Gå til innhold

hva har jeg rett til!?

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid med termin i oktober. jeg har nylig startet i et arbeid hvor jeg får ca7-8 tusen kr i mnd! jeg bor med barnefaren, men han går for tiden på sosialen og skal gå over til rehab-penger! Hva har jeg da rett på? noen sier jeg har rett på både engangsstønad og foreldrepenger! Men hva er svangerskapspenger og overgangsstønad? jeg er så redd for å slite med penger når jeg har fått ungen!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137299590-hva-har-jeg-rett-til/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har jobbet 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter kan du søke om foreldrepenger.

Du kan da enten velge 44 uker med 100% av den lønnen du har nå, eller 54 uker med 80% av den lønnen du har nå (disse ukene inkludererer de 3 ukene du må ta før fødsel og fedrekvoten som i deres tilfelle faller bort siden far ikke har tjent seg opp rett til de(kanskje du kan søke om å få disse 6 ukene overført til deg)).

Fra mnd etter ungen er født får du barnetrygden på 970 kr i mnd.

svangerskapspenger er "istedet for" sykepenger i svangerskapet, hvis du kan jobbe men ikke i den jobben du har (eks frisk men jobber med kjemikalier). Da er du ikke sykemeldt, men får svangerskapspenger hvis du ikke jobber. Overgangsstønad tror jeg er for alenemødre(?). Du har aldri rett på både engangsstønad og foreldrepenger utbetalt, men du kan i noen tilfeller velge mellom de to stønadene.

Du kan prøve denne veilederen: http://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/fpenger/fpengerWizard.do#innledning

Det kan vel stemme ja i forhold til foreldrepengene og permisjonen. dette står hos nav:

Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor.

Dersom mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en stilling lavere enn 50 prosent, overføres ukene med fedrekvote til henne.

Ser derfor ut til at du får hele permisjonen hvertfall:)

Annonse

Pearl 33 har helt rett i det hun skriver.

Så lenge du bor i samme bolig som barnefaren, så får du ikke overgangsstønad, og heller ikke dobbel barnetrygd.

Overgangsstønaden gis som en slags kompensasjon for at barnet tar din tid, og hindrer deg fra å jobbe.

Dersom du bor sammen med barnefaren, så kan han passe barnet, mens du er på jobb. I tillegg så har han også et forsørgeransvar for deg og barnet (selv om inntekten er lav).

Dette gjør at dere må finne andre måter å spe på inntekten på.

SIden inntekten er så lav, så anbefaler jeg at dere søker bostøtte hos kommunen. Det kan være at dere blir bostøtte berettighet når han går over på rehabiliteringspenger. Uansett blir dere bostøtteberettighet når barnet blir født.

Vi får 3500 i bostøtte hver måned, så dette kan utgjøre en hel del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...