mariamyx Skrevet 31. mars 2008 #1 Del Skrevet 31. mars 2008 Er det noen som har prøvd dette? Jeg fikk nettopp en bok av min bror som de hadde hatt god nytte av når de fikk sin første datter. Den heter "Baby guiden 0-5 mnd" -Hemmeligheten bak fornøyde babyer- og er oversatt fra engelsk til norsk. Den er litt vel amerikanske i tankegangen, men jeg må si at det er mye som ser ut til å være fornuftig. (de advarte meg om det før jeg leste den heldigvis Boken handler om hvordan en skal få en god rytme helt fra begynnelsen av for å bli minst mulig sliten og ha en forutsigbar dag både for deg og babyen og hele familien rundt. Sette opp fast rutine for når barnet skal spise, hvor mange ganger det skal mates, når det er våken tid og sove tid i løpet av dagen og gjøre dette innenfor visse tidsrom. At barnet skal følge rekkefølgen spise-våken-sove. Det har tydeligvis blitt gjort en del undersøkelser på forskjellige familier der noen følger denne rytmen og noen lar barnet selv regulere når det vil ha mat og når det vil sove ol.. De påstår at barnet blir roligere og mer opplagt og våken av denne metoden, derav mer lærevillig. Barnet lærer i løpet av de første 2 (til 3 mnd) å sove hele natten igjennom.. og det må jo være herlig:) Er det noen som har prøvd dette tidligere og har noen erfaringer? Jeg er midt i boken nå, men har som sagt fått en god del tips som jeg har lyst å prøve. Tror jeg vil anbefale den videre selv om jeg ikke er ferdig å lese den.. Jeg må si at jeg synes ikke den er særlig godt skrevet da de gjentar seg selv ofte og den kunne vært formulert mye lettere og kortere. Dette kan være pga at det er en oversettelse..(?) men selve tankegangen synes jeg som sagt virker god. Kanskje flere som vil prøve.. Blir litt som å ha en mal å gå etter, og det synes ikke jeg er så dumt med tanke på at jeg er helt grønn når det gjelder babyer.. Jeg har ikke gjort dette før Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137301990-fss-foreldrestyrt-spiserytme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anitahar2barn Skrevet 2. april 2008 #2 Del Skrevet 2. april 2008 Jeg trodde at babyer sov mye på førsten jeg og at de var fornøyde så lenge de fikk mat og tørr bleie. Hadde nesten ikke holdt i en annen baby før jeg fikk min egen. :-) Men tuppa mi sov nesten ikke på dagen i det hele tatt hun. Ikke ville hun ligge i vognen på ryggen, skulle bare ligge på teppe inne på magen. Det var en fin sommer :-) Ikke skulle hun ha smokk...nei de babyene er små individer som er så forskjellige som natt og dag. det jeg tror jeg gjorde feil er at jeg nettopp prøvde å få henne inn i et mønster jeg hadde sett for meg. Istedenfor å se hvordan hun var og så legge opp etter det. Det gjorde at jeg ble veldig sliten og frustrert. Jeg hadde jo ikke en normal baby!! Tenkte jeg.... Denne gangen skal jeg la babyen være den hun er, kanskje hun vil bli normal da? :-) Bare ikke ha for store forventninger til at babyen din skal passe i en mal. Ta det heller som en positiv overraskelse hvis det går som planlagt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137301990-fss-foreldrestyrt-spiserytme/#findComment-137328776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamyx Skrevet 4. april 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 4. april 2008 He he.. Ja det er nok sikkert mye sant i deg. Vi får ta det som det kommer Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137301990-fss-foreldrestyrt-spiserytme/#findComment-137348763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
KarinB Skrevet 6. april 2008 #4 Del Skrevet 6. april 2008 kjenner mange som har lest og prøvd den boken. kjenner INGEN eksperter (jormødre, el helsesøstre) som anbefaler den. Faktisk sa en helsesøster til meg at barna ble mer stresset av å bli holdt våkne når de ville sove etc. Spedbarn har sin rytme de, den endres i forskjellig tempo for alle de første mnd. akkurat som at ikke alle går når de er 1 år, noen er før, andre er senere. Faktisk sa min mor at den metoden som du beskriver er akkurat slik våre bestemødre gjorde det med våre foreldre. gammeldags et og slett? MEN, boken inneholder mye annet bra da! bortsett fra det søvn styret. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137301990-fss-foreldrestyrt-spiserytme/#findComment-137377072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 22. april 2008 #5 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg er veldig enig med Anita, man må se an barnet sitt, og heller innrette sine rutiner etter barnets. Jeg har to fra før som er vidt forskjellige på alle måter, så alt det jeg trodde da nr 2 kom måtte jeg legge til side, og heller bli kjent med hvordan han var og hvordan han ville ha saker og ting Og begge mine har vært rolige og harmoniske (selv om de ikke har vært av de som sover mest, men det er jo forskjell på søvnbehovet til babyer også ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137301990-fss-foreldrestyrt-spiserytme/#findComment-137533592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå