Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er gravid for første gang, og vet liksom ikke helt hvor jeg skal henvende meg for å få svar på de spørsmålene jeg har... Så kanskje noen her inne kan hjelpe meg, evt si meg hvor jeg skal henvende meg...

For det første; Hvem bestemmer hvorvidt pappa'n kan ta hele permisjonen eller ikke?

-jeg går skole, har har jobb. Jeg ønsker ikke å ta fri fra studiene, så planen er at han skal ta hele permisjonen. Hvem avgjør om han får det? Og hvordan går man frem for å ordne det?

Så; Sånn det er nå så bor vi på det stedet jeg studerer, og han jobb her. Planen er å flytte hjem til hjembygda vår neste sommer (2009). Han har jobb som venter på seg der. Det jeg da lurer på er; bør han søke om permisjon fra jobben han har nå, eller har det ikke noe å si om han sier opp jobben med det samme han skal gå hjemme med ungen? Fordi når det året med permisjon er over har jo vi flyttet hjem, og han skal begynne i ny jobb der. (Terminen vår er i november...)

-Får han fødselspenger hele året viss han sier opp jobben, eller må han ha permisjon fra jobben og så si opp når permisjonen er ferdig?

Håper noen har litt mer innsikt enn meg...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137294046-kanskje-noen-her-kan-svare-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går også skole, så mannen min tar hele permisjonen. Det som er med dette er at man ikke får vedtaket før barnet er født fordi at NAV må ha en reell dato å gå ut fra. Det er altså NAV trygd som avgjør dette. Dette søkes på vanlig måte. Du har jo da rett på engangsstønaden som du kan søke på etter fullgåtte 26 uker. Det er samme skjemaet som brukes til begge deler, men dere må søke hver for dere.

Når det gjelder det at dere skal flytte, han skal bytte jobb osv aner jeg virkelig ikke. Du får nesten ta deg en tur ned til NAV å forklare dem situasjonen deres, slik at di kan hjelpe deg med den beste løsningen for dere.

Han får ikke full permisjonen, han får ikke de 3 ukene før fødsel og heller ikke de første 6 ukene som er forbeholdt mor. Han får heller ikke fedrekvoten på 6 uker. Permisjonen hans vil derfor bli totalt 29 uker med 100 % dekningsgrad og 39 uker med 80 % dekningsgrad. Jeg vet ikke om han kan starte permisjonen sin ved fødsel, eller om han må vente de 6 ukene som egentlig er forbeholdt mor. Uansett må hans permisjon starte senest 12 uker etter fødselen.

Når det gjelder det andre spørsmålet ditt ville jeg vært litt ego og tatt permisjon fra jobben og så sagt opp i permisjonstiden, i forhold til at han skal begynne i ny jobb etter endt permisjon. Hvis han sier opp nå betales foreldrepengene fra nav.

Arbeidsgiver betaler ofte ut fra full lønn, mens nav beregner maks grunnlag på 6G (ca 400 000). Tjener han mer enn dette i året og arbeidsgiver forskutterer ut fra full lønn (enten 100% eller 80%) lønner det seg å "bli" hos arbeidsgiver. Dessuten betaler ofte arbeidsgiver feriepenger ut fra fulle foreldrepenger, mens nav betaler feriepenger bare for 12 eller 15 uker. Håper dette er til hjelp for deg, og ikke bare forvirrende:) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...