Gå til innhold

Dere må jo være stokk dumme i hodet hvis dere tror det er skadelig for et barn at mor går på byen 2 ganger i måneden...!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mye rart her gitt.

Det har vel ingenting å si om du tar deg en tur ut på byen og fester eller drar på kino et par ganger i mnd?

Lever vi på 1800 tallet eller?

Mor må sitte hjemme med barna!Og aldri gjøre noe annet.

Men tydelig at noen må ha et veldig spesielt forhold til alkohol , hvis

man syns det er krise!

Skrevet

nei det trenger det vel ikke være. jeg bryr meg ikke om folk drikker alkohol eller ikke....så lenge man ikke gjør noe som går utover barnet...og det regner jeg med de fleste hat vett til å gjøre. men behovet for å gå ut og drikke seg full er merkelig, synes jeg...siden du spør:). det er ikke alle som gjør det selvom de går ut, men vet selv (av erfaring) at det gjerne blir mere fyll ute enn hjemme...men synes egentlig folk får gjøre som de vil, men når man spør, så gir jeg bare min personlige mening. Men synes ikke dette har noe med om man er god el dålig mor å gjøre...er vel bare det at jeg ikke skjønner hvofor. hva er det ute på byen som er så bra? hilsen inntørka kjerring:)

Skrevet

signerer deg liliea og baby marius:)

Skrevet

jeg synes bare at to ganger i mnd var veldig mye....,men ja det er mulig jeg gammeldags ja.....

Skrevet

Jeg har en mistanke om at de som er de største motstanderne av at mor tar seg en tur på by'n og tar seg en øl/drink 2 ganger i måneden, er av typen som aldri egentlig har drukket noe særlig alkohol, eventuelt ikke liker det. Fair enough, men alle er ikke sånn. Jeg for min del, har overhodet ikke lagt opp min sosiale karriere selv om jeg er trebarnsmor; jeg har sikkert måneder som jeg er ute i hvert fall 2 ganger, om ikke mer, men det betyr ikke at det er snakk om flatfyll hver eneste gang! Dessuten så ser jeg heller ikke problemet med at pappa'n kanskje må ta en søndag i ny og ne fordi jeg trenger å sove ut (det trenger da ikke ha noe med at jeg har vært på fylla dagen før!), han slipper da unna hele resten av uka! Slik mange fremstiller det, så er mamma den beste omsorgspersonen, og stakkars barn i familier hvor pappa'n må stå opp på søndags morgen og ikke mamma! Og mine barn; henholdvis 5år 3 år og 8 uker har ingen formening om jeg ligger og sover fordi jeg har drukket og er trøtt, eller om jeg sover fordi jeg er trøtt etter å ha stått opp med vesla hele uken. Ærlig talt.

Skrevet

Enig med smurf. Enten har de et ikke-forhold til alkohol, eller de har vært på flatfylla hver gang de har drukket og forbinder fest og selskapeligheter med dette.

Skrevet

Godt sagt smurf81:)

Er så enig!

Skrevet

godt sagt smuf81 ;)

Skrevet

Kanskje går du i forening, på trening, på politisk møte eller annet to ganger i måneden eller oftere, og hvis ikke barnets pappa passer barnet gjør en annen i familien eller barnevakt det. Helt normalt.

Skrevet

Setningen sier ingenting om mitt personlige alkoholforbruk som er, og alltid har vært, meget måteholdent og fornuftig. Har heller aldri røkt, drukket kaffi eller te, så vet du det;o) Drikker masse melk og trener jevnlig. Lever det gode liv på landet.

Debatten gjelder hvorvidt man syns det er greit mor med barn 0-1 år trenger den adspredelsen det er å gå på by'n og drikke 2-3 kvelder i måneden fordi hun angivelig syns at "mitt hjem er mitt fengsel".

Nå drar jeg også debatten vel langt med vilje, men jeg syns altså ikke slike holdninger til foreldrerollen er greit ("småbarnsmor på fylla på byn"), og jeg håper ikke jeg får en slik svigerdatter (eller slik svigersønn) som mor (far) til mine barnebarn.

At noen har helt andre oppfatninger om dette er greit for meg. I en debatt er det jo alltid ulike ytringer som fremkommer. Vi er alle forskjellige.

Skrevet

Nå har jeg ikke lest innlegget det gjelder her, men jeg skjønner tegningen.

Kan bare ytre min egen mening. Å gå på byn to ganger i mnd syns jeg er mye hvis man har et spedbarn, hvis det er det som er gjennomsnittet. Ungene har store behov det første leveåret og da mener jeg at turer på byn er mindre viktig.

Syns absolutt man skal kunne ta seg noen frikvelder og nyte det sosiale livet, men jeg mener at 2 gannger i mnd er for mye. Ta tolker jeg det som "å gå ut = å ta seg ut" altså drikke. Hvis jeg drikker er det mye mas med pumping og jeg føler meg uansett ikke opplagt dagen derpå. Men er det snakk om ut å spise / treffe venner etc men ikke nødvendigvis noe særlig alkohol og man kommer hjem til barnet etter noen timer er det sikkert helt greit.

Jeg har vært "sosial" 2 ganger og beibien er 3 mnd. Første gang på middag hos venner, jeg kjørte og var 10 min unna heimen. Syns det var helt greit. 2 gang også noen minutter unna, drakk da et par glass vin. Gikk også helt greit, men jeg gjorde det mest for mannen sin del. Jeg føler ikke den trangen nå når jeg har en så liten beibi. Det er endel våken om natten, og litt urolig når andre passer.

Det må være hver enkelt sitt valg, men jeg skjønner ikke helt den store trangen og om man MÅ ut 2 ganger i mnd. MÅ man drikke da??

Skrevet

Kan jeg spørre om du noen gang har gått ut i hele ditt liv? Lever vi på 1800-tallet? Er det i såfall helt utenkelig at far går ut???

Skrevet

2 ganger på 30-31 dager er ikke mye synes jeg.

Og det finnes faktisk fedre der ute!

De er like mye omsorgsperson som mor.

Hva med å la de slippe til litt?

Ikke alle som ammer heller.

Da kan far gi flaske.

Barna har ikke vondt av å ha god tilknytning til far.

Som jeg sa i en annen diskusjon her , så sover faktisk mini hele natta

fra 1900-2000 til morgenen.

Merker ikke at jeg er borte engang.

Whats the problem?

Skrevet

lissi65 kor e dinn mann då? det er vel litt lettere for barne å forstå at mamma sover frempå ein gang i blant(2-3 av 30) enn å ha ein utålmodig pappa som ikke kan være der for barna!!!!!

Skrevet

Tålmodig fordi han gidder å passa barna gang på gang etter mammas "ut på by'n og drikke greier", ikke fordi han passer barna om morningen eller ellers.

Min mann trør til med minsten første stellet om morgenen nå som minsten ikke tar pupp lenger. Dessuten steller han minste jenta og tar henne med til barnehagen. Jeg får opp største barnet og sørger for at han kommer seg på skolen, kledd og med matpakke. Så nyter jeg dagen med småtten som snart er 10 mndr;)

Snart begynner arbeidslivet igjen, og da skal en hel kabal gå ihop for å få 5 stk avgårde. Ut på byn i helgene for å drikke og/eller feste

er ikke på agendaen lenger og er ei heller savnet. Skjønner at mødre i 20-års alderen kanskje føler det litt anderledes enn jeg som er moden mamma og hadde løpt fra meg på by'n da jeg traff min mann som 30-åring..

Skrevet

Til aya75:

Det som er bra med å gå ut, er at det er noe annet å se enn husets fire, velkjente vegger. Får du band, kino og teaterforestillinger hjem til deg? Andre ansikter enn dem du kjenner fra før? Stemingen som oppstår med god livemusikk?

Det er mange fordeler med å gå ut, framfor å bare dekke til middag hjemme. Og hvis man først skal drikke litt vin - spiller det da vel ingen rolle hvor man gjør det? Hva er egentlig problemet her?

Skrevet

hehe...da synes jeg det høres ut som du kjeder deg litt for mye hjemme. Det er vel kanskje det som er problemet eller????

Selvfølgelig setter jeg og stor pris på kino og konserter o.s.v...men det er ikke det jeg tenker på når man snakker om å gå ut...da tenker jeg på utesteder m lange køer og masse fulle mennesker. Mulig det er jeg som er rar da...men det er DET jeg reagerer på. Skjønner selvsagt at man har behov for å komme seg ut i blant, men synes bare annenhver helg er veldig mye. Jeg har selv vært MYE på byen da jeg var i begynnelsen av 20årene, men det blir man fort lei. Nå har jeg en baby og da kan ikke fyll på byen lokke meg bort fra henne. Det er bare det siste jeg har lyst til....men det er bare meg.

Skrevet

Nå skal det sies at jeg har ikke vært på byen på 1 og et halvt år.

Men synes likevel det ikke er noe galt i de som gjør det.

Jeg gjør andre ting , men er jo fortsatt borte fra hjemmet.

Men man mmå jo skjønne at det er forskjell på interesser når man er i 20 årene enn 40 årene feks.

Det er kansje ålreit for en 25 åring å dra en tur på byen mens en 40 åring kansje synes noe annet er ålreit.Gjelder ikke alle da men..

You see my point?

Skrevet

Kjære vene, det er mye man skal henge seg opp i...*rister oppgitt på hodet*

Skrevet

Hvis jeg skulle holdt meg hjemme hver bidige dag av årets 360 dager, ja da hadde jeg nok begynt å kjede meg hjemme. Men med et par dagers avveksling i måneden, slipper jeg det. Litt variasjon i hverdagen er ikke så dumt.

Ja, vi har nok litt ulik definisjon på det å gå ut. Det er ikke akkurat fjortissteder og spyfylla jeg som 36-åring trakter etter. Men litt vin eller øl og gode samtaler over et kafebord er ikke å forakte. Gjerne etter en bedre middag (og jeg kan garantere at vi ikke kokker like bra hjemme som på enkelte restauranter), og en konsert e.l. Men hver sin smak. Noen har det best i sofakroken foran tv-skjermen. Jeg setter stor pris på litt avveksling.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor alle skal være så hissige, kan vi ikke bare respektere at vi velger forskjellig..

Vi har alle forskjellige behov, noen må ut på byen for å føle seg ung, attraktiv, og fri.. Andre trenger en jobb de føler seg betydningsfull og verdsatt i. Noen må trene hver dag for å føle seg bra, mens andre igjen trenger turer i skog og mark alene for å tenke litt.

Vi er da ikke like, vi trenger ikke de samme tingene for å føle oss bra, men så lenge det vi trenger ikke går på bekostning av barnas behov spiller det da ingen rolle. Fei for egen dør, og sørg for at din familie fungerer optimalt og slutt å være så hårsåre. Man trenger da ikke andres aksept for valgene en tar så lenge det føles riktig for deg og din familie.

Skrevet

Ja jeg setter og stor pris på avveksling og er helt enig med deg dersom det ikke er fylla det er snakk om. Fikk bare inntrykk av det var det det var snakk om her tidligere. Når det blant annet er snakk om å sove ut rusen o.s.v...Men jeg personlig begrenser denne sosiale aktiviteten det første året til barnet, men det føles ikke som noe offer for meg. Men det viktigste er jo at man gjør det som er best for seg. When mommy is happy, everybody is happy:)

Skrevet

Helt enig!! Og en fin avsluttning på denne debatten;)

Skrevet

Er veldig enig med anonmym over her - la folk ta sine egne valg, og finn bedre og mer relevante ting å diskutere her inne!

Men jeg må bare si - klarer ikke å holde meg - hvilke forhold er det dere gamle tanter (dere vet hvem jeg mener) har til alkohol egentlig?? Er alkohol kun "drikke fra syndens beger" eller er det et normalt alternativ til brus når man inntar et bedre måltid eller treffer gode venner? Man blir ikke full av å ha et normalt og kultivert forhold til øl og vin! ET klass eller to skader ingen! Det er ikke rart at barn og unge smugdrikker her i landet, dere tanter hauser det jo opp til å være noe helt grusomt og forferdelig - tenk så spennende de synes det er! Skal vedde på at det er dere tanters barn som først blir fulle!! He he!! Dere er sikkert så trangsynte at dere ikke gjennomskuer det heller!! Jeg må le!!

Ingen andre nasjoner har så mye skapfyll, helgefyll, fylleslåsskamper etc etc som Norge. Jeg gremmes! Har bodd mange år i Sør-Europa, hvor det ikke rynkes på nesen av et glass vin til lunsjen, og hvor levealderen er vel så høy som her hjemme! I tillegg er det fint lite smugdrikking, og fint lite helgefyll! Get a grip, dere urnorske, trangsynte tanter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...