3 gullskatter Skrevet 1. april 2008 #1 Skrevet 1. april 2008 Føler så veldig mange får det, og er livredd selv. Ammet gutten min som nå er 2 1/2 år til han var 15 mnd og ingen brystbetendelse den gang. Er det noen som er mer utsatt for å få bb? Er det nok med "vanlig" påkledning, eller må alle ammende kle seg ekstra?? Og hva får man det av?
--==Ceci==-- Skrevet 1. april 2008 #2 Skrevet 1. april 2008 Tror nok ikke på langt nær alle får brystbetennelse, men det er vel kanskje flere her inne som har hatt det. Støter man på problemer, spør man gjerne om råd- feks her. kke vær redd for å få- det dukker stort sett opp i begynnelsen av ammeperioden, men kan selvfølgelig også forekomme senere. Selv fikk jeg bakterier inn i de såre brystvortene mine på sykehuset. Det blusset også opp igjen senere, da jeg var litt uforsiktig med å kle meg varmt etc. Og noen er vel mer disponert for det enn andre. Har man mye melk og ikke får nok ut, kan dette også være en årsak. Etterhvert som melkemengden regulerer seg etter babyens etterspørsel, er det mindre sjanse for brystbetennelse. Sist jeg ammet (også 15 mnd på 2-åring ) torde jeg ikke å bade hele sommeren i frykt for å få brystbetennelse. Hadde en rundë også i begynnelsen da (mars). Så, hvis noen spør meg om råd, sier jeg at de må passe på ikke å fryse så lenge de ammer, uansett om det er vinter eller sommer. Men tviler på dette gjelder for alle. Heldigvis finner man kanskje ut det som funker best for en selv, kanskje også kan hjelpe andre.
DannyMom Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Jeg har ikke hatt det, og har fulgt disse rådene: -Amme ofte, eller pumpe for å ikke gå lenge med fulle bryst -Bruke desinfeksjonssprit på hendene før jeg 'gjør noe' med brystvortene de første månedene -Ikke smøre med solkrem/bodylotion ect på brystene (Være veldig kresen på hva man smører av diverse remedier og salver på brystvortene) -Be venner og øvrig familie vaske seg på hendene før de tar på den nyfødte babyen! De bakteriene de overfører ved å stryke kinnet på babyen, overføres til brystene dine under ammingen. Noen blir fornærma av å bli bedt om å vaske hendene, men det skal du blåse en lang marsj i. Lykke til!
Expat Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Det er vel ikke uvanlig, omtrent 25% har ihvertfall snev av det. Det betyr jo at 3 av 4 IKKE får det da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå