Juno - 91 Skrevet 29. mars 2008 #1 Del Skrevet 29. mars 2008 Hei, eg e ei jente på 17 år som går vg1. Eg fant nettopp ut at eg e gravid, 25 veke på veg!! Har termin i juli. De kom som eit sjokk, for de var ikkje detta eg hadde planlagt. No har de seg sånn at eg kjem frå ein pitteliten plass, der folk elska sladder. De e ingen som veit om de enno, men dei vil jo sjå de på meg snart. Dei fleste her har så masse fordomma at de e skremmande. (Men de e selfølgeli noken her som eg trur/håpa vil ve støttande og ikkje sårande) Men de e ikkje berre all baksnakkinga som bekymra meg, men alle dei stygge blikka eg veit eg kjem til å få. "Veit ho ikkje beidre?"- og "Ho der e berre trøbbel" - blikka. Lurte derfor på om de va noken andre her som kjem frå ein liten plass som kunne delt litt erfaringa og gitt meg noke råd og tips. Ellers e de berre å ta kontakt. Vil gjerne prate me alle! E godt å vete at ein ikkje e aleine! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137280808-n%C3%A5ken-fr%C3%A5-ein-liten-plass-her-trenge-tips-og-r%C3%A5d/
Jente2011 Skrevet 4. april 2008 #2 Del Skrevet 4. april 2008 da hørres ut så du bur her så eg bur:) alle vett alt om alle, å hate nåken deg så gjere resten da og! ikkje bra, ei fjør blir jævli lett t fem høns asså... men da e vel andre enn deg som e gravide, har blitt gravide når dei var 17? her e da babyboom- ingenting øveraske lenger, da e om å gjera å få onga å forlova seg fortast mulig... du har vel venner som støtta deg å sånn? må kje bry deg om ka andre syns! da e ditt valg.. eg har fortalt da t dei vennene eg stole på å da e kje komt ut endo.. men når da kjeme ut så drite eg faktisk i ka andre seie.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137280808-n%C3%A5ken-fr%C3%A5-ein-liten-plass-her-trenge-tips-og-r%C3%A5d/#findComment-137352366
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 4. april 2008 #3 Del Skrevet 4. april 2008 Fra samme plassen som meg dere eller? :-P Kan se slik ut på dialekten hvertfall :-P Jeg ble gravid med førsta som 18-åring men hadde da flyttet bort fra den lille plassen jeg er fra, veit det gikk rykter og baksnakking men det kunne ikke bry meg mindre, de som er ekte venner støtter deg uansett, gi faen i hva andre sier og mener, ikke alltid like lett men det er ikke dems liv. Og selv om du bare er 17 så spiller det ingen rolle, kan da ta deg av en liten unge du på lik linje som med andre folk.. Mitt råd er og ikke høre på det negative som folk sier men sug heller til deg det positive og hev deg over de som er så smålig at dem må snakke dritt om andre, er kun dem det går utover seinere, og husk at folk som slenger dritt og baksnakker andre gjør det av helt enkle grunner som: - Enten sjalusi - Dem har det ikke bra med seg selv og må derfor rakke ned på andre for og føle seg bedre Om noen skulle si noe eller bry seg så si rett ut: har dere ikke noe annet og gjøre en og snakke dritt om alt og alle? Si så mye dritt dere vil, orker og klarer om meg for det bryr meg ikke.. Jeg sa selv før jeg ble gravid som 18-åring at herregud bli gravid så tidlig hva f... er poenget, men når jeg selv stod hos legen og fikk vite at jeg var gravid (har brukt prevensjon begge gangene så ikke planlagt noen her) så ble ting plutselig noe helt annet, så det er lett og stå på sidelinjen og si noe men når man står midt oppi det selv så er ting en helt annen.. Jeg har hvertfall lært at man skal passe seg for hva man sier før man har opplevd det selv.. Så tror ikke folk skal snakke så alt forhøyt om ting før dem står i situasjonen selv.. Det du burde gjøre nå er og ta vare på de vennene som viser seg til og være ekte venner og støtter deg gjennom dette og gi et fint blankt faen i de som viser seg til og være falske venner (jeg fant fort ut hvem som var ekte og hvem som var falske når jeg gikk gravid første gangen), og bare hev deg over det som kansje måtte komme av dritt slenging o.l, for dette klarer du så fint så :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137280808-n%C3%A5ken-fr%C3%A5-ein-liten-plass-her-trenge-tips-og-r%C3%A5d/#findComment-137358602
Juno - 91 Skrevet 5. april 2008 Forfatter #4 Del Skrevet 5. april 2008 Baby-fever? Skulle nesten ønske de va slik her og! De e eit par voksne damer her (30-40 år) som fekk unge då dei va rundt min alder, men de e vel dei einaste...som eg veit om i alle fall. Eg har nåken goe venna som stiøtta meg, så eg e ikkje heilt aleine! De e berre så drit når fålk ska sette deg i bås me ein gang, uten å kjenne deg eingang! Kor langt på veg du e då? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137280808-n%C3%A5ken-fr%C3%A5-ein-liten-plass-her-trenge-tips-og-r%C3%A5d/#findComment-137360594
Juno - 91 Skrevet 5. april 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 5. april 2008 Hehe, hadde vå litt morsomt om vi va! Eg bur i Sogn og Fjordane. Du/dåke då? Tusen takk for alle gode råd! E så godt å prate me nåken som ha vå gjennom de! Eg fokusere alt for mykje på ka andre ve tru om meg. Eg ska heller fokusere på kor fantastisk og heldige eg e! Vi e heldige! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137280808-n%C3%A5ken-fr%C3%A5-ein-liten-plass-her-trenge-tips-og-r%C3%A5d/#findComment-137360680
Gjest Skrevet 12. mai 2008 #6 Del Skrevet 12. mai 2008 Om noken kjem med krasse komentarar, så er det berre å sjå dumt på dei og gå. Evnt seie noke tilbake (funkar godt på barnlause folk jaffal, der ein kan dra "sjalu eller?"). For uten om det, så er det berre å prøve å vere erleg og vise kor glad og fornøgd du er! Ikkje la andre knekke deg! Eg kjem og frå ein ganske liten plass, men her er ein ikkje så fordomsfulle. Neste gong eg skal heim får nok folk vete det, enten eg seier det eller dei ser det på meg. Lykke te skal du no ha uansett! Små plassar kan vere vanskelege, men og gull verdt, om ein får folk på rette sida:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137280808-n%C3%A5ken-fr%C3%A5-ein-liten-plass-her-trenge-tips-og-r%C3%A5d/#findComment-137716815
JuniMamma_jente08 Skrevet 13. mai 2008 #7 Del Skrevet 13. mai 2008 er som her, det. her har ingen noe fint å si om noen, og de som var snille og koselige mot deg i stad prater drit om deg når du har snudd ryggen til. veit det er mange som har mye å si om at jeg er gravid nå, og jeg har fått høre en god del av det. Mitt råd er å gi blanke FA** i hva de sier og heller vise at du er stolt over magen din og babyen når den kommer til. Jeg har i alle fall ALLE planer om å ta med meg babyen og vogna til "byen" her og vise fram den skjønneste lille skapningen i verden. Så får de som vil si noe bare si det, jeg har det perfekt nå, verdens beste samboer og kjæreste, en herlig familie som støtter meg (både egen og svigers), og snart en nydelig bebis Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137280808-n%C3%A5ken-fr%C3%A5-ein-liten-plass-her-trenge-tips-og-r%C3%A5d/#findComment-137719995
Gretha Skrevet 13. mai 2008 #8 Del Skrevet 13. mai 2008 Jeg kommer fra en liten plass. Jeg (velger å) tro at masse av sladderet kommer av et egentlig ønske om at det skal gå folk godt og at det er en måte å uttrykke bekymring på. Meeeeen, selvfølgelig, fordomsfulle folk er det både på små og store plasser. Gå med hevet hode, når folk kikker skrått på deg, husk at om noen månederer er det glemt, da prater de om en annen. Og når alt føles trist og leit, husk at det er flott at en har muligheten til å bli ung mamma, selv om det kom som et sjokk, ikke la noen se ned på deg på grunn av det!! (Og tren på noen kommentarer å ta igjen med hvis det skulle trengs, men det kan faktisk være at du ikke trenger de... ) Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137280808-n%C3%A5ken-fr%C3%A5-ein-liten-plass-her-trenge-tips-og-r%C3%A5d/#findComment-137720104
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå