Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #1 Skrevet 30. mars 2008 Mannen min har tre fornavn (han er svensk, litt vanligere der). Men han bruker bare det første. Jeg har to fornavn og bruker også bare det første. Tilsammen hadde vi fire etternavn, men valgte et da vi giftet oss. Har liksom tenkt at enkelt er best. Nå skal vi snart ha vår første baby, ei jente, og så har vi to veeeldig favoritt navn, når vi omtaler babyen i daglige nå så sier vi faktisk begge navnene. Har liksom tenkt at vi skal velge det ene når hun blir født og vi ser hvem hun er. Og at vi evt. kan bruke det andre navnet på neste barn (hvis vi får ei jente til da). Jeg syns det i utgangspunktet er unødvendig med to fornavn når man likevel bare bruker et. Hva er poenget da? At det skal stå på brev man får i posten? Eller at man alltid må si "jeg bruker bare det første navnet"... Tre fornavn syntes jeg er enda teitere, og ofte høres det bare pompøst ut.. Med mindre det er oppkalling og man absolutt vil ha med flere navn da. Hva syntes dere? Kan hende jeg trosser egne meninger og blir å kalle babyen to fornavn. For har jo blitt så vant til å kalle babyen for begge favorittnavnene! Hun heter jo liksom det nå.. Egentlig passer de ikke helt sammen en gang. Kan jeg "tvinge" folk til å si begge navnene da? Eller blir det bare automatisk til at man sier det første..? Ebba Filippa er navnene forresten. Og et spanskt etternavn (litt blanda gener:-)
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #2 Skrevet 30. mars 2008 Ebba Filppa er jo fint og det er ikke vanskelig å bruke begge. Du og mannen din burde jo ha god erfaring med flere fornavn, så når du syns det er teit, er det vel det!? Men bruker du begge, faller kanskje argumentet ditt bort. Og Ebba Filippa er på en måte en annen person enn bare Ebba eller bare Filippa.
Gjest Skrevet 30. mars 2008 #3 Skrevet 30. mars 2008 Personlig synes jeg det er finest med et fornavn, er alltid så mye styr med om man bruker begge osv. Jeg synes Ebba Filippa ble litt "overkill" da begge navnene inneholder dobbelt konsonant. Blir nesten som man gjentar Ebba om du skjønner. Men jeg synes Filippa er knalltøft, og ville valgt det alene. Liker ikke Ebba.. Men du kan selvsagt bruke Ebba Filippa, men blir veldig mye med to doble konsonanter, synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #4 Skrevet 30. mars 2008 Når man sier Ebba Filippa, høres det ut som man roper på to jenter.. Så nei, ville valgt Filippa alene, eventuelt Ebba alene. Men liker Filippa alene best. :-D
Vannmann35 Skrevet 30. mars 2008 #5 Skrevet 30. mars 2008 Ebba Fillippa synes jeg var litt rart sammen... b-lyden og p-lyden blir liksom så lik, nesten som Eppa Filippa eller Ebba Filibba..... Ville nok valgt ett av dem, eller funnet en annen kombinasjon.
prebs Skrevet 30. mars 2008 #6 Skrevet 30. mars 2008 Jeg liker Ebba veldig godt og synes Ebba Filippa klinger greit sammen. Jeg synes også at hvis man har to fornavn, bør man bruke begge- ellers synes jeg litt av poenget er borte. Hvis dere kaller henne ved begge navnene, vil omgivelsene gjøre det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå