Gå til innhold

Hva synes dere om jakt???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir seriøst skikkelig provosert av det forelskede paret ( tv2) som er på Safari i Afrika og fryder seg over dyr de skyter og dreper.

Med mindre det er pga matmangel eller andre nødvendige årsaker synes jeg det er SYKT at folk kan få glede av å skyte og drepe uskyldige dyr.

Jeg kuttet nesten kontakten med min far en periode pga. nettopp dette..

Hva mener dere??

Skrevet

Mennsket har jo tradisjonelt gjort det pga mat osv. Men sånn utenom det så har det jo med en balanse i naturen å gjøre.

Synes det er greit.

Skrevet

Jeg ser logikken i at bestanden må holdes nede, men hjerte mitt er ikke helt med på greia gitt.

HVERTFALL IKKE om det bare er for gøy, det synes jeg er sykt og ekkelt *blæh*

Skrevet

Om alle skal kutte kontakten med familien fordi man ikke liker jakt, da er ikkje det mange familier igjen her i verden... hehe. At bror min går på hjortejakt og reinsdyrsjakt, er bare helt topp :o) for da får eg maaaaaaasse god mat eg kan kose meg med... NAM!!

Skrevet

Jeg har et problematisk forhold til jakt. Jeg er nok litt hyklersk, for jeg spiser gjerne kjøttet. I tillegg kjøper jeg jo kjøtt av husdyr som antakelig har hatt et mye verre liv oppigjennom enn det vilt har hatt. Likevel sliter jeg med å forholde meg til folk som liker å drepe. Har hatt en kjæreste (før) som likte å jakte, og jeg syntes det var vanskelig at han som jeg likte så godt, var en som følte glede over å drepe. Det er helst denne jaktgleden og drapsgleden jeg ikke klarer å forstå...

Skrevet

Jeg liker jakt selv om jeg ikke er jeger selv.

Jeg liker kjøtt og synes det må være bedre for dyrene å leve fritt, men bli jaktet på, enn å leve et helt liv i fangenskap og bli tatt livet av på et slakteri.

Jeg har veldig liten forståelse for folk som spiser kjøtt men som ikke liker jakt.

Skrevet

Jakt plager meg egentlig ikke. Men ble provosert av at TV2 har spandert på de en tur helt ned til Afrika for å skyte noen stakkars dyr.

Skrevet

Har ikke noe problemer med jakt, mer human måte å drepe på en f.eks slakt av dyrene vi spiser..

Jakt er i de fleste tilfeller nødvendig for å holde bestander nede.

Skrevet

Helt enig med deg farfisa... Det er det jeg undrer meg over og. Mennesker som ikke jakter for å holde bestanden nede eller kun jakter for å få mat, men nei.. , de gliser og elsker følelsen det gir av å skyte og plafre ned dyr. Fy fader...

Skrevet

Hva man føler og hvorfor er ikke bestandig så lett å vite. Synes ikke det er merkeligere at noen liker jakt, i lovlige former, enn at andre liker shopping. Mange som kjøper ting de strengt tatt ikke har bruk for og dermed skaper unødig forurensning ol. For meg er det vanskeligere å forsvare.

Skrevet

Pappa jakter, og mannen min fisker.

Same shit egentlig. Liker ikke å se de døde dyrene, men spiser dem for det. Dobbelmoral, ja.. så jeg velger å ikke uttale meg. Bortsett fra at jeg ikke dreper annet enn fluer, veps og edderkopper ;-/

Skrevet

Jakt er ok, men den "jakten" de viste på TV2 var daingen jakt... Å bli kjørt til byttet, få opp et stativ til geværet for så å skyte - det kaller jeg absolutt ingenting annet enn en syk interesse...

Jeg liker heller ikke catch and realese (eller hvordan det skrives) i fisking. Å fiske en fisk for så å slippe den halvdød ut igjen er ikke fiske. Det er bare teit!!

Skrevet

Syns jakt er heilt ok, så lenge det er snakk om dyr som ikkje er utrydningstrua og jaktmetoden er akseptabel. Men har absolutt ikkje sans for trofejakt. Men at folk i Norge er på hjortejakt eller rypejakt eller sånt syns eg er fint. Er utrulig godt kjøtt, og såklart folk reiser på jakt fordi dei syns det er artig. Men også fordi dei vil ha kjøttet. Trur ikkje husdyr som har stått på bås mesteparten av livet sitt og blir frakta til slaktehuset for avlivning har det så veldig bra. Og pelsdyroppdrett... Nei, fy og fy!

Skrevet

Jeg skal fortelle dere en litt banal historie om en jakt.

Jeg tok dykkersertifikat for noen år tilbake og etterhvert skulle jeg være med på "jaktdykk".

Jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive det, men jeg fikk "blodrus" da jeg drepte min første flyndre med kniv etter en kort og intens jakt.

Det var helt rart, for jeg har fisket mye og slått ihjel fisk fra jeg var liten, men jeg har aldri kjent noe slikt før.

(Det er ikke det samme å plukke krabber.)

Så å være opprømt etter at du har drept et dyr du har jaktet på, det kan jeg skjønne.

Nå har jeg ikke sett episoden på TV2, så jeg vet ikke hva som skjedde der.

Jeg er for regulert jakt hvor jegeren må gjennom en skyteprøve og jakten er for matformål og/eller regulering av en bestand.

Skrevet

Jeg syns det er helt greit. Sånn som jeg ser det så er det mening at vi mennesker skal spise dyr og da må de drepes først.

Min mann livnærer seg av å skjære storfe.

Spiser du ikke kjøtt heller da Twintipp? Eller er det greit å spise biffene som ligger i kjøledisken? De dyra har og blitt drept!

Skrevet

Altså jeg reagerer ikke på jakt i den forstand, om det for å få MAT. Men, etter å ha sett denne syke gleden i ansiktet til noen som drepte et vortesvin? i Afrika, og frydet seg over å ha drept et dyr, det kan jeg virkelig ikke fatte.

Som jeg har nevnt et par ganger allerede, så reagerer jeg på at folk finner glede i det. Skulle likt og visst hvor mange som jaktet for å få mat og hvor mange som jaktet fordi de får et kick av å skyte og drepe..

DET er sykt mener jeg!!

Skrevet

Ikke sykt, men helt natulig.

Vi har mange følelser som ikke er direkte fornuftige og rasjonelle. Så lenge folk ikke gør noe galt, og jakt er ikke galt, er det vel ikke noe problem at de liker det?

Skrevet

Syntes det er helt greit jeg, har selv tatt jegerprøven....

Gjest irismor
Skrevet

Jakt har funnets så lenge mennesket har levd.

99 % av de dyrene som blir drept under jakt dør faktisk fortere og mere humant enn "husdyrene" som ligger i kjøledisken.

Å bli jeger i Norge kreves et kurs på 10 kvelder, skytetrening og koster 2500.- pluss bok 398.- og prøven 250.- (prisene varierer nok litt fra da jeg tok prøven). Man MÅ melde seg inn Norges jeger og fiskeforbund, jeger avgiften varierer fra 280.- til 355.- alt ettersom hva man skal jakte.

Det er også strenge regler for å anskaffe seg et våpen og for oppbevaring av våpen.

Ikke hver Tom, Dick and Harry kan gå å kjøpe seg våpen uten tillatelse fra politiet.

Jakt er å sitte rolig på post i skogen i mange timer før viltet kommer gåendes forbi. Ergo elgjakt og man kan ikke skyte på alle dyr. Hvert jaktlag får kvoter på hvilke og hvor mange dyr. Kvotene blir fastsatt av kommunen. Og skulle en jeger være så uheldig og skadeskyte et dyr, så blir all jakt stanset og det blir satt inn ettersøkshunder. Jakten starter ikke før jegerne eller viltnemda har skudd det skadede dyret.

Småviltjakt skjer med eller uten hund. Da vandrer jegeren i skogen og jager selv opp fuglen/haren eller hunden gjør det. Fra fuglen letter til du får siktebilde tar faktisk litt tid. Så som regel senker man hagla uten å ha avfyrt ett skudd. Man regner 40 effektive jakttimer før man feller en tiur.

Jeg jakter og jeg ser ikke noe verre med det enn å gå i butikken å kjøpe kjøtt fra et dyr som faktisk bare har hatt livets rett for å ende opp som middag eller pålegg.

Skrevet

Nei, for meg vil det ikke bli helt naturlig oppførsel. Har mange urasjonelle følelser og behov selv, men prøver å moderere meg i den grad at det ikke skal gå utover andre..

Og instinktet med å reise til Afrika og drepe ville dyr der, nei, det strider imot all sans og fornuft for min del.

Skrevet

Ja, det der har jeg gjennomgått med min bror og min far x antall ganger.. hi hi. Og det er ikke det jeg reagerer på. Sett bortifra at dyr drepes mer humant under jakt osv. Jeg forstår bare ikke det _behovet_ for å jakte og drepe på noe en strengt talt ikke gjør for å få mat eller overleve.

Jeg forstår ikke gleden av å sitte i timesvis for å skyte et uskyldig dyr..

Gjest irismor
Skrevet

Jakt er som jeg beskrev over her.

Å sitte på et biltak å skyte dyr er IKKE JAKT. Det er rett og slett drap.

Har ikke sett innlegget på tv2 dere snakker om.

Men all jakt fra bil er faktisk ulovlig i Norge.

Jakt i Afrika er noe helt annet. Så lenge man betaler så kan man få skyte på akkurat det man vil. Der er det pengene som bestemmer.

Skrevet

så lenge det er for å få mat og brukes til noe nyttig og ikke bare fordi at pelsen er så grååååådig in nå, så er det helt greit. hater å se hvordan folk kan torturere dyr bare for å flå de. det er horribelt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...