Marita84 Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Hei! Jeg venter barn i Juli -08, er 24 år. Har nå jobbet som lærling i ca 7 1/2 mnd. Som alle vet er ikke lærlinglønna høy. Jeg fikk også beskjed om i fjor at jeg ikke lenger har rett på stipend/lån. Jeg har bodd alene helt til nå. Nå skal jeg snart flytte sammen med barnefaren, som bor i et annet fylke(på tide at han også får ta del i svangerskapet). Hvilke retter har jeg økonomisk sett? Er det lureste at barnefaren tar permisjonen, eller mesteparten av den? Han er i 100 % stilling nå. Jeg har hatt en inntekt på 7000-8000 mnd. Vil veldig gjerne ha mer enn 6 uker permisjon.
hope<3<3 Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 Når du er lærling har du rett på fødselspenger,enten 80 eller 100% av det du tjener.kommer ann på hvor lenge du skal være hjemme. Er lærling selv,så vet at ikke lønna er den beste hehe. Men du får i hvertfall det du har når du går ut i permisjon.
Tromsøstudent Skrevet 1. april 2008 #3 Skrevet 1. april 2008 Kjenner ikke spesifikt til dette med lærlinger. Utgangspunktet er at lærlinger får støtte fra lånekassen, men at dette er noe mindre enn ellers. Det at du skal ha rett til støtte fra lånekassen gjør du skulle hatt rett til fødselsstipend. Spørsmålet blir da hvorfor du har fått brev om at du ikke har krav på støtte lengre? Siden jeg ikke vet det, så kan jeg ikke hjelpe deg. Men anbefaler at du ringer til dem for å spørre. Det kan være at du likevel har rett, men det virker som høyst usikkert. Dersom barnefaren tar permisjonen, så vil jo han få utbetalt etter sin lønn. Det betyr at for hans del vil det bli det samme. Din inntekt vil jo imidlertid bortfalle dersom du ikke fortsetter å arbeide. Derfor er det ikke økonomisk sett noen gode grunner til at han burde ta permisjonen og ikke du (såftemt du ikke også får støtte fra Lånekassen). Når det gjelder inntekten, så var det før i tiden slik at en fikk 20% av fagarbeiderlønn første halvår, så 30% andre, så 50% tredje, og så 80% i siste halvår. Siden du har arbeidet i 7,5 måneder, og det forhåpentligvis er mer enn 4,5 måneder til fødselen, så vil du ha en lønnsøkning før fødselen. Denne lønnsøkningen vil du få fortsette å ta med deg inn i fødselspermisjonen. Håper det var litt oppklarende.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #4 Skrevet 2. april 2008 Dersom det viser seg at lånekassen sier du ikke har rett til fødselstipend er et annet alternativ hvis du har en grei sjef: Spør om du de siste 2 mnd før fødselen kan få endre stillingen din til 100% ufaglært med vanlig ufaglært lønn. Sånn at du får et annet beregningsgrunnlag. Så går du tilbake som lærling etter permisjonstiden.
Tromsøstudent Skrevet 2. april 2008 #5 Skrevet 2. april 2008 Det vil være uetisk å følge anonyms tips her. Detsom du likevel skulle gjøre det, så er det nok at det skjer en "varig lønnsendring", "i løpet av de siste fire ukene". Dersom dette skjer, så vil du ha rett på utbetaling etter denne lønnsendringen. Vær oppmerksom på at dersom lønnsendringen blir en økning på mer enn 25% i forhold til årsinntekten ellers, så kommer det spesielle regler inn i bildet. Du vil da få beregnet utifra et gjennomsnitt for de siste tre år. Dersom dette ikke er representativt, vil det tas utgangspunkt i din samlede årsinntekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå