Gjest Skrevet 1. april 2008 #1 Skrevet 1. april 2008 I går, mandag kveld, testet jeg positivt på hjemme-graviditetstest. Forrige fredags morgen tok jeg også en test, men streken vistes så svakt at vi ikke trodde det var noe. Vi var bortreist i helga, men mensen uteble og søndag merket jeg at puppene ble ømme. Vi prøvde jo å bli gravid, men oi så fort det gikk. Vi er litt glade altså, jeg har vært klar som et egg lenge. Jeg må vel ut å kjøpe meg en bok eller noe. Røyken ligger i alle fall i søpla, og samboeren har har høytidelig bestemt at det bare blir sunn mat på oss begge fra nå av. Jeg har time hos legen om to uker, skulle på en sjekk før jeg ble gravid, så den delen er allerede i boks. Hvor lenge bruker man å vente før man sier noe til folk? Svigermor er helsesøster forresten. Jeg må vel ut å kjøpe meg en bok om hvordan man er gravid? Ack, jeg har drukket øl. Et par halvlitere om dagen da vi var på tur. Jeg har lest at øl er stappfull med folatsyre, en nokså mager trøst. Folatsyretilskudd har jeg bare tatt i en og en halv uke. jaja, alt skulle jo gjøres perfekt. Lille sneipen har allerede fått øl og røyk.... Hva skal jeg gjøre nå? Jeg vet at det er stor sjanse for at avangerskapet blir avbrutt, men jeg vil jo ikke bare sitte og vente i 3 måneder heller.
Gjest Skrevet 1. april 2008 #2 Skrevet 1. april 2008 Bare kos deg du =) Ikke tenk på at det er en viss fare for at du kan miste spiren, men tenk heller på at det faktisk har begynt å gro et nytt liv inni magen din. At du har drukket øl har nok ingenting å si. Bare hold deg unna alkohol fra nå av =) Hvor lenge hver enkelt velger å vente med å fortelle om graviditeten er jo opp til hver enkelt da. Vi fortalte det til alle med en gang jeg testet positivt. Var vel fem uker på vei da tror jeg =) Nå sitter jeg her med stadig større mage og har akkurat hoppet over i tredje trimester =) Gratulerer med positiv test =) Hold deg positiv og fortsett med livet omtrent som før. Dette går helt sikkert kjempebra =) Lykke til!
Modrops Skrevet 1. april 2008 #3 Skrevet 1. april 2008 Jeg testet positivt 5 uker på vei , og hadde både drukket, røyket og tatt medisiner (som ikke er anbefalt under svangerskapet ) i løpet av de fem ukene. Nå er jeg 34 uker på vei , ikke røyker og snart stolt mamma. Ikke planlegg så mye om hvordan ting skal gjøres perfekt for det rekker du ikke uansett. De første tre mnd virker nok lange , men etetr det raser tiden forbi for mange. Og man er ingen dårligere mor av den grunn ! Se frem til en fin tid med samboeren din og pass på å sov mye og ha det fint sammen
Gjest Skrevet 1. april 2008 #4 Skrevet 1. april 2008 Nå har jeg lest litt om hvordan man beregner uker, dette er jo helt nytt for meg. Hvis man regner fra første dag i siste mens før befruktning så er jeg nok 5 uker på vei. Fullført 5 uker i dag faktisk tror jeg. Jeg skal kjøpe en bok og lese litt, jeg føler meg ganske clueless her
Gjest Skrevet 2. april 2008 #5 Skrevet 2. april 2008 Jeg tror i grunn ikke at du trenger å kjøpe deg noen bok. Det har ihvertfall ikke jeg gjort. Man finner mye nyttig info her på BIM og du kommer til å få svangerskapsinformasjon (i form av hefter og små bøker) hos legen og jordmor. Jeg fikk også et gratis BAM-blad av jordmor ved første kontroll hos henne. BAM og Gravid er to blader som gir deg masse informasjon som jeg selv har hatt god nytte av. De brukes som oppslagsverk og til kos =) Men det er selvsagt ikke noe i veien for at du kjøper ei bok dersom du ønsker det =)
Eline på vei med nummer to Skrevet 2. april 2008 #6 Skrevet 2. april 2008 Jeg anbefaler Gro Nylanders "På vei", veldig fin bok http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=131011&rom=AK
Anonym bruker Skrevet 14. april 2008 #7 Skrevet 14. april 2008 Hei. hehe kjenner meg igjen i stress tankene. hehe. jeg er 30 uker på vei... men fikk ikke vite at jeg var gravid før jeg var to mnd på vei.....grunnet en vanncyste....som gir omtrntlig samme symptomer.hehe. jeg hadde drukket engang i løpet av den tiden og røyka også...... jeg har vært til ultralyd flerfoldige ganger og alt er i skjønneste orden med den lille i magen. sluttet kjapt med røyken, og når det ble påvist at jeg var gravid, sikkert, ved ultrlyd hos gynekologen var jeg så glad jeg lå..haha.ble rimelig ør i hodet hehe.. vet du.. jeg råder deg til å kjøpe ei bok.....så nyttig, og beroligende...... boken På vei er flott, som noen skriver her. og denne nettsiden har en bok oppkalt etter seg også...... rene oppslagsverket. Barn i magen heter den. den finner du og kan bestille her inne, men du får den i bokhandelen også. Når du kommer til legen og graviditet blir påvist får du også en bok av di. en svangerskapsbok.... den er nyttig..... Vi klarte ikke å vente til det var gått tre mnd, slik gynekologen mente... 3 mnd, da er du liksom over faren sier di vettu. men vi tenkte som så.. at det ble det samme uansett hva som ville skje. vi ba di vente med å glede seg for mye, vente til det var gått 3 mnd... ikke bekymre deg du...... lev livet som normalt, med litt kostholdsendringer, vitamintilskudd kan være bra, spør på apoteket, og røykeslutt. kos deg. stress er ikke så bra....så prøv å holde deg rolig, og avslappet. tenk positive tanker, om at det lille underet fester seg godt fast.. tenker nok det går helt fint jeg:) lykke til videre:) klem 3 trimester.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 28. april 2008 #8 Skrevet 28. april 2008 Bor du i Trøndelag, bør du skynde deg å bestille deg time til Jordmor!! Her er det over 200 stkker på venteliste! Førstemann til mølla!
høstspenning Skrevet 29. april 2008 #9 Skrevet 29. april 2008 Hei! Anbefaler Gro Nylanders "Mamma for første gang". Nydelig skrevet bok som i alle fall gjorde/gjør at jeg føler meg tatt på alvor med mine bekymringer. Den bruker mye plass på nettopp dette, og har til og med et eget kapittel til pappa!
Sofus81 Skrevet 12. mai 2008 #10 Skrevet 12. mai 2008 Godt å se at det e mange andre i min situasjon. Eg tok testen i går og et veldig lide synligt positivt svar, men ligavel positivt. Dette har me venta på nå ei stond, så eg e glad for at det skjer. Masse av de tankane du har hatt e de same så eg sidde me nå. så det e godt å se at eg isje e aleina om dette herane.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå