Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Hva er dette her egentlig? De Tilbakestående Foreldres Landsforening?
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 Ingen som har sagt det er skadelig! Les innlegget en gang til du. Sikkert du som er hovedinnlegger i det innlegget.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #3 Skrevet 31. mars 2008 De tenker ikke på skadeligheten, skjønner du. De tenker på moralen. Her, som i mange andre debatter som omhandler barn, er det ikke barnets beste som står i sentrum, men mors samvittighet osv. Derfor: Hvis ingen sier det er skadelig for barnet - hva er egentlig vitsen med å diskutere det?
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #4 Skrevet 31. mars 2008 Og du må være stokk i hodet hvis du har det behovet når du nettopp er blitt mor!!!!! Snakk om prioritere hva som er viktig her i livet.........
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #5 Skrevet 31. mars 2008 Og hvilken sekt tilhører du? Svar enkelt og ærlig på dette spørsmålet: Skader det barnet at man går ut 2 ganger i måneden?
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 31. mars 2008 #6 Skrevet 31. mars 2008 Det er snakk om å gå på byn 2-3 ganger i måneden og drikke alkohol med et spedbarn hjemme. Dvs ca 25 turer ut på byn for å drikke i løpet av et år. Hvordan er da tilstanden til mor (eller far) når hun kommer hjem, og dagen derpå?? Man (mor og far) bør stort sett gjøre seg ferdig med dette "ut på byen og drikke livet" før man tenker på å reprodusere seg. Etter at man har fått barn begynner en helt ny fase i livet - der barna er fokus nr 1. Tildigere livsstil må av og til legges helt om - egne behov kommer langt ned på prioriteringslista. Selvsagt kan man gå ut på by'n og ta seg en fest hvis fravær av dette gir kraftige abstinenser og depresjon, men da kanskje 3-4 byturer med alkohol i løpet av året??
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #7 Skrevet 31. mars 2008 Det er vel ikke spesifikt det at mor går jevnlig ut og drikker seg full som er problemet, men det at en slik instilling/livsstil er symptomatisk for et liv og en innstilling til livet som kanskje ikke burde inneholde småbarn. Hvis man ikke er klar til å ta det ansvaret det faktisk fører med seg å oppdra et lite barn, får man heller vente!
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 31. mars 2008 #8 Skrevet 31. mars 2008 Ja, du har helt rett. Det virker umodent og lite reflektert å påberope seg retten til "ut på by'n og feste og drikke-livet" etter at man har blitt familie og fått sine barn nummer 1, 2 eller 3 osv. Det finnes andre, sunnere måter å ha litt kvalitets- eller egentid på.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #9 Skrevet 31. mars 2008 Jeg synes dere har et forvrengt forhold både til alkohol og til morsrollen, dere som mener 2 ganger ut i måneden er mye med barn. Veldig usunt, og etterhvert skadelig for forholdet - noe som til syvende og sist går utover barnet. Som sagt tidligere her, tolker dere nok fest på grunnlag av egne referanserammer. Den festingen dere har drevet med før, kan umulig ha vært særlig sivilisert, siden dere mener man bør gjøre seg fullstendig derdig med den før dere får barn.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #10 Skrevet 31. mars 2008 Så man tar ikke ansvar for barnet sitt hvis man har barnevakt to ganger i måneden???????????
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #11 Skrevet 31. mars 2008 Hm, det er vel strengt tatt ikke det at det er skadelig for barnet. Kanskje mer at enkelt må gjøre dette for at de skal fungere som foreldre. Syns det er helt riktig at foreldre skal ha et sosialt liv utenom, men at man må ut flere ganger i mnd for å drikke for å fungere. Da skurrer det litt i mine øyre.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #12 Skrevet 31. mars 2008 Ja, men da snakker vi jo ikke om barnets beste lenger, men om trangsynt, pietistisk moral. Greit å skille snørr fra bart. Og hvordan definerer du "fest" og "drikke"?
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 31. mars 2008 #13 Skrevet 31. mars 2008 Nå overtolker du nok litt Anonym, men du er jo inne på noe av essensen selv - dette kan være... "Veldig usunt, og etterhvert skadelig for forholdet - noe som til syvende og sist går utover barnet." Alkohol konsum som ikke er måteholden går uansett ut over barna og din egen kropp eller psyke - uavhengig om alkoholkonsumet skjer hjemme eller ute.
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 31. mars 2008 #14 Skrevet 31. mars 2008 Det var ikke temaet, det var opprinnelig at mor gikk ut 2-3 ganger per måned for å drikke alkohol. 2,5x12 skulle bli ca 30 ganger ut på by'n i året. Med små barn i huset, og med eller uten pappaen på byn? Kanskje skal pappaen ha 30 kvelder på by'n han også uten mamma på slep??
Dunder Skrevet 31. mars 2008 #15 Skrevet 31. mars 2008 Det er så teit at bare fordi dere selv ikke liker å gå på byen så sier dere at det er uansvarlig. Jeg liker ikke bowling, så jeg lurer på om jeg skal lage et innlegg om at jeg er så fantastisk som ikke bowler etter at jeg fikk barn. Hva hvis noen mente det var uansvarlig å gjøre noe dere likte? F.eks. å Dibbe? Da ville dere brukt akkurat de samme argumentene.. "viktig å ta vare på seg selv" "pauser i hverdagen" "snakke med noen over 3 år osv." For ordens skyld: Jeg går aldri på byen. Føler meg for gammal.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #16 Skrevet 31. mars 2008 jeg går gjerne ut to ganger i mnd å drikker jeg...å om jeg ikke er helt edru igjen når klokka er syv morgenen etter så klarer snuppa seg super fint for det for hun har nemlig en pappa som tar seg av henne..igjen han får mer tid alene med henne, koselig for både barn og pappa. åsså har det vel litt å si med hvor man drikker og hvordan...er man innstilt på å omtrent måtte bli kjørt hjem av politiet annen hver lørdag så er det nok en tankevekker..men andre som går ut for å kose seg og ha det hyggelig å kanskje klarer å stå på beina å komme seg hjem selv skal ikke få lov til å kose seg de altså?? skjønner ikke helt problemet jeg...
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 31. mars 2008 #17 Skrevet 31. mars 2008 Å ta vare på seg selv, sine barn og sin ektefelle eller samboer er etter min oppfatning ikke forenelig med å leve et alkoholfylt liv ute bå by'n hver 14. dag. Jeg kjenner mange mødre fra by og fra landsbygd, men jeg kjenner ingen mødre med små barn som har trang til et slikt "ut på by'n og drikke liv". I alle fall lever de ikke ut denne trangen når de har små barn. Derimot har jeg sett en del kvinner som begynner å få voksne barn som gjerne tar seg en del turer ut på by'n igjen.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #18 Skrevet 31. mars 2008 Så det er greit å ha barnevakt to ganger i måneden sålenge man ikke drikker alkohol de gangene?
aya75 Skrevet 31. mars 2008 #19 Skrevet 31. mars 2008 Jeg tror ikke det nødvendigvis er skadelig for barna, men synes det er litt merkelig at man har det behovet. Det er jo forferdelig ofte synes jeg. kan man ikke invitere venner på en middag istedet? Mulig det bar er jeg som er gammal, men skjønner ikke at det kan være sååå viktig? Jeg er nok litt tibakeståenda ja:)
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #20 Skrevet 31. mars 2008 "Et alkoholfylt liv på byen". Hahaha! Ja, dette koker virkelig ned til definisjon. Den setningen sier mye om hvor usunt ditt forhold til alkohol er. Det det handler om, er hvorvidt barnet er godt ivaretatt. Resten av mpnedens 30-31 dager, og disse to kveldene.
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 31. mars 2008 #21 Skrevet 31. mars 2008 Du har en tålmodig mann og et barn som kanskje er for lite til enda å fatte hvorfor mamma må sove ut rusen (tung eller lett).
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #22 Skrevet 31. mars 2008 Og middagen skal selvsagt være alkoholfri, I presume?
Mamman til M&E Skrevet 31. mars 2008 #23 Skrevet 31. mars 2008 For en hyggelig steming det er her inne da! :-)
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #24 Skrevet 31. mars 2008 tålmodig mann...skal ikke jeg få litt tid for meg selv da? sier ikke at jeg faktisk gjør det..at jeg drar på byen bare for å drikke to ganger i mnd..for det blir ganske sjeldent egentlig. men når jeg drar på byen så har han null problemer med det...å siden han aldri er ute på fest så er det bare de få dagene jeg er ute i året som vi blir "fra hverandre".. ellers er jeg med noen andre mammaer ut å spise ca annen hver uke på kvelden..da er det ganske mange som tar seg en øl...ser virkelig ikke problemet..jeg syns det er sååå godt jeg å komme meg ut av dette huset alene...sånn blir det når man går hjemme dagen lang..samme oppat og oppat...blir lei av å være husmor også...
Dunder Skrevet 31. mars 2008 #25 Skrevet 31. mars 2008 En tålmodig mann??!! Herregud, Lissi, har du nettopp landet fra en tur ut i det ytre rom de siste 100 årene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå