Gå til innhold

Erkjennelse av farskap

Anbefalte innlegg

Gjest Lite nurk i magen :)
Skrevet

Jordmor fortalte meg at jeg må gå til nav kontoret og hente et skjema som heter "erkjennelse av farskap" siden jeg og sambo ikke er gift. Hun sa også at barnets far ikke har noen rettigheter før skjemaet er blitt underskrevet og levert inn.. Videre sa hun at det tidligere var normal prosedyre at far skrev under på fødeavdelingen, men dette var det slutt på. (ihvertfall her hvor vi bor. ) Hva skjer da hvis det foreksempel skulle skje noe med meg under fødsel? Blir mest sannsynlig satt i gang i morgen, så rekker ikke hente skjemaet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det hjelper deg, men du kan finne skjemaet på nettet også. Søkte bare på "erkjennelse av farskap" og fikk skjemaet opp som pdf- fil. Har du skriver hjemme kan du skrive det og evt. ta det med deg til fødeavdelingen. Syns ellers det er rart hvis ikke fødeavdelingen har disse (har alltid hatt de før), men det er kanskje noe nytt?

Skrevet

Det er bare å ta det med ro...skulle noe måtte-gud-forby skje med deg under fødselen så vil samboeren din få alt av rettigheter og informasjon som han trenger... papirmølla kan bli litt lengre sikkert,men såfremst at alt er "normalt" så vil alt ordne seg... så ikke bli stresset over det du... Og dere kan jo som sagt skrive på papirene og alt slikt før fødselen og om du ønsker det,men du skal ikke være redd på noen som helst slags måte :)

Skrevet

Gjelder dette hele landet? Har ikke hørt noe om at min samboer må skrive under på et ekstra skjema som jeg må hente på nav.

Han har jo skrevet under på skjemaet vi leverte når vi skulle på ul, og på det skjemaet der vi søker om permisjon. Så kan jo ikke være noe tvil om hvem som er far til barnet.

Skrevet

Ja det gjelder hele landet at man må skrive under på farskapspapirer. Når vår forrige datter ble født så sendte vi inn papiret to måneder før fødselen, og de klarte å rote det vekk på NAVkontoret, så da vi fikk vår datters fødselsattest så sto det et blankt felt der fars navn skal stå. Frustrerende. Men nå er vi gift så nå går det automatisk:)

Skrevet

Jeg må bare få si LYKKE TIL I MORGEN!!!!:o):O)

Skrevet

noen som har en link til dette skjemaet?? dette visste jeg ingenting om...

Skrevet

Synes det var litt sløvt av jordmor og ikke informere om dette før.Lenge siden jordmor sa dette til oss, og vi ordnet det.Hun sa det er lurt og få det ordnet for det gjelder hvis det skulle skje noe med far også under graviditeten.Uten denne erkjennelsen har ikke barnet noen rettigheter etter far.

Skrevet

jordmor er ikke pliktet til noe. Er man gravid, må man uheldigvis klare seg selv her i norge.

Skrevet

Skjønner at de ikke er pliktet, men det er jo ikke så lett å vite om dette da når man er førstegangs....

Skrevet

Snodig. Jeg fikk beskjed av NAV om å gå til jordmor og fikse disse papirene...

Skrevet

Takk for alle svarene :) Hvor skal man levere dette skjemaet? Og hva skal man skrive under barnets fødselsnummer?

Skrevet

Tusen takk :) Håper de setter meg i gang =)

Skrevet

svaret mitt kom litt lenger opp. d er altså skjemaet "Erkjennelse av farskap" man kan fylle ut før barnet er født. der står også hvem man kan levere d til. faren må selv møte opp og skrive under der og da, og samtidig vise legitimasjon.

Skrevet

Man trenger ikke skrive under på dette før babyen kommer. Det blir ordnet på fødeavdelingen.

Skrevet

men hvis faren (mot formodning!) skulle falle bort før barnet er født, har vel barnet ingen arverett etter far hvis dette skjemaet ikke er fylt ut på forhånd?

Skrevet

Jo, hvis dere har skrevet samboeravtale og tilhørende testament.

Skrevet

min søster døde før de kunne signere noen papirer, men siden de var gift så ordnet det seg. har fått vite at hadde de kun vært samboere så hadde det blitt ett skikkelig styr i forhold til nevøen min. Fordi far blir ikke automatisk pappan når man er samboere. (hos myndighetene) da skulle barnevernet blitt innblandet og masse styr. og skifteretten og arv og hele pakka hadde blitt ganske komplisert. det er ett ganske rigid system i dette landet her som favoriserer ekteskapet. så anbefaler alle å ordne nødvendige papirer på forhånd.

• 3 uker senere...
Skrevet

skal det sendes til midt finnmark likningskontor uansett hvor man bor???

Skrevet

Du sender det sikkert til ditt lokale kontor=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...