Ranveig R Skrevet 29. mars 2008 #1 Skrevet 29. mars 2008 Spurde på 0-1 år debatten, men her er det kanskje fleire som har gode råd... Tuppa på 4,5 mnd har vore sår meir eller mindre heilt sidan ho vart fødd. Ikkje så mykje bak som framme. Nesten alltid raud, og av og til litt prikkete. Bruker tøybleier til vanleg, og eingongs om natta og når vi er på reise. Det hjelper ikkje å bytte til berre eingongsbleier, det blei faktisk verre. Eg vaskar ho med klut og vatn, tar bæsjebleier med det same, og bytter tissebleier ca kvar 3. time. Salve hjelper ikkje. Så ofte som det lar seg gjere lar eg ho ligge og sprelle utan bleie på (gjerne ca 1t om kvelden før ho legg seg), men det blir jo kaldt i lengden... Eg veit ikkje om det plagar ho, men eg synest det ser ubehageleg ut.. Nokon som har gode råd?
O&Os_mamma Skrevet 30. mars 2008 #3 Skrevet 30. mars 2008 Med førstemann kunne jeg ikke bruke Pampers bleier, da ble hun garantert sår! Med Libero gikk det mye bedre. I tillegg brukte jeg Weleda Calendula stellekrem, og den var helt suveren! Dette gjorde susen for oss, fra å være rød og sår hele tiden, til kun en sjelden gang i blant.
Vertigo Skrevet 30. mars 2008 #4 Skrevet 30. mars 2008 Det er ikke sopp da? Eldstejenta her fikk tidlig disse prikkene (prematur, prikkene allerede på sykehuset), og vi ble anbefalt å smøre tynt lag med Canesten et par ganger om dagen. Holdt det i alle fall i sjakk, men det kom og gikk lenge. Ble faktisk ikke kvitt det før vi tilfeldigvis kuttet ut tøybleier når vi skulle på ferie. Første gang med papir (Libero) ble hun skikkelig rød. Funket så med Pampers resten av ferien. Vi droppet derfor tøybleier når vi kom hjem, og holdt oss til Pampers. Men så plutselig ble hun knallrød av dem også. Til slutt havnet vi på Coop sine bleier, og da holdt huden seg fin. Så min teori er at det ble i fuktigste laget med tøybleier, og at det i de to førstnevnte papirbleiene var stoffer som hun reagerte på. Ble langt dette - men det kan ikke være en kombinasjon hos dere da? At tøybleier blir for vått, og at hun ikke tåler papirbleiemerket dere bruker? Må legge til at jeg fortsatt er tøybleietilhenger altså Litja brukte det helt uten problemer.
Gjest Skrevet 30. mars 2008 #5 Skrevet 30. mars 2008 Hvis du vasker stumpen hver gang du skifter bleie, så utsetter du barnets hud for unødvendig vask. Er det bare tissebleie, så trengs det ikke vask. I tillegg kan du smøre stumpen med Inotyol, den er bare helt fenomenal.
Tulletutta Skrevet 30. mars 2008 #6 Skrevet 30. mars 2008 mangen barn blir såre av kombi bruk! Så enten kanskje å gå overt til tøy på natta og. Som nattbleie vil eg anbefale denne med ull utenpå. http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=50&kategori=2 Og kanskje eit silkeinnlegg i på natta. Det virker heilt fantasik. Ellers vil eg anbefale deg å melde deg inn på tettinntil. og tøybleieforumet der inne. Må søke om medlemskap via kontrollpanelet når du har kommet innpå. Og tøybleier med fleece holder og huden tørr. så viss du har eit gamalt fleece teppe kan du klippe det opp og bruke som innlegg i bleiene mot fuktigheten. lykke til.
Ranveig R Skrevet 1. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 1. april 2008 Nei, eg vaskar ho berre når ho har bæsja, og så om morgonen når vi står opp. Det er litt merkeleg dette, som 2. gangsmamma føler eg meg SÅ på toppen av alt, eg kan jo liksom alt frå før, men du verda kor hjelpelaus ein føler seg når ein ser ein raud stump for første gong ;o) Har fått masse tips her inne no, så eg håpar vi får skikk på det etter kvart.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #8 Skrevet 3. april 2008 Me har hatt noko av det same, men i mindre grad. Eg pleier å vaske med reint vatn og lufte godt kvar gang eg har mogligheita. det har vorte betre, men som sagt, me har berre opplevd dette nokon gangar. trur og at du kan ha nytte av å gå heilt over til tøy. me bytta på og det vart iallefall ikkje betre. heller ikkje når me prøvde med berre papirbleier. (i ferie)
emlyn Skrevet 3. april 2008 #9 Skrevet 3. april 2008 Som Cathy87 sier, mange blir såre av vekselbruk. Grunnen er at papirbleier absorberer så mye fuktighet at kroppens beskyttelseslag mot fukt forsvinner, og da er det problematisk å bruke tøy. Jeg hadde brukt tøy på natta også. Har bare gode erfaringer med det selv, såfremt man finner en bleietype som absorberer godt nok! Vi bruker BumGenius lommebleier med to innlegg i om natta, har aldri lekkasje. De eneste gangene mine er såre er når de har bæsjet om natta og ligget med det for lenge. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå