Gå til innhold

får man i det hele tatt velge keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Har liksom bare fått et inntrykk av at dette er noe man ikke kan velge selv? Tok dette opp med min jordmor og av henne fikk jeg forståelse av at jeg kan ikke velge keisersnitt? Må liksom bare overvinne angsten og klare dette, finnes jo trossalt epidural!

Fortsetter under...

Tok dette opp med fastlegen min med en gang jeg fant ut at jeg var gravid, så henvendte han med til en overlege på sykehuset. Etter en samtale med han, fikk jeg innviglet ks på dagen og fikk datoen i posten en uke senere. Jeg fikk jo innviglet ks pga fødselsangst, så synes dette høres merkelig ut! Hvordan gikk du frem??

Jeg sa også fra til fastlege og jordmor tidlig, fikk henvisning til sykehuset jeg skulle føde på og fikk samtale med jordmor på sykehuset. Hun innvilget ks samme dag, til tross for at jeg er førstegangsfødene! pga fødselsangst... fikk dato i posten et par uker senere... Man får ikke velge helt fritt, men det er jo klart de skal ta hensyn til din situasjon og dine ønsker... Heldigvis finnes det sykehus om nå tar hensyn til de med fødselsangst så du bør bytte/ komme deg på et sykehus som tar det på alvor.... det samme kan man jo si om den jordmoren du går til....... Hun skal ta ønskene dine på alvor og hjelpe deg hvis du ønsker ks...

til en viss grad kan man velge selv ja....

men ikke uten at det ligger ekstrem fødselsangst, medisinske komplikasjoner eller andre gode grunner til grunn for at du søker.

jeg har også fått innvilget ks pga fødselsangst....

har egen tråd om hvordan jeg søkte under her, : ang fødselsangst og møte med jordmor

lykke til :)

Har en helt ekstrem fødtselsFOBI får en bare søke om KS STRAX en vet en er blitt gravid og kreve svar på innvilgelse av keisersnitt før abortgrensen ...ellers blir det ABORT . Blir det avslag og en ikke får KS ....javell ...da blir det ABORT i stede ...Gyldig grunn ..fødtselsFOBI er kronisk ...lar seg ikke snakke vekk av jordmødre eller lege ...Ville absolutt tatt abort selv og aldri aldri turt bli gravid igjen ......om jeg opplevde KS NEKT fra sykehus .ABORT har vi i det minste krav på .....ingen kan tvinges til å fullføre et svangerskap ...heldigvis . Og nå kan en ta SEN-ABORT også i Sverige .....FLOTT !!!! Gir kvinner ennå bedre mulighet til å kontrollere og bestemme over eget liv og kropp . Så flott at nabolandet Sverige da kan reises til for å få utført abort .

INGEN kan tvinges .....til vaginal fødtsel . Mot sin vilje . Slik de iherdig forsøker på enkelte sykehus .......i landet . Bare få ALLT skriftlig innvilget .Har full forståelse for kvinner som velger abort når det ikke er håp å få keisersnitt -kanskje en grunn til at abort tallene er høye ....ikke fristende å fullføre svangerskap når en ikke får den hjelp en trenger ..... Er sikkert mange kvinner ....som allerede har gjordt det i Norge .DESVERRE .... KS er jo enkelte steder umulig å få innvilget kunn på psykisk grunnlag ...når en ikke har noen fysiske gyldige grunner til å få KS . Er det virkelig bedre at norske kvinner skal måtte velge abort ...........i Norge ....når de ikke får selvbestemt KS ???

Mange er nektet KS ....selv med attester fra psykolog om Fobi / Fødtselsangst ....? Ikke alle sykehus / fødtselsleger som respekterer psykologiske diagnoser som fødtselsangst / Fobi ...desverre ....da har disse kvinnene kunn abort å stole på eller være hysterisk redd for å bli gravid ...og utrolig nøye med prevensjon ...

• 2 uker senere...

man kan ikke bare velge. det skal litt til å få det. et keisersnitt er mer risikablet enn en fødsel og man får mye vondt etterpå. veninner av meg som har tatt keisersnitt pga komplikasjoner under fødsel sier de mye heller ville ha føda vanlig, pga de har hatt mye smerter etterpå og er skikkelig redusert, man får ikke se barnet sitt med en gang pga narkose osv.. vi må nok bare bite det i oss at vi har kropp som er skapt for å føde og vil klarer det alltid så lenge det ikke oppstår komplikasjoner:)

Annonse

litt feil info her..... Det er STOR forskjell på haste og planlagt ks. Hvis man ønsker ks får man planlagt ks og det er under HELT andre forhold enn haste ks. Idag får man spinal ved planlagt keisersnitt, ikke narkose! Man får barnet opp til seg med en gang og mange får ha barnet hos seg på postoperativ etter operasjonen. Man er ikke SÅ redusert etter et ks. De fleste er på bena etter noen timer ved planlagt ks og min erfaring er at de som har tatt ks er overraskende med oppegående de første døgna enn de som har vært i fødsel i mange timer, og som kanskje har revna, sydd ol. Det er heller ikke veldig vondt med ks i ettertid, men det kan nok være litt individuelt.

vel, jeg har blitt tilbudt keisersnitt av legen på Riksen, har takket nei.

Men i papirene har hun skrevet at vi skal diskuterer det videre når det nærmer seg termin. Så jeg skal få velge helt selv. syns det er gir meg en veldig god følelse og gjør meg faktisk mer motivert for vaginal fødsel!!!! For jeg vet nå at jeg har kontrollen og satser alt på å gjøre dette "naturlig". Med MASSE smertestillende da, hehe.

skal like å se babyboom bite i seg fødselsangst hvis hun hadde opplevd det jeg har opplevd... idiot.

"Må bare overvinne angsten. Det finnes jo tross alt epidural."

Du går da ut fra at det er smertene som er årsak til angsten? Da er du utrolig naiv som ikke kan tenke deg til virkelige årsaker til reell fødselsangst!

• 2 uker senere...

Annonse

Hei,,

Ja det får du,,,

Snakk med legen din, og hvis du skal føde på UL har du muligheten til å snakke med en Gaia-jordmor..

Det er DU som bestemmer hvordan du vil føde,,

Så stå på ditt og krev hva du føler er rett for deg og din fødsel..

Fikk spørsmål fra en overlege ved sykehuset jeg skal føde på jeg, om jeg ønsket keisersnitt. Hadde fødselsangst forrige gang, men fortalte det ikke til noen da. Har fortalt det til jordmor nå, og i papirene legen hadde fått (ble henvist dit pga noe annet) sto det med fødselsangsten sist. Legen tok det opp på eget initsiativ.

Snakket med jordmor i dag, og sa jeg ønsket keisersnitt siden jeg har lavt stoffskifte og jernmangel i tillegg til fødselangst. Fikk beskjed om at jeg var som skapt til å føde og at jeg kunne få epidural veldig tidlig i fødselen. Fikk også beskjed om å bestille time hos jordmoren på helsestasjonen i nærheten av meg (i dag var jeg på jordmorsamtale på sykehuset).

Har angst for å føde, og er redd jeg ikke kan klare å fullføre fødselen, siden jeg ikke har så mye krefter og orker så mye... Har aldri født før, og er utrolig redd for kroppen min sin reaksjon.

Ser ikke ut som om jeg har så mye valg, må visst føde naturlig, og jeg kan ikke påstå jeg gleder meg.

Jeg syns det er fint at man ikke får velge KS "uten videre". Angst er noe som må behandles og et KS er ikke den rette behandlingen. Den gravide må tilbys samtaler og evt. annen terapi og bli hjulpet til å møte angsten sin på en best mulig måte. Får hun et godt team rundt seg som kan hjelpe henne til å føde vaginalt, så er det jo det som er best for mor og barn.

Derfor vil jeg anbefale alle som sliter med fødselsangst å sjekke på sitt hjemsted hva de tilbyr av oppfølging av gravide med angst. Kanskje de har kjent jordmor-prosjekt der du bor, kanskje de har noen som har spesialisert seg på gravide med angst. Om du begynner å undersøke tidlig i svangerskapet og bruker tiden til å bearbeide angsten din på en konstruktiv måte, så kan det godt være at du klarer å møte fødselen på en god måte.

Og det er bedre enn keisersnitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...