lillemy83 Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 jeg er gravid med nr 2 og har lyst å sjekke om alt er bra med barnet. når kan man sjekke nakkefold ? hvilke uke? kan alle sjekke dette? hvor kan man gjøre dette og hvilke plasser anbefaler dere?
Har 2 Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 Jeg har girt det både på Volvat og Majorstueklinikken i Oslo. Ca uke 12. Har best er faring med Volvat, selv om de da fant tykk fold. Ble sendt rett til Riksen for videre sjekk. Venter nå nr. 2, som etter morkakeprøve ikke skal ha noen kromosomfeilihvertfall;-)) Lykke til!
Syriana Skrevet 11. april 2008 #3 Skrevet 11. april 2008 Nakkefold sjekk maa utfores mellom uke 11 og 14. Det kan ikke gjores for eller senere, men jeg vil anbefale deg at du virkelig tenker gjennom dette valget for du gjor testen, da den paa faa minutter kan skape engstelse og for noen helt uten grunn... Jeg hadde nakkefold sjekk utfort i Dubai i gaar og fikk beskjed om at alle maalinger var gode, bortsett fra nakkefolden. den ble maalt til 2,8 mm, men bor vaere under 2.5 mm. Nakkefold testen er forovrig bare et redskap for aa paavise risiko ved kromoson feil og Downs Syndrome. Tatt i forbindelse med blodprover kan den gi deg et 90% bilde over farene, uten blodprover gir den deg et 60% bilde over farene, men testen kan IKKE paavise kromoson feil eller Downs Syndrome. Selv om du blir fortalt at alt er OK, kan barnet ditt fortsatt ha kromoson feil eller Downs og faar du beskjed som meg, blir du kjempe nervos og maa ta stilling til hvor vidt du er villig til aa ta en fostervannsprove... Fostervannsprover oker abort risikoen med 1% og selv med en fostervannsprove er ikke svaret nodvendigvis riktig etter det jeg har lest paa nettet. Jeg fant flere tilfeller av kvinner som hadde faatt beskjed om at barnet var Downs negativt, men alikevel fodet barn med Downs og motsatt... Jeg angrer paa at jeg tok nakkefold testen og driver naa aa prover aa ta stilling paa hvorvidt vi bor ta fostervannprove eller ikke, selv om vi mer eller mindre har bestemt oss for og ikke ta den... Haaper dette hjelper deg, uansett hva du velger, saa onsker jeg deg lykke til!
tojus Skrevet 14. april 2008 #4 Skrevet 14. april 2008 Jeg er 38 år og har i et tidligere svangerskap fått påvist kromosomavvik hos fosteret. Da var jeg hos min gynekolog som oppdaget fortykket nakkefold. Vi ble sendt rett til Rikshospitalet og fikk tilbud om en morkakeprøve (kan tas allerede i uke 10-11). Nå er jeg gravid igjen, og vi har nettop vært til genetisk veiledning og fått bl.a. denne infoen: Ultralyd for å sjekke fortykket nakkefold må skje mellom uke 11 og 12+6. Den oppdager 75% av Downs syndrom, noe lavere for trisomi 13 og 18. Sammen med blodprøve av to hormoner hos mor oppdager den 80-90% av Downs (tilbys i Norge bare til de som er 38 år og eldre). Men fortykket nakkefold behøver ikke bety at det er noe galt med fosteret, og normal nakkefold behøver ikke bety at alt er bra... Skal man være helt sikker, må man ta en fostervannsprøve. Det kan skje i overkant av uke 15. Fostervannsprøven oppdager alle kromosomavvik som er mulig å oppdage i mikroskop. Altså nærmere 100 % sikker! (Hvis man ser bort fra at prøver kan byttes om og slike ting, ingenting i vitenskapen er 100 % sikkert!). Risikoen for spontanabort ved fostervannsprøve er 0,5-1%, nærmere 0,5 sier de på Rikshospitalet. Alle disse mulighetene gir oss umenneskelige valg. Valg dessverre ingen andre kan ta for oss. Noen vet helt sikkert hva de vil gjøre i ulike situasjoner, andre har større kvaler. Jeg er nok av den siste sorten... Lykke til med valgene deres!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå