Lillegull2008&2010 Skrevet 29. mars 2008 #1 Skrevet 29. mars 2008 var på 6 ukers kontroll, fikk vite at det var en rosa flekk i navlen som måtte behandles.. noe vevs greier, vi husker ikke hva han sa nøyaktig.. dette skulle behandles med lapis, som er etsende. noen andre som har gjort det? -for nå har flekken blitt størreog han er grå rundt.....
Mitt vakre trekløver Skrevet 29. mars 2008 #2 Skrevet 29. mars 2008 Vi har brukt lapis på jobben, på barn som bruker gastrostomi (knapp i magen). Rundt denne knappen kan det komme "ut" villkjøtt, som behandles med lapis for at det skal trekke seg tilbake. Vi har hatt blanede resultater ved lapisbruk. Får du lapis på frisk tørr hud etser det og gjør veldig vondt - du får da sår rød hud og det blir bare verre. Det du må være nøye med er å smøre en beskyttende krem helt inntil omeråde du ønsker å bruke lapis på, slik at den huden ikke blir berørt av lapisen. Husker ikke helt i farten hva vi brukte, men lurer på om det var hvit vaselin. Høres litt merkelig ut at legen ønsker å behandle navlen med lapis? Men er det kjøtt/hud han ønsker å fjerne da? At flekken nå har blitt større er ikke rart hvis du ikke har beskyttet huden rundt.... for det er jo nesten umulig å ikke "søle" lapis på frisk hud også! Lykke til:)
Sabina og gjengen Skrevet 29. mars 2008 #3 Skrevet 29. mars 2008 Å herregud seriøst? Jeg fikk beskjed om å bruke dette på huden i underlivet mitt da jeg hadde sår, smerter, svie og kløe. Det var tydeligvis IKKE rett behandling, det svei og etset, jeg stod i dusjen og hyla av smerte for å få det vekk. Jeg var så sint at jeg trodde jeg skulle dø, moren min ringte til Riksen (hudavd) for meg og ga dem klar beskjed om at de kanskje burde vite hva de drev med.. Hadde jeg ringt hadde de vel saksøkt meg for drapstrusler:p Brukt et TYKT lag med krem rundt området som skal behandles slik at dere ikke treffer den friske huden.
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 29. mars 2008 #4 Skrevet 29. mars 2008 Vi har behandlet navlen til Marit med et middel som har samme virkning som lapis.. men det het noe annet. Dette fordi hun hadde villkjøtt i navlen, en sånn rød rosa perle inni navlen. Fikk 3 behandlinger på helsestasjon av helsesøster, og nå er det bra. Er en helt vanlig behandling av villkjøtt.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #5 Skrevet 29. mars 2008 Heia! Vår jente hadde også litt ekstra hud i navlen. Det er bare litt igjen fra navlestrengen. Jeg hørte med HS og de sa jeg skulle kjøpe sånn LAPIS på apoteket. Det gjorde jeg, og gikk ned ca 1 gang i uken på HS og fikk en der til å ta det på hudklumpen for meg. Det går veldig kjapt. Men jeg ville ikke gjøre det selv,fordi jeg også syntes det hørtes skummelt ut med "etsende". Jeg tror vi gjorde det 5 ganger (kommer jo an på størrelsen), og til slutt var den borte. og nå har hun fin stjernenavle!! Absolutt ikke noe å være redd for. Den hudklumpen er jo død hud, så babyen kjenner ingenting. - jeg går iallefall utifra det er det samme i ditt tilfelle, altså litt død hud fra navlestrengen!
yret Skrevet 29. mars 2008 #6 Skrevet 29. mars 2008 Ja, jenta vår hadde også navlegranulom (villkjøtt). Ble behandlet med Lapis på helsestasjonen. Det holdt med en behandling. Jeg er glad vi slapp å gjøre det selv, jeg da. De kjenner ikke noe i "tappen" - det er dødt kjøtt - men det kjennes jo hvis man er uheldig å søle. Vi smurte navlen med Vaselin flere ganger daglig en ukes tid etter behandlingen.
Lillegull2008&2010 Skrevet 29. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 29. mars 2008 ja det er slik navlegranulom. når dere sier dette kommer jeg på at det var dette legen kalte det. vi har nok sølt litt på denne rosa lille perlen i navlen, men lillegutt har vært glad og fornøyd i hele dag og sovet godt, så det virker jo ikke som han har tatt "skade" av dette. Nei, neste behandling bli på mandag når vi ggår nedover og sier de må gjøre det! takk for svar, vi var urolige idag vi. like før vi dro på legevakta, men siden han er blid og fornøyd venter vi til mandagen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå