Gå til innhold

Hva bør ammende ikke spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det er ikke mye vi ikke KAN spise, men hva bør vi unngå for å unngå luftsmerter hos baby?

Syns ikke jeg kan spise grønnsaker lenger. Spiser salat, tomtat, agurk og paprika, men det blir jo så ensformig.

Kål er jo så mangt. Hodekål unngår jeg, men så er det jo blomkål, brokkoli, kålrabi,kinakål osv, har ikke turt å spise mye av dette heller.

Og når det gjelder løk, så gjelder det vel all løk også eller? Vanlig løk, rødløk,purreløk, vårløk, hvitløk,gressløk? Eller?

Av grønsaker til middag er det jo nesten bare gulrot igjen?

Blir helt oppgitt jeg, var nesten lettere med maten da jeg var gravid, bortsett fra at viss jeg glemmer meg nå så skjer det ikke noe verre enn at jenta får vondt i magen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Visse matvarer KAN gi luftsmerter eller fremkalle allergier hos babyen, men det er jo ikke sånn for alle. Jeg har selv en baby på tre uker, og spiser foreløpig hva som helst. Det er jo bare å prøve seg frem. Det jeg har hørt er at kål og løk kan påvirke, men jeg spiste f.eks både gul løk og hvitløk på pizza i helgen, og det gikk så fint så. Man trenger jo kanskje ikke å spise løksuppe akkurat.......Hvis du ikke har spesielle allergier i familien ville jeg bare ha prøvd meg frem....

Skrevet

brus/farris (altså kullsyre) har jeg og flere jeg vet om måttet holde oss unna...

Skrevet

Prøv deg frem. Babyen trenger ikke å reagere på det du spiser. Ingen av mine to sønner gjorde det. Men har du eller far allergier selv, kan du være obs på de matvarene.

Skrevet

Det eneste du bombesikkert ikke skal spise er store dyr fra havet (oppdrettslaks er ok) og innsjøer, innmat i skalldyr, måsegg, svolværpostei. Dette pga miljøgifter.

ER barnet ditt et gladbarn eller er det mye (mer enn 3t til sammen) grining hver dag? Hvis ikke, så er det liten grunn til å mekke med maten din! De reagerer omtrent 4-6 t etter det du spiste, da er det lettere å spore, kanskje?

Salat, agurk og paprika er faktisk er standard vondt i magen, blomkål, brokkoli, gulrøtter, alle rotgrønnsaker, det går greit, noen barn reagerer på vanlig løk (rød og hvit), sjeldent de andre variantene. Det er masse gode sukkererter i butikken for tiden. Hvitløk er det sjeldent de reagerer på. Faktisk spiser mange ekstra bra av det! Aubergine, squash, det går greit, epler, pærer, fersken, aprikoser, druer, bringebær, blåbær, går greit.

Ting som er greie å kutte, om barnet sliter, er ting som pepsimax (el.l drikke), kaffe, røyk, rødvin, agurk, paprika og salat. Er det lite effekt av det kan man i en uke prøve å kutte ut ALT av melk. (Det finnes fin Havremelk, rismelk og sojamelk på vanlige butikker, du fikser det). Så spise melkeprodukter i en dag og se om problemet kommer igjen. Gjør det det så holde seg unna melkeprodukter en stund. utenmelk.no sier hva som er uten melk.

Skrevet

Expat

Er ikke blomkål og brokkoli kål da? Fikk meg en overraskelse nå... Jeg har holdt meg helt bort fra blomkål og brokkoli, men spist salat som en gal:o/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...