Gå til innhold

ADD OG MEDISINER

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår sønn er 9 år og har fått diagnosen ADD nylig. Går på Ritalin tabletter, held på med opptrappingsplan.

Er det andre med barn eller erfaringer med Ritalin tabl. til ADD barn. Eller om dere bruker det sjølv?

Virker det bra med Ritalin for deres barn?

Eller er det noen som har ADD/ barn med ADD som ikkje har effekt av medisiner?

Kor gamle er dei og kor mange mg må dei bruke for å ha effekt/ kor mange doser pr.dag?

Takk for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn er 9 år med ADD. Er akkurat ferdig med utprøving av medisin. Har begynt med fast dose conserta 20mg på morgenen pluss en tablett på 5mg senere på dagen. Er visst stor forskjell på hva som er riktig dose har jeg skjønt. Derfor viktig med utprøving.

Sønnen min har stor effekt av equasym som han tar. (Samme virkestoff som ritalin) Han har sunnere følelsesliv. Får til å reagere og følge opp når han blir sint, lei seg eller glad. :) Glemmer det ikke midt i som før. Han konsentrerer seg mye bedre. Gjør leksene lettere og er helt annerledes på skolen. Får til å følge opp venner og huske avtaler. Leker mye bedre. Trives bedre med seg selv og ting rundt seg. I begynnelsen var det mye som skjedde følelsesmessig når han begynte på medisin. Mye å takle. Opplevelsen av å være "normal" og forandre seg etter alt det nye han klarte å gjøre. Alt går i positiv retning. Langt svar..

Lykke til med utprøving!

Skrevet

Foresten er det bare å skrive pm til meg om du lurer på noe eller bare vil snakke. ;)

Skrevet

TIL Randi med knøtt! Takk for svar.

Du skriver att din sønn bruker Concerta 20 mg og 5 mg seinere på dagen. Men Concerta finnes da vel ikkje i disse styrkene??? Eller mener du att han bruker Equasym 2 ganger pr.dag??? Har han prøvd Ritalin? Når ca.kl tar han første dose og andre dose på dagen?

Hadde din sønn skrive og lesevansker også?

Blei han i begynnelsen deprimert av medisinen?

På førehand takk!

Skrevet

Han bruker Equasym begge dosene. Har ikke prøvd ritalin. Han ble litt nedtrykt med det samme han begynte, men det varte ikke mange ukene. Tror det var mye som skjedde i hodet med modning og mye følelser som ble sortert mer "riktig"akkurat da pga. ny konsentrasjon. Tøff overgang. Han kunne ty til tårene og oppføre seg "barnslig" i begynnelsen. Så deprimert ut til tider. Nå er han en helt annen gutt, og er mer lykkelig og blomstrer veldig for tiden. ;) Han får første dose halv åtte og andre dose i halv to to tiden. Han har alvorlig grad av lese og skrivevansker, men bruker mye kortere tid på lekser og slikt nå. Godt for en mor som har brukt to timer hver dag på lekser. :) Veldig stolt mor for tiden. Fritidsaktiviteter er en drøm nå. Han følger med på lagspill og mister ikke konsentrasjon. Han spiller trombone i korps. Noe vi trodde han måtte slutte med pga. ble for vanskelig. Mye bedre nå. Godt å snakke med en gutt som faktisk kan følge opp det han sier og ikke babler om noe annet plutselig. Stooor forandring hos oss. Nå kan vi gjøre mye som andre familier tar for gitt. :)

Skrevet

Takk for svar igjen. Du skriver att han har alvorlig grad av lese og skrive vansker, det har også min sønn- lese ikkje enno, kan klare korte ord. Å skriver er eit problem. Motoriske problem, skriver kun blokk bokstaver enno. Venter på datamaskin til han no.

Men du skriv att du bruker mykje tid på lekser, min sønn har leksehjelp etter skuletid - noko som fungerer fint for oss. Han gjer lekser i SFO tida (sammen med ein assistent) og så gjer vi litt lekser heime. Betaler ikkje for SFO.

Kan eg spørre deg korleis sats dere får i hjelpestønad? Har dere grunnstønad også. Vi skal søke på hjlepestønad no.

Føler att din sønn har veldig mykje likt med min sønn. Er din sønn ein "rolig" unge eller er han veldig hyper og aktiv.

Kan eg spørre om når han starta på medisin? og når fekk han diagnosen ADD?

og om det var først når han økte til 20 mg om morgenen dere såg att det blei forandringer.

Mange spørsmål her no!!!

Skrevet

Sønnen min skriver blokkbokstaver og litt småbokstaver. Han klarer korte ord, men har begynt med enkledobbeltlydord nå om f.eks. fiske og av og til trelydord som fiskestang. Med mellomrom mellom hver ordlyd. Utrolig bra etter ei stund på medisin. Har fått data til ham hjemme og skolen, men bruker det lite pga at han må lære å skrive vanlig først. Matte gjør han mye på nettet da. Han har ikke SFO plass for han blir fort sliten med alle inntrykk, derfor går han direkte hjem etter skolen. Er sykmeldt selv slik at det går sånn akkurat. Har ikke hjelpestønad eller grunnstønad. Kanskje noe å tenke på til fremtiden. Godgutten min er en veldig rolig gutt, men har til tider maur i rumpen. Ikke hyper eller aktiv i det hele tatt. Bare sitter urolig og står urolig. Han fikk diagnosen til sommeren ifjor. Han startet med medisin i slutten av januar. Faren nektet at gutten trengte medisin slik at barnevernet måtte inn. :( Merket forskjell med det samme på lavdose, men bedre forskjell på høydose. Gikk på 10mg concerta og 5mg tablett først så 20 mg concerta og 10 mg tablett. Landet på 20mg concerta på dagen og 5mg tablett på dagen. Store forskjeller fra barn til barn har jeg skjønt.

Skrevet

Hei. Ville bare si at jeg ville absolutt sendt en søknad om hjelpestønad var jeg deg. Du kommer til å få den innvilget, det er bare et spørsmål om hvilken sats. Dersom "pleiebehovet" er såpass stort at du er nødt å være sykemeldt fra jobben bør du ikke gi deg før du har sats 3. (det er gratdert fra 1-4)

Skrevet

Hei sistemann79. Er ikke sykmeldt pga av godgutten min, var kanskje litt uklar der. Har ME, kronisk utmattelsessyndrom. Har før det hele tiden jobbet mindre og lagt opp dagene etter storgutten min for at han skal ha en grei oppvekst. Slik at jeg må kanskje krype til korset å søke om stønad etterhvert, men trenger ikke det så lenge jeg er sykmeldt og er hjemme allikevel. Fint at dere bryr dere. ;) Er så mange der ute uten forståelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...