Gå til innhold

Penger til far ved bedre betalt jobb..

Anbefalte innlegg

Min samboer har ikke fast jobb nå, men vil trolig få det i løpet av høsten. Vi har termin i midten av juli. Det vil si at vi ikke vet hans "nye" lønn når vi søker om foreldrepenger. Noen som vet om beløpet kan endres i ettertid? Han skal ikke ha permisjon før tidligst i slutten av mai neste år..

Fortsetter under...

Det du spør om er 80% uttak eller 100% uttak?

Dette kan ikke endres underveis. Det er urettferdig, men det er lite å gjøre med det. Tror det har med hva som er teknisk mulig.

Dere kan korrigere dette ved å gå ut i gradert stilling.

Jeg skjønte spørsmålet som det gjaldt om beregningsgrunnlaget til far kan endres etter fødselen.

Altså, at han ikke har fast jobb nå, men vil få det i løpet av høsten etter babyen er født. Og da vil han jo tjene mer per mnd enn han gjør nå.

Jeg er usikker på svaret på dette spørsmålet. Så tør ikke gi noe konkret svar.

På NAV sine sider står det:

"For arbeidstakere beregnes foreldrepenger som hovedregel etter inntekten du har når du går ut i permisjon. Nav lokalt vil likevel gjøre en konkret vurdering i hver enkelt sak."

Om foreldrepengegrunnlaget for far blir beregnet frem til han går ut i permisjon eller om permisjonstiden uansett blir beregnet fra 3 uker før termin det vet jeg ikke.

Dersom han kan danne grunnlaget frem til han går ut i permisjon, så vil NAV ta hensyn til hans nye faste jobb og lønn der.

Du må nesten ta kontakt med NAV å høre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...