Gå til innhold

noen med peiling på juss? statens innkrevingssentral vil tvangsselge min halvdel av vår tomannsbolig pga at jeg ikke har inntekt til å betale ned på mitt misligholdte studielån :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

studielånet mitt er permanent overført til S.I.

dette pga av at i den perioden i livet mitt jeg var alenemor, var jeg så utrolig langt nede og deprimert at jeg rett og slett ikke engang orket å sende utsettelsessøknad til lånekassen..

i den senere tid ble jeg gift og fikk et barn til med min nåværende mann.

vi kjøpte oss i fjor en liten del av en tomannsbolig på 100 kvm, der vi eier 50% hver..

det har seg slik at jeg i 2 år har nedbetalt på dette misligholdte studielånet til S.I.

etter at permisjonspengene mine tok slutt har jeg vært hjemme med to små barn uten mulighet til å jobbe.

jeg søkte derfor S.I om betalingsutsettelse og fikk det i 6 mnd.

så kom det et krav til etter de 6 mnd var gått om at jeg måtte betale eller så tok de pant i min del av huset.

jeg hadde fortsatt ingen inntekt, så jeg søkte og omtrent ba på mine knær om å få en utsettelse til, frem til jeg fikk en inntekt..

det ble avslag, og jeg fikk et brev der det stod at de hadde tatt pant i min halvdel av boligen.

I dag fikk jeg et brev der det står at hvis ikke gjelden på 65000 blir betalt innen 14 dager begjærer de tvangsalg uten flere varsler, og at det da blir store omkostninger.

har de lov til dette??

mannen min eier den andre halvdelen, så de kan vel ikke tvinge han til å selge sin del?? dessuten er det vel ikke så lett å¨selge en halv bolig liksom :/

vi har ikke formue, vi er ikke rike. vi bor to voksne og 3 barn i en 100 kvm bolig. mannen min jobber og tjener greit, men han har sin egen gjeld og lån å betale på. han er ikke ansvarlig for min gamle gjeld..

jeg synes det er så ufattelig trist at de ikke engang ville gi meg en utsettelse når de vet jeg ikke har inntekt..

og nå vil de hive oss på gata. hva gjør jeg nå??

kan noen legge ut dette på skravle for meg...?

har det skikkelig vondt nå..vi har fått det så bra her, og ungene har endelig fått et skikkelig hjem..så opptrer statens innkrevingssentral som rene mafiaen...

Skrevet

om det berre er 65 000,-, så ville eg gått til banken dokke har huslånet og høyrt om dokke kan auke huslånet med 65 000,- og betale ut dette studielånet:)

Skrevet

Det jeg spør meg om er hvorfor du ikke begynner å jobbe sånn at du får betalt lånet ditt. Det vil jo løse problemet.

Skrevet

fordi ungene ikke har barnehageplass, og jeg sliter med prestasjonsangst og en viss grad av sosial fobi som gjør at jeg sliter litt med å komme meg i jobb.

ps 14 dagers betalingsfrist på 65000..... skulle kanskje jobbet som luksushore 24 timer i døgnet for å skaffe så mye penger..

vi har husbanklån, så det går ikke å øke huslånet..

jeg får ikke banklån, og mannen min har for mye lån han betaler på..

kan jeg ikke få noen seriøse svar her? skjønner at dette er kranglesiden, men hvis dere ikke aner hva annet dere skal si enn at jeg bør jobbe kan dere la vær å svare..

Skrevet

Bare å ringe de og be om nedbetalingsavtale det, så ordner d seg. Dette er bare noe de skriver. De vil jo bare at du skal betale. Trekk pusten.

Skrevet

problemet er jo at jeg ikke har noe å betale med da. jeg har ingenting, jeg lever på mannen min..

Skrevet

Er du sikker på at du ikke får lån? Hvis dere har betalt ned jevnlig på boliglånet har jo gjelden blitt mindre, samtidig som at taksten på huset har gått opp. Det skal ingenting til for at det tilsvarer ekstra sikkerhet til ett lån på 65 tusen. I en vanlig bank. Altså: Du kan låne på huset i en vanlig bank uavhengig av husbanklånet, eller velge å refinansiere hele husbanklånet i en vanlig bank og låne 65000 ekstra. Og få lengst mulig nedbetalingstid. Kanskje dere kommer billigere ut pr. mnd til og med. ( Mener husbanklån er veldig gunstig rente, riktignok, men vet ikke sikkert)

Skrevet

Ta deg en kvelds -og helgejobb..

Skrevet

Ja, jeg tror de kan gjøre det. Altså tvangsselge boligen og betale ut din mann. Men jeg er ikke sikker, jeg er ingen jurist. Det fremstår dog som sannsynlig at Statens Innkrevningssentral har en del jurister ansatt.

Det du kan gjøre er;

-Sjekke med en jurist om fremgangsmåten faktisk stemmer. Få vedkommende til å kontakte dem og forsøke å forhandle videre utsettelser. Har du ikke råd til jurist, ta kontakt med kommunen og hør om de tilbyr gjeldsrådgivning, evt gå rett til sosialkontoret og be om veiledning fra en økonomikonsulent. Gjør dette på mandag.

-Snakke med banken deres nok en gang, prøve å få et lån der til å nedbetale studielånet.

-Be foreldre eller andre velvillig og velhavende slektninger om hjelp, dersom slike eksisterer.

-I nødsfall; ta opp forbrukslån på 65,000, nedbetale studiegjelda, skaffe dagmamma til ungene og enten komme deg i jobb eller få medisinsk hjelp så du kan få trygdestønader dersom du er for syk til å jobbe. Og selvsagt sette opp et nazibudsjett for familien som gjør at dere får nedbetalt dette fort som faen. Og nei, forbrukslån er egentlig ingen god ide med din kreditthistorikk - men stort verre enn å få tvangssolgt boligen blir det jo sjelden.

Skrevet

Hei :o)

Har ikke så mage glupe svar men kan legge det ut på skravle for deg.

Skrevet

Nå har det seg også slik at du har to andre muligheter.

Mannen din og du kan sammen ta opp et lån i en eller annen bank, dersom dere får, med pant i boligen.

Dersom en vanlig bank avslår, prøv Bank2. Dyrere men verdt det.

Når det kommer til misligholdt studielån har de oppgitt at hele er forfalt går jeg ut fra, men dersom du betaler de forfalte avdragene, samt renter og omkostninger kan lånet tilbakeføress lånekassen.

Har selv gjort dette for flere av mine "kunder".

De er faktisk slett ikke vanskelige, med mindre du unnlater å kommunisere med dem. Og du bør fremstå som oppegående og ressurssterk ved kontat, skaff deg mest mulig informasjon FØR du ringer dem.

Dersom du kan finne ut hvor mye den faktisk forfalte delen av lånet er snarest mulig vil jo det gi dere noen større muligheter for å betale ut, for det er jo et vesentlig lavere beløp.

Skrevet

Jussbuss vil forøvrig kunne assistere deg vederlagsfritt, iallefall et stykke på veien.

Skrevet

Eg tulla ikkje. Eg har kommunalt lån, som er gjennom husbanken, og eg fekk bakt inn noken idiotiske forbrukslån eg hadde frå langt tilbake. Det var fleire år etter at eg først fekk kommunalt lån.

Eg snakka med økonomisk rådgjevar på sosialkontoret, og fekk hjelp frå han til å snakke med kommunen om dette. Eg refinansierte. Og det er visst ikkje heilt vanleg, men det går:)

Skrevet

Min mann fikk beskjed fra SI- om lånekassen om at hans lån hadde forfalt til betaling og at han måtte betale inn de 119 000 kronene innen kort tid. Han ringte dem og fikk istand en betalingsplan. De er villige til å hjelpe så lenge du prater med dem. hvis du "graver deg ned" kan jo ikke SI vite noe om dette...

Vær konstruktiv og aktiv i denne saken her. ring SI. hør om hva mulighetene dine er. Nedbetalingsplan? Hvor mye gjenstår å betale FØR lånet går tilbake til lånekassen? Ta kontakt med banken din- refinansiering?

Du sier at du lever på mannen din og ikke har bhg-plass eller dagmamma. Få deg en ettermiddags/kvelds/helge-jobbog ta ansvar for å fikse opp i dette.

Kom igjen, damen! STå på:)

Skrevet

De har nok lov til å ta huset, men jeg tviler på at det går så langt om du/dere er instilt på å finne en løsning. Sansynligvis kan du få ordnet dette med betalingsutsettelse hvis du viser at du er villig til å gjøre noe for å betale. Hvis du er for syk til å jobbe må du få papirer på det og arbeide for å få atføring eller uføretrygd om du ikke kan bli bedre. Du må jo ha hat en plan for hvordan dette skulle betales?

Så lenge det ikke virker som om du har noe ønske om å skaffe deg intekt tviler jeg på at du kommer så langt, men ta en telefon til jusbuss eller en annen advokat. En økonomisk rådgiver i kommunen kan muligens også hjelpe.

Lykke til.

Skrevet

om jeg har hatt en plan for hvordan det skulle betales?

nei, det har jeg ikke hatt. jeg var 16 år når lånet ble tatt opp og nå nærmer jeg meg 30.

jeg har jo hatt en betalingsordning tidligere da jeg hadde inntekt. men nå har jeg ingenting, og da har jeg ikke noe å betale med!

mannen er ikke villig å betale ned på lånet. ikke har han penger til det heller.

Skrevet

Må jo si at mannen din ikke er spes glup om han ikke vil hjelpe deg med dette.. Er jo hans hus som vil bli tvangssolgt også.

Men du har fått masse gode svar og løsninger over her. Så på mandag er det bare å ta tak i problemene, dette ordner seg helt sikkert!

:o)

Skrevet

Jeg mente at du måtte vel ha en plan da du kjøpte deg inn i huset, ikke da du tok opp lånet.

Hvis din sossiale angst er så stor at du ikke takkler å jobbe må du komme deg til legen og få behandling. Når du har gjeld må pengene betales tilbake før eller senere. Det er jo ikke første purring dette gjelder så noen stor overaskelse kan det ikke være.

Ta mot til deg, ring jussbuss, økonomisk rådgiver hos kommunen, legen, NAV, barnehager og dagmammaer. Gjør en skikkelig innsats for å skaffe penger og ordne opp så tror jeg det løser seg.

Du har ikke noe annet å selge foresten, smykker, sølvtøy, arvegods, bil, myntsammilng eller noe annet?

Skrevet

Enten får du forsøke alle mulige løsninger som og få økonomisk hjelp fra sosialen, refinansiere deres allerede huslån, be venner og familie om hjelp, evnt høre med dem om de kan gi deg et rentefritt lån.

De selger hele huset deres, din mann får tilbud først om og kjøpe din halvdel, ordner ikke dette seg så selger de hele huset på tvangsauksjon! Fatt vett og ordne opp straks!

Skrevet

Statens innkrevningsentral er det eneste inkassobyrået som faktisk har lov o ta pant i hus, bil osv, osv.

Så du må nok bare finne på en løsning for å betale de ned, slik at dere slipper å havne på gata. selg bilen,tv osv så ordner det seg nok.

Skrevet

Alle inkassobyråer har lov å begjære at det taes pant for gjeld, i hus, bil båt etc.

Ingen annen begrensning enn at det må behandles gjennom namsmannen.

Noe det må også for SI, forskjellen er at SI har egen avdeling som tar det, altså egen "namsmann", slik at det blir vesentlig billigere for skyldneren dersom det ikke er noe til utlegg.

Kan ikke dere brødhuer som faktisk IKKE kan noe om dette holde smella? Dere forvirrer mer enn dere hjelper!

Skrevet

Altså dette blir for dårlig snes jeg rett og slett. Har selv hatt problemer med namsmannen da de ville sette bilen på auksjon siden jeg ikke klarte betale. Du må ta deg selv i nakken fordi dette her er alvorlig siden du ikke kan betale sier du selv. Det er ingen grunn til å ringe dem og avtale noe betalingsplan hvis du ikke har penger rett og slett. Hvis du har fobi og er syk må du kkomme deg til legen. Få noe behandling. Evt gå på dagpenger hvis det er mulig imens eller rett og slett bli utførettrygdet hvis det er såpass. Få deg en dagmamma til barna og søk jobb!! ta kontakt med sosialen, meld deg som arbeidsøker. aner ikke, men penger MÅ du ha nå ellers blir huset solgt rett og slett hvis ingen betjener det lånet.

Skrevet

herregud så mange idiotiske svar du får her da!

de prøver bare å skremme deg!

de kan ikke gjennomføre tvangssalg av din manns halvdel av boligen, siden han ikke er ansvarlig for din gjeld anskaffet før ekteskapet.

det er umulig å selge en halv bolig. skal de selge hele, må din mann samtykke i det.

§ 11-18. Salg av tilbehør, ideell del m m

Salget skal omfatte både hovedgjenstanden og tilhørende ting og rettigheter som omfattes av panteretten. Selv om saksøkeren bare har pant i en ideell del av formuesgodet, kan retten beslutte at salget skal omfatte hele formuesgodet dersom det blir gitt samtykke av saksøkte eller en annen sameier som har rett til å kreve sameiet oppløst ved tvangssalg.

Når saksøkte og de som er underrettet etter § 11-8 har uttalt seg, eller fristen for å uttale seg er løpt ut, avgjør retten om tvangsdekning skal gjennomføres. En avgjørelse om tvangsbruk treffes ved kjennelse. Besluttes tvangsbruk, skal retten samtidig fastsette når tvangsbruken skal begynne og treffe avgjørelser som nevnt i §§ 11-55 og 11-56.

Dersom det ved tvangsdekning i fast eiendom eller i borettslagsandel som er registrert i grunnboken er krevet erstatningsbolig etter dekningsloven § 2-10, avgjør retten ved kjennelse om saksøkeren skal pålegges å skaffe erstatningsbolig. Ved tvangssalg må bud ikke stadfestes før det enten er skaffet en erstatningsbolig som retten har godtatt, eller det rettskraftig er fastslått at saksøkeren ikke har plikt til å skaffe erstatningsbolig. Ved tvangsbruk kan fravikelse ikke kreves før vilkårene etter annet punktum er oppfylt.

Retten sørger for at avgjørelse om at tvangsdekning skal gjennomføres, blir anmerket i realregisteret. Realregisteret skal bekrefte at anmerkningen er registrert og samtidig opplyse om hvem som er hjemmelshaver til formuesgodet og i tilfelle om tvangsdekning allerede er besluttet på grunnlag av en annen begjæring. Innehas hjemmelen av en person som ikke er saksøkt og heller ikke tidligere er varslet etter § 11-8 første ledd, skal retten varsle vedkommende etter § 11-8 første ledd og deretter avgjøre om tvangsdekningen kan gjennomføres mot vedkommende. Heves saken uten gjennomføring av tvangsdekning, skal retten sørge for at anmerkningen blir slettet straks avgjørelsen er rettskraftig.

Dersom tvangsgrunnlaget er et omsetningsgjeldsbrev som ikke tidligere er innsendt, skal retten pålegge saksøkeren å fremlegge dokumentet. Blir ikke det gjort, skal saken heves.

hadde vært utrolig stein galt hvis rettssystemet skulle kaste ut en småbarnsfamilie på gata fra en nøktern bolig pga skarve 64000 kroner!

ring namsmannen i morgen du ;o)

det ordner seg.

klem til deg

Skrevet

Som andre før meg har sagt: 1. Begynn å kommuniser med dem

2. Det finnes mange jobber du ikke trenger å treffe mennesker, ta en kvelds- helgejobb

3. Bare et spørsmål, hvis ikke du har NOE inntekt, hvordan klarer du å betale dine 50% av det nåværende huslånet da da? Er det mannen din som betaler alt, du bare eier halve? Da skjønner jeg at han ikke gidder hjelpe deg mer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...