for beregning av foreldrepenger.

Slik jeg tolker det hos deg så er det nav som betaler ut sykepengene og ikke arbeidsgiver? Hvis arbeidsgiver forskuterer sykepengene (og får de igjen hos nav) vil lønnslippen vise 100%. Hvis du får direkte fra nav, så legg med slippen du får når du mottar sykepenger fra nav. Hvis du ikke har mottatt penger fra nav, har du husket å sende inn krav om utbetaling av sykepenger etter arbeidsgiverperidoden? Hvis du kun har vært sykemeldt i en måned så skal arbeidsgiver betale de første 14 fraværsdagene, kalt arbeidsgiverperioden. Nå nav søker på ditt personnummer finner de fort ut at du er sykemeldt, så sant sykemeldingen er sendt inn til nav av deg eller arbeidsgiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...