Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Hater å gå til legen, men jeg er 100% sikker på at jeg har pcos. Men jeg har ingen planer om barn(har to) men det er egentlig bare hårveksten som plager meg ,er også overvektig og har veldig uregelmessig mens eller ikke mens i det hele tatt i lange perioder,smerter i forbindelse med mens og eggløsning kan jeg leve med, men det jævla håret gjør meg gal hater halsen, magen,armene beina bikinilinja osv har aldri møtt noen noengang med så mye hårvekst som det jeg har, har mer hår på brystet(mellom puppene) enn mange menn.... Men er kjempe ukomfortabel med leger vet liksom ikke hva jeg skal si. Utenom grviditetene har ikke jeg vært hos legen siden jeg var barn er nå 25 år. Kan noen gi meg tips til hva jeg bør si`\ikke si har ikke peil. Føler det er litt teit og komme til legen å si "hva" som feiler meg, er sikkert ikke det men det er sånn jeg føler. Gruer meg veldig, skal ditt den 10 april egentlig for å sjekke en føflekk, men føler at jeg må ta opp dette også...Åhh gruer meg Takk for at du har lest dette ble litt klønete skrevet men håper noen forstår hva jeg mener og kan svare?
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 Har forresten kobberspiral! Har hatt den siden siste fødsel snart 2 år siden. Alt har bare blitt verre etter den fødselen!
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #3 Skrevet 31. mars 2008 Leger i dag bør ha peiling på dette, men jeg vet at ikke alle har det. Om du ikke ønsker å ta opp dette med en lege, bør du be om henvisning til en gynekolog. Etter at du var ferdig med amming burde du kanskje ha begynt på p-piller.... Spesielt Diane skal være bra for symptomene damer med PCOS sliter med; hårvekst, kviser, hårtap på hodet osv.... Noen får også utskrevet disse for å bruke de i de siste månedene før de vil prøve å bli gravide, dette fordi de "rydder opp" i hormonkaoset som de med PCOS ofte har. Håper du får god veiledning hos legen.
TrudeSagen Skrevet 1. april 2008 #4 Skrevet 1. april 2008 Hei! Siden jeg sjøl er lege (og har PCOS), tenkte jeg det kunne være fornuftig å gi deg et svar. Det er jo iofs ikke sikkert at du har PCOS, alle som sliter med uønsket hårvekst har ikke det. Fortell i første omgang at det er det som plager deg. Som nevnt ovenfor er p-pillene Diane/Feminil utstyrt med en type hormoner som virker hemmende på "ekstra" mannlige hormoner som gjør at man får ekstra hårvekst. Dersom du er ferdig med amming og ikke har risikofaktorer, kan du forsøke disse og se om de funker. Effekten ses dog ikke før etter ca 3 mnd...
Suzy Skrevet 7. april 2008 #5 Skrevet 7. april 2008 Diane fungerte kjempefint for meg, men det tok lang tid før jeg følte at jeg hadde hårveksten "under kontroll". Men det er jo mye hormoner i preparatet da, så det blir jo en veiing mellom fordeler/ulemper. Er du veldig plaget, så tror jeg det finnes noen antiandrogen-preparater?! Legen her vet sikkert mer om det ;-)
TrudeSagen Skrevet 14. april 2008 #6 Skrevet 14. april 2008 Jeps ;-) Diane/Feminil inneholder antiandrogenet cyproteronacetat, i tillegg til kvinnelige kjønnshormoner som regulerer syklusen,og er det som er anbefalt mot kraftig/uønsket hårvekst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå