Gå til innhold

Ikke krangle, men anonym. Irriterende naboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye støy syns dere er akseptabelt når man bor i blokk?

Har en under meg som ofte har på tv/radio veldig høyt på ettermiddager/kveld, man hører det ut i gangen også. Selv prøver jeg å ta hensyn selv om det er før kl 22, tror ikke andre syns det er så hyggelig å høre min tv hele tiden. I helgene har han på tv kjempehøyt på morgenen, ofte før 10. Og han spiller mange ganger musikk høyt på formiddagen som ljomer ut i gangen også. Jeg mener dette er helt mot normal folkeskikk når det er ganske ofte. Folk liker jo å slappe av da i sitt eget hjem.

Hva mener dere om dette, er det sånt man bør finne seg i? Jeg burde vel gå ned og si fra til han, men vet ikke om jeg tør. Vurderer å henge lapp på døra hans. Eller henge opp en generell lapp nede på utgangsdøra der jeg er folk om å ta hensyn.

Skrevet

Å henge opp en lapp på døra hans, er vel kanskje litt "coward"

Henger du opp en generell lapp nede på utgangsdøra tror jeg bare du vil skape elendighet og dårlig stemning. Alle i blokka vil mistenke hverandre for lappen, og bare slike mistforståelser kan skape stor irritasjon og unødvendige konflikter.

Jeg ville gått ned til "naboen" under og forklart at du hører unødvendig mye, og om han kunne være så vennlig å bare dempe lyden littegrann.

Er han et normalt menneske så tror jeg han finner seg i det altså.

Så lenge man bor i blokk vet man at man har andre enn seg selv å ta hensynt til.

Skrevet

jeg bor også i blokk, og sliter med bråk fra de som bor over oss. Holder egentlig på å bli gal og har bestemt meg for å ta det opp med dem.

Det jeg har gjort er: Skriver opp ALT jeg hører ovenfra (dato, tid, hva jeg hører og hvor lenge) Skal gjøre dette i en uke, slik at jeg har god dokumentasjon når jeg banker på døra deres. Håper selvsagt at vi kan ordne dette privat, men blir det ikke bedre sender jeg klage til borettslaget, med kopi av "bråke-tabellen" min :)

Skrevet

Det beste er nok bare om du tar turen til den det gjelder og sier ifra om at slik og slik er det - og du lurer på om nivået kan dempes litt. Ethvert oppegående menneske tåler å høre det (med mindre de er gravide og sitter på krangleforumet på BIM ) ;)

Skrevet

Fyttikatta, jeg er jaggu glad jeg bor i enebolig ved sørlandskysten. Skulle noen ganger ønske litt mer fritidstilbud og cafeliv, men fred og ro, stor hage og "tean i tanga" er jaggu mye verdt det også. Håper dere alle vinner i lotto i kveld så dere kan flytte fra plagsomme naboer og blokktilværelse! tvi-tvi

Skrevet

Jeg får kanskje gå ned etterpå eller i morgen. Håper han ikke er psycho og kommer for å drepe meg senere, da.

Skrevet

Har ikke akkurat tenkt å bo her for alltid, da. Er student (ferdig om noen uker) og har eid leiligheten noen år, så får en god fortjeneste ved et salg. Vurderer å bo her til jeg kan begynne å jobbe, da kan vi kjøpe hus eller rekkehus eller noe vi har veldig lyst på. Bor veldig sentralt nå, men gleder meg til å ikke bo så tett på andre, ja.

HI

Skrevet

Er det ingen vedtekter som sier noe om tidspunkter det skal være stille? OM dette er et vedvarende problem plikter du faktisk å oppgi det i den egenerklæringen du signerer når du skal selge. Og bråk i nabolaget og dårlige naboer som ikke er oppgitt, kan gi grunnlag for å heve kjøpe.

Gjør noe med problemet før du evnt selger. Er så kjedelig å la være..

Skrevet

Jeg har problem motsatt vei.. Mandag 2. påskedag ca. kl. 15 skulle jeg og samboeren min sette sammen det lille ikea-stellebordet.. Banket litt med hammer for å få det helt stabilt og plutselig har vi naboen på døren "DET ER HELLIGDAG I DAG, SELV OM DET ER MANDAG SÅ ER DET HELLIGDAG". Samboeren min sa bare unnskyld og beklager, men likevel fortsatte hun å gni det inn.. Det var akkurat som om hun ville krangle om det.. Ødela hele dagen for oss, humøret synker virkelig 10 hakk av sånne personer!!

Syns den er for drøy altså.. Må tåle litt når man bor i blokk.

Men, jeg skjønner dere som sliter med enkeltpersoner som gjentatte ganger bråker.. Den beste måten er nok rett og slett å banke på døren et fornuftig tidspunkt, si at du bor under/over og at du den siste tiden har hørt mye til tv'n til naboen.. Kanskje naboen ikke engang tenker på at han har for høyt volum... Dersom det ikke gir seg etter dette så ville jeg tatt frem kladdeboken og skrevet tid, støy etc. Eventuelt bedt styret skrive brev/oppheng om "stille-tidene" i blokken slik at det ikke ble personangrep (noe som ofte gjør det verre)...

Skrevet

Må si jeg skjønner naboen deres som kom for å klage. Greit at man må tåle litt når man bor i blokk, men så skal en faktisk ta hensyn også! Er drit-irriterende når man bor i blokk og alle leilighetene pusser opp en etter en. Da setter en virkelig pris på at det er stille på søndager/helligdager!

Hadde vært noe helt annet om naboen hadde ringt på på forhånd en slik dag og sagt "vi skal bare gjøre sånn og sånn... Det tar så og så lang tid.. Er det greit?" Da kan en si at "ja, det er greit". Kunne fint akseptert banking en helligdag hvis noen bare hadde spurt og gitt beskjed om hvor lenge det evt. var snakk om.

Skrevet

Haha.. Der hvor jeg bodde før hadde jeg en prostituert under meg!! Det var saker det.. Etter at hun flyttet ut flyttet en spesiell mann inn!

Han begynte å kase ting ned fra verandaen (i 4 etasje) i tide og utide.

Først gikk kjøleskapet, så sykkelen før han toppet det med tv'n..

Hyggelig blokk.

Skrevet

Hahah, husker jeg også fikk en klage fra en nabo en "helligdag"...jeg hadde en dyne ute til lufting, og den fanatiske kristne nabodama klikket i vinkel og kom på døra med bibel...Stakkars..hun fikk jo neste hjerteinfarkt av dundyna som hang ut vindu.

Morsom dame.

Skrevet

Syns man bør finne seg i litt støy når man bor i blokk, jeg. Det er liksom en del av pakka. Selv plages jeg av hundebjeff fra verandaen under meg og sex-lyder fra leiligheten ved siden av hver tirstag, torsdag og fredag natt. Selv om jeg prøver å ta hensyn selv er jeg sikker på at naboene har hørt ett og annet fra min leilighet og. Vaskemaskin, oppvaskmaskin, musikk... en og annen hyrdestund, en og annen krangel... slik er det bare. Dette er da mitt hjem, jeg trenger ikke liste meg rundt i tilfelle noen andre vil sove eller hvile eller ikke liker timeplanen min. Har naboene problemer med meg forventer jeg at de sier fra, slik som jeg sier fra hvis det blir for plagsomt.

Skrevet

Til deg som sier at "Er drit-irriterende når man bor i blokk og alle leilighetene pusser opp en etter en. Da setter en virkelig pris på at det er stille på søndager/helligdager!"

- det var ikke snakk om oppussing, men om å skru sammen et ikea-stellebord (denne typen: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20045205).

Tror naboen skjønte at hun hadde vært teit fordi hun møtte samboeren min i trappa noen dager siden, og var da SÅ hyggelig, "når venter dere babyen da?". Men mistenker at hun spurte fordi hun vil vite når barnegråten kommer da..! Sånne mennesker bør selge og kjøpe seg et hytte i skogen!

Skrevet

Er klar over at det ikke var oppussing det var snakk om her.. Men når en hører banking 6 dager i uken er det greit å slippe å høre banking den siste dagen enten det er oppussing eller å skru sammen ting...

Forøvrig er det jo ingen grunn til å være sur om man skulle treffe på naboen seinere. Det er jo ikke DA de bråker.. gjort er gjort og man kan vel gå videre alle sammen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...