Gjest Skrevet 1. april 2008 #1 Skrevet 1. april 2008 Jeg sluttet å røyke like før jeg ble gravid, og har ved 9 uker gått opp 4 kilo... Andre som er i samme båt?
LilleBjella Skrevet 1. april 2008 #2 Skrevet 1. april 2008 Ikke helt i samme båt nei, men ville bare si at jeg syns du er utrolig flink som har klart å slutte å røyke. Det er jo naturlig at det kommer ekstra kilo på når man er gravid, og ganske sikkert ekstra på grunn av røykeslutt. Se på dette som en mulighet til å slutte å røyke, og kiloene kan du bli kvitt når babyen kommer! Jeg "lider" av ekstrem sult i uke åtte nå, og har gjort det hele trimesteret. Måtte opp klokken fire i natt og spise et knekkebrød fordi jeg holdt på å forgå av sult. Pleier ikke å veie meg og har heller ikke gjort det siden jeg ble gravid, så første veiing blir hos legen i uke 10. Men føler jeg har lagt på meg litt rundtomkring, ikke bare magen, og det er ikke veldig gøy. Men for en god sak tenker jeg.
lillemor og baby i magen Skrevet 1. april 2008 #3 Skrevet 1. april 2008 Jeg sluttet å røyke i januar, ble gravid i februar..har gått opp 3 kg til nå..er 10 uker på vei. De sier vel at man kan forvente å legge på seg 5 kg etter røykeslutt..så da ligger vi vel innenfor "normalen" Jeg forsøker å gå 30 min, hver dag fog spise jevnlig for å holde forbrenningen ved like..om det hjelper i det lange løp vil vise seg... Godt å høre at det er flere som har greid å slutte med røyken Lykke til videre!
Gjest Skrevet 1. april 2008 #4 Skrevet 1. april 2008 Takk det samme :-) Jeg går også tur hver dag, og trener noe hos fysioterapeut. Mest fordi det føles godt! Når har du termin?
lillemor og baby i magen Skrevet 1. april 2008 #5 Skrevet 1. april 2008 det merkes at kondisjonen er blitt bedre ved at jeg er i aktivitet..så jeg skal fortsette tur rutinene mine, tror det blir lettere å fortsette med fysisk aktivitet videre i svangerskapet og i tiden etter. Jeg har termin 30 oktober. Du da?
kia_ora Skrevet 1. april 2008 #6 Skrevet 1. april 2008 Jeg sluttet å røyke når jeg ble gravid, og er nå 12 uker på vei. Jeg har gått opp 6 kg til nå, og er litt oppgitt over det, men har skjønt at en legger på seg ulikt til ulik tid. Jeg hadde alle gode intensjoner om å trene, ikke spise for mye, spise rett osv - og startet også med det. Men, så slo kvalmen meg helt ut i uke 7, og siden det har jeg stort sett spist det er jeg har orket, er sulten hele tiden, og har for det meste ligget på sofaen. Så nå ser jeg frem til 2. tri fordi da skal alt bli så bra:-). Da skal en IKKE VÆRE KVALM, føle seg pigg og fin, ha overskudd, nyte livet osv. Det er ikke måte på hvor bra det skal bli. Jeg for ta igjen litt av treningen da, og håper at vektkurven slaker litt ut, i alle fall en kort periode.
Gjest Skrevet 1. april 2008 #7 Skrevet 1. april 2008 Kom nettopp hjem etter en times tur - deilig! Nå spiser jeg lunsj med god samvittighet. Vi har termin 12.nov. Snakkes :-)
Gjest Skrevet 1. april 2008 #8 Skrevet 1. april 2008 Ønsker deg alt godt - håper 2.trimester innfrir forventningene! Min erfaring er at ting roer seg da...(venter nr.3) Og så må vi jo huske hvor flinke vi er som klarer å holde oss unna røyken :-) Klem
Zliss Skrevet 1. april 2008 #9 Skrevet 1. april 2008 Har også slutta å røyke, har også gådd opp fire kilo, men samtidig har jeg mistanke om tvillinger så er veldig spent på hva jeg får beskjed om i uke 12 hos jordmora=) Nyt vektøkninga, det er nå man kan spise litt ekstra, så kan vi tenke på slankinga neste år;-)
Madamina Skrevet 1. april 2008 #10 Skrevet 1. april 2008 Hurra for dere. Det er deilig å være ikke røyker, og man merker ikke skikkelig effekten før etter et par år når luktesansen og slimhinnene er helt ok igjen. Røykte i 10 år selv før jeg slutta. Gikk opp 6 kilo i første trimester sist, men denne gang har jeg gått ned 2 kilo. Er i uke 12.
nellik-alle gode ting er 3 Skrevet 1. april 2008 #11 Skrevet 1. april 2008 Har gått opp 5 kg så langt Er i 11.uke nå......... UFF!! Lurer virkelig på hva jeg kan forvente av videre vektøkning? Noen som vet hva som er "normalt"? Har lyst å slanke vekk de 5 kg til den viirkelige vektøkningen av alt som har med den lille å gjøre, begynner :/ Men vet det ikke er bra. Men 5 kg liksom!!! Det er mye altså! Noen som har noen råd til hvordan jeg evt kan gå ned de 5 kg på en sunn måte?
Gjest Skrevet 2. april 2008 #12 Skrevet 2. april 2008 Kanskje vi kunne passe litt på hverandre, tenke at vi skal klare å spise "dobbelt så sunt". Jeg synes det gjør godt å gå tur, noe jeg gjør hver dag - men kiloene kommer jo likevel fordi jeg ikke er kritisk nok til hva jeg putter i munnen. Kostholdet mitt er gjennomsnittlig sunt tenker jeg, men likevel ser jeg jo at jeg kan vinne noe på å ikke gi etter for "suget". Kanskje vi kan utveksle tips for sunn snacks, og inngå en slags avtale om at vi ikke gjør HVER dag til lørdag... Kanskje det kan virke? Klem fra
Leonella777 Skrevet 2. april 2008 #13 Skrevet 2. april 2008 Slutta med snus da jeg fant ut av graviditeten.. Har ikke gått opp noe, men føler at jeg spiser litt mer ja... Sjesker hele tiden og er mye tørst. Men jeg er ikke en perosn som går lett opp da.. KLEM
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 2. april 2008 #14 Skrevet 2. april 2008 Jeg kan verken skylde på at jeg røyka eller snuste som jeg har sluttet med. Min vektoppgang har vært mye større enn med de forrige gående sv.skapene mine. Denne gangen er jeg super kvalm hele tiden, brekker meg veldig på morgenene, men kommer veldig lite til ingenting opp. Så må jeg spise hele dagen, for å holde kvalmen i sjakk. Har gått opp ca 4 kg, og syntes det er altfor mye. Får bare på meg en av mine gamle bukser, og den er veldig stram den også.. Håper kvalmen kan avvta litt etterhvert slik at jeg kan trimme litt mer og spise litt mindre.. Er nå i uke 11+5
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 2. april 2008 #15 Skrevet 2. april 2008 Ikke når det gjelder røykingen -har aldri røkt. Men har ved begge sv. skapene hatt halve vektøkningen (dvs 4-5 kg) i løpet av første trimester. Helt normalt å gå opp forskjellig tror jeg Noen begynner sent, og noen tar det tidlig. Ikke gått opp mer enn 1-2 kg i siste trimester; da er magen stor og rund og plassen i magesekken minimal, så også matlysten. Og energibehovet høyere fordi barnet vokser. Mens i første trimester må man jo ofte spise for å holde kvalmen i sjakk...
Milena Skrevet 3. april 2008 #16 Skrevet 3. april 2008 Hei jenter! Jeg sluttet å røyke i januar, og ble gravid i februar. -etter første pp Jeg er nå i min 8 uke, og har gått opp ca. 2 kg. Leste at det var normalt å gå opp ca. 5 første tri.
Youngster*mamma* Skrevet 3. april 2008 #17 Skrevet 3. april 2008 Et lite tips for å holde søtsuget unna: Mango. Det er helt fantastisk å skjære opp i biter å spise med gaffel. Er veldig "sjokolade-monster" selv, men har funnet ut at litt druer og mango er egentlig like godt. Så nå får jeg prøve å la være å handle sjokolade:)
*Ine* m/ novembergull i magen Skrevet 3. april 2008 #18 Skrevet 3. april 2008 Jeg er i uke 9 nå, og har i følge vekta gått opp 1 kg. Men det føles som om jeg har gått opp mer, føler meg til tider oppblåst og tung i kroppen. Hørtes ut som en god idè å passe litt på hverandre her inne. Kjenner jo at det er veldig lett å unne seg "lørdagsmat" når man er kvalm. Her går det mye i frukt: pærer, kiwi, druer og plommer. Prøver å holde meg unna sjokoladehylla på butikken, men det er ikke så enkelt. Heldigvis har de små sjokolader også -Og jeg som egentlig aldri har vært spesielt glad i sjokolade...
penny lane Skrevet 4. april 2008 #19 Skrevet 4. april 2008 hei. er det farlig å ikke legge på seg i begynnelsen? jeg fant ut jeg er gravid for 4 dager siden, mest sannsynlig er jeg i uke 6. men jeg ser ikke noe forandring på vekta.kan det være eet dårlig tegn? har ikke spesielt lyst på mat.er så engstelig for alt jeg....
Nagilimia Skrevet 4. april 2008 #20 Skrevet 4. april 2008 Hei, jeg er i uke 5. Tror så absolutt ikke det er farlig og ikke legge på seg. Embryoet er jo bare noen få millimeter enda Dessuten hvis man tar seg en tur over til 3. tri så tror jeg man bare kan være glad for å slippe så mange kilo som mulig Er nok slitsomt på slutten hvis man har lagt på seg 20-30 kg. Matlysten kommer nok etterhver
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 4. april 2008 #21 Skrevet 4. april 2008 Hei hei. Det er nok mange som ikke går opp ett eneste gram i første trimester. Noen går tilogmed ned i vekt. Jeg selv har gått ned 3 kilo, sikkert pga at jeg har begynt å spise sunnere, går mer tur, også har jeg jo også hatt to uker konstant kvalme hvor jeg ikke fikk i meg noe særlig mat. Men jeg er jo faktisk 51 kilo nå, og er under 160 cm så et beinrangel er jeg jo ikke, så et par kilo av gjorde ikke skade for fosteret... Er foresten i uke 12 nå.
PiaL Skrevet 5. april 2008 #22 Skrevet 5. april 2008 I følge vekten har jeg gått opp mellom en og to kilo. Jeg er nå i uke 10. Jeg har også sluttet og røyke, så er litt overrasket over at jeg ikke har gått opp mer, men så er jeg vanvittig flink til å trene også, da. Blir fort 4- 5 ganger i uken, pluss at jeg har hund som jeg går med hve eneste dag. Det jeg har merket, er at jeg har mindre lyst på søtsaker enn før. Har alltid vært en sjokoman, og måttet ha godteri hver eneste dag. Nå vil jeg heller ha frukt, yoghurt osv. Så jeg er jo heldig sånn. Spiser sinnsykt mengder frukt, går med en mango og en halv ananas dagalig nesten, i tilleg til bananer, epler osv...
Gjest Skrevet 5. april 2008 #23 Skrevet 5. april 2008 Tror ikke man skal bekymre seg så mye for vektøkningen i svangerskapet, det varierer fra gang til gang og fra person tl person. Med førstemann hadde jeg i uke 22 lagt på meg 8 kilo, og med nr 2 hadde jeg agt på meg bare 2,5 kilo på samme tidspunkt. Jeg la på meget par tre kilo mer med førstemann, men vekten stoppet på 84 kilo da jeg fødte begge gangene.... Nå er jeg i slutten av uke 10 og har lagt på meg ca 1 kilo, og det synes jeg er lite i og med at jeg spiser mye (av og til litt usunt) fordi jeg er kvalm, og må spise for å unngå den værste kvalmen. Normalt så bør man legge på seg ca 13 kilo i løpet av et svangerskap, men mange legger nok på seg mer. Det viktige er imidlertid å forsøke å spise sunt så det ikke blir så mye å måtte ta av etter fødselen, men for all del, man må jo kunne unne seg litt når man er gravid. Lykke til videre i svangerskapet...
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 6. april 2008 #24 Skrevet 6. april 2008 det er mest normalt og ha vektøkning enten i begynnelsen eller i slutten. jeg er nå i uke 13 i dag faktisk...har lagt på meg 3kg. i forigge svangerskap la jeg på meg hele 5 kg de første 12ukene...men da spiste jeg vel litt mer også kan jeg huske:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå