Jess86 Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Hei. Jeg er ei jente på 22 som er gravid i 3 mnd med termin i september. Planen var at jeg skulle begynne å studere til høsten, men slik ser det ikke ut til at det blir. Noen har fortalt meg at det likevel lønner seg å søke på universitet/høgskole nå, for så å kunne utsette studiestart et år. Jeg har lett overalt men finner ingen info om dette. Er det derfor noen her som har hørt om dette som eventuellt fortelle meg hvor jeg får tak i denne viktige informasjonen. Tror jeg ville pustet lettet ut hvis en studieplass var sikret når svangerskapspermen går ut. Men det er kanskje for godt til å være sant....?
Tromsøstudent Skrevet 1. april 2008 #2 Skrevet 1. april 2008 Hei Jeg gjorde akkurat det. Jeg søkte, og fikk plass på studiet. Så søkte jeg om permisjon grunnet fødselspermisjon. Jeg fikk ikke permisjon, siden det bare gis til studenter som har begynt. Jeg fikk imidlertid utsatt studiestart. Mener dette skjer etter en konkret vurdering. Mener dette praktiseres ulikt fra studiested til studiested, og kanskje også forskjellig på de ulike studiestedene. Uansett anbefaler jeg å søke om studieplass. Med en gang du mottar opptaksbrev, så takker du ja til plassen, og legger ved en søknad om utsatt studiestart. Ved denne søknaden må du legge dokumentasjon på graviditeten. Det verste som kan skje er at du får avslag. Lykke til.
tiger82 Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 Jeg kan ikke si jeg helt ser de store fordelene med å søke for så å utsette studiestart.... Kommer vel helt an på hvilke studie det er. Er det vanskelig å komme inn er det jo greit å søke, og kommer du ikke inn så får du iallefall en hviss peiling om du bør ta fag opp igjen etc. Ja, og kommer du inn, så slipper du jo selvfølgelig bekymringene for om du kommer inn eller ikke neste år
Tromsøstudent Skrevet 2. april 2008 #4 Skrevet 2. april 2008 For min del var det av reell betydning, fordi karaktergrensene på mitt studium økte det året jeg hadde permisjon. Så ved å ha sikret meg plass, så slapp jeg å ta opp fag for å komme inn.
Endelig mamma! Skrevet 5. april 2008 #5 Skrevet 5. april 2008 Det er så absolutt en fordel å ha studieplass. Da får du rett på fødselsstipend (det gjør i all fall jeg). Jeg går siste år på VGS, og har planer om å søke på studieplass som jeg utsetter pga graviditet. Da har jeg noe å gå til etter å ha vært hjemme et år, i tillegg får jeg fødselsstipend. Men vet ikke hvordan det blir for deg, går ut i fra at du ikke kommer rett fra VGS (grunnet alderen din). Jeg ville så asbolutt anbefalt deg å søke. =)
Jess86 Skrevet 7. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 7. april 2008 Ja! Da er søknaden i boks! Det verste som kan skje er jo at jeg får avslag. Hvorfor jeg stresser med det er vel fordi jeg er engstelig for ikke å ha et studie når jeg er ferdig med permisjonen. Hadde vært knall dersom jeg kunne lene meg tilbake å slappe helt av med det under permisjonen. Takker for svar så får jeg bare krysse fingrene for at det går=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå