Gå til innhold

Hvor lenge er katter gravide?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vår katt fikk nettopp kattunger, 5 søøøte små =) Hun var gravid ca 65 dager. Du vil merke at katta får større patter når det nærmer seg fødselen. Kan egentlig ikke så masse om katter jeg da, men det står masse info om katter på nett. Søk der du =)

Forresten, pattene blir større ganske lang tid før fødselen, så det er ikke et tegn du kan stole på. Noen får melk før fødselen starter, men katten min har aldri fått det. Ofte blir de enten veldig kontaktsøkende ELLER de gjemmer seg bort kort tid (noen få dager) før fødselen. Det hender også de bygger reir, noe tøtta mi gjør ca en uke før fødsel. Forrige gang katten min fikk kattunger, gikk hun fra ingen veer - til å ha født fire kattunger to timer senere. Med andre ord kan det gå fort! Hun hjelper ikke ungene ut av fosterhinnene, så man MÅ være til stede når hun føder, ellers dør ungene. Det er viktig å passe nøye på katten i tiden rundt termin, og ha lest om kattefødsler på forhånd - både normale, og ikke minst når man bør kontakte veterinær kjapt. De fleste kattefødsler går kjempefint, men når det går dårlig, går det galt fryktelig fort. Det er IKKE lurt å ta sjansen på å la katten føde alene, "fordi katter klarer det jo så fint selv", noe altfor mange tror. Det kan straffe seg! Det kan også være kjekt å vite at det regnes som normalt hvis de tar en pause i fødselen mellom kattungene på opptil et døgn - så lenge hun virker i fin form, er fornøyd og dier kattungene hun allerede har fått. Husk dessuten å telle antall morkaker, slik at du vet at alle kommer ut. Det er også lurt å veie kattungene daglig de første ukene, slik at du ser at alle legger på seg godt. De skal helst legge på seg minst 10 gram per dag, men det hender de går ned litt de første 1-2 døgnene. De skal IKKE gå ned så mye som 10% av fødselsvekten, da er det virkelig fare på ferde. Det kan være greit å ha litt kattemorsmelkserstatning i huset, sånn for sikkerhets skyld. Kjedelig hvis du får akutt bruk for det en lørdag kveld... Lykke til! Det er artig med kattunger i huset, men nå begynner mine fire terrorister å nærme seg 11 uker, og jeg begynner å se fram til at de skal flytte om et par ukers tid hehe. Det er ikke mye fred og ro her i huset for tiden... ;)

Husk også at kattunger skal være minst 12 uker før de forlater mammaen sin! Det er kjempeviktig!!! Det er dessverre vanlig å gi bort huskatter når de er åtte uker gamle, og det er ALTFOR tidlig. Nå skal jeg slutte å overøse deg med dyrlegeråd, sorry. :) Jeg synes bare kattereproduksjon er veldig spennende, skjønner du. :)

så lenge kattungene klarer å spise selv og gå på kassen selv etter 8 uker er det ikke noe farlig... har hatt ørten kattekull og vokst opp med katter siden jeg var liten og har aldri hatt problemer med kattungene etterpå.. blir de for lenge hos moren blir hun lei og irritert på ungene sine, og kan "glefse" etter de om de prøver å die. Men før 8 uker er for tidlig! :) De fleste katter ønsker å ha noen rundt seg når de føder, de blir gjerne redde og har jo vondt.. så er lurt å holde seg i nærheten den siste tiden :) Vår katt er så avhengig av oss at jeg må sitte å holde henne i labben mens hun føder :) hihi. Er jo så søte da... :)

Annonse

Det der stemmer rett og slett ikke. Rasekatter har man ikke LOV til å ta fra moren før de er 12 uker gamle, og huskatter har ikke andre fysiske og mentale behov enn rasekatter. Kattungene mine er snart 11 uker, og de dier enda masse. De har nok ikke så stort behov for det rent ernæringsmessig lenger, men du verden som mor og barn koser seg! Mammaen oppdrar dem, og lærer dem mange nyttige lekser om hvordan man skal og ikke skal oppføre seg, og de har *masse* sosial trening med søsknene sine. Hun tar dem skikkelig hardt av og til, men det har de ikke vondt av, det er nyttig læring.

Katter er ikke som hunder, de trenger lengre tid hos mamma. Jeg har selv hatt både katter som ble tatt fra mor da de var 8 uker gamle, og katter som ble tatt fra mor da de var 12 uker gamle. Stol på meg - det er MILEVID forskjell i oppførselen deres som voksne, og de første ukene i et nytt hjem går mye lettere.

Det med at kattunger er leveringsklare når de er åtte uker er dessverre en vanlig misoppfatning, som både veterinærer, katteoppdrettere og dyrevern/omplasseringsorganisasjoner jobber hardt for å endre! Du gjør både kattungen selv og dens fremtidige eiere en stor tjeneste ved å la dem få de fire "ekstra" ukene sammen.

Vår pus fødte i stillhet om natta mens vi sov, og hun hadde "rydda opp" alt etter seg, så at pusen ikke fjerner fosterhinna fra kattungene sine, tror jeg ikke stemmer. Vi så heller ikke noe morkake, eller, dvs, vi så at hun spiste restene av den da vi kom ned om morran :S Blæææ.... Hehe......

Neida, det var ikke det jeg mente... De fleste katter gjør det - men katten min gjør det ikke. På en førstegangsfødende katt er dette noe man ikke kan vite på forhånd, det var poenget mitt. Katten min hadde mistet alle de åtte kattungene hun har fått hvis vi ikke hadde vært der. Man bør være til stede under fødselen, for man vet aldri hva som kan skje.

Ok, sånn sett ja. Vi visste ikke sikkert når pusi vår skulle nedkomme, man kan jo heller ikke sitte våken om natta flere uker i strekk å følge med pus. Men jeg skulle ønske jeg var der for henne... Hadde og vært interessant å se fødselen.

... Og er det huskatt man har bør man ikke sette kattunger til verden. Det nærmer seg vår og hundrevis av uplanlagte kattunger vil bli født. Dyrebeskyttelsen vil få hendene fulle og det er ikke lett å finne nye hjem til alle kattunger som trenger det.

Hver gang noen bevisst lar katten sin få kattunger som man gir bort fratar man en hjemløs katt muligheten til å få et hjem. Det er flere katter enn potensielle katteeiere her i verden.

Katter kan kastreres, og det er overhodet ikke synd på en katt som ikke får oppleve å bli mamma. Spør hvor mange katteeksperter eller veterinærer som du vil. Om vi er aldri så gravide her inne så må vi skille mellom våre behov og kattens behov. Mine katter er lykkelige uten barn:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...