Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #1 Skrevet 29. mars 2008 Hei. Kanskje et dumt spm... men... Hvordan får jeg ut buser som gjør at babyen min høres helt potte tett ut? Bruker saltvannsdråper, men føler ikke at jeg får ut de store busene jeg ser inni nesen. Og hvordan ser jeg om babyen har en allergisk reaksjon? Jeg er litt usikker, også er jeg en veldig fersk mamma....
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #2 Skrevet 29. mars 2008 Kjøp en sånn "snørrsuger" på apoteket. Fungerer kjempebra. Bruker den hver dag her i huset. Rett og slett fordi hun ikke skal bli redd den når hun plutselig er kjempeforkjølt og jeg må bruke den.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #3 Skrevet 29. mars 2008 Får kjøpt sånn "snottsuger" på apoteket. den funker om det er helt bløtt. Men om det er sånne harde klumper (som mine her ofte får) har jeg faktisk brukt pinsetten. Men da må bay ligge helt i ro! Er litt skummelt, så om du føler du ikke har helt kontroll/h*n spreller/blir redd ville jeg ikke gjort det altså. Men her funker det veldig bra! Du kan også skylle nesen med enten morsmelk eller saltvann, ved hjelp av en sprøyte.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #4 Skrevet 29. mars 2008 Ikke faan om jeg bruker pinsett på ungen min. Det er jo helt sjukt. Snottsuger høres litt sært ut. HI
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #5 Skrevet 29. mars 2008 Jaja HI da får h*n vel bare være tett med nesen full av snott da!!
Krokka og prinsessa Skrevet 29. mars 2008 #6 Skrevet 29. mars 2008 q-tips funker fint å ta ut buser med. Og snørrsuger ja!
detbesteiverden Skrevet 29. mars 2008 #7 Skrevet 29. mars 2008 Jeg får ikke til med q-tips. Dytter det bare lenger inn i nesa. Men det jeg har lagt merke til er at ofte holder det om han ligger en stund på magen. Om det er måten han puster på eller tyngdekraften vet jeg ikke men som regel kommer busen såpass langt ut da at jeg får "pillet" den ut.
Sannali Skrevet 29. mars 2008 #8 Skrevet 29. mars 2008 Tror ikke det er HI som har svart. Er en eller flere forskrudde som stadig er inne og saboterer tråder med sånne svar og skriver under med HI. Det er andre forum på nettet hvor man kan spy gallen sin, vær så snill å ligg unna sånn at vi kan ha en trivelig tone oss MØDRE i mellom.
Hege & lille Hannah <3 Skrevet 29. mars 2008 #9 Skrevet 29. mars 2008 Jeg bruker snørrsuger for å få busene lenger ut, og så bruker jeg q-tip for å få den helt ut Funker kjempegreit
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #10 Skrevet 29. mars 2008 Huff - ikke prøv med pinett, q-tips eller luseklemmer! Det er farlig!! Neseveggen til små babyer er veeeeeldig skjøre! Det skal ingenting til for at den får skade og begynner å bø. Dessuten kan babyen få betennelse i bihulene. Tenk så mange bakterier det er på en pinsett!! Sprut godt med saltvann oppi og masser utpå neseboret! Jeg tar alltid ett nesebor av gangen. Lar det gå en stund før jeg tar det andre. La babyen ligge på magen en stund etterpå, da kommer de lettere ut. Min baby er også veldig plaget med store buser (er vel kanskje jeg som synest det er mest plagsomt....). Masse saltvann og massasje er det eneste som funker for oss! Nb: Jeg bruker spray, ikke dråper. Sprayen sprer seg i hele nesen og jeg bruker den mens jeg har babyen i sittende stilling.
Hege & lille Hannah <3 Skrevet 29. mars 2008 #11 Skrevet 29. mars 2008 Blir sjelden borti neseveggen i det hele tatt. Som regel henger busemennene på den andre siden. Tar man q-tippen og vrir litt forsiktig rundt, fester busene seg. Snuppa har aldri begynt å blø når jeg har gjort det. Men kanskje det du gjør funker best for dere, og det jeg gjør funker best for oss Finnes jo ingen fasit på hvordan man skal få ut buser
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #12 Skrevet 29. mars 2008 Enig i at man kan ta q-tipen om busen henger helt i åpningen på nesen. Det gjør jeg også av og til. Men man skal ikke drive å putte ting oppi nesen på en baby.. LEser om folk som foreslår både luseklemmer og pinsetter.. Slike ting skal ikke oppi nesen på en baby...
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #13 Skrevet 29. mars 2008 Bruker saltvannspray, lar den virke noen få sekunder (til å bløte opp busen), deretter klemmer jeg rask ned utenpå nesebordet slik at busen/snørret kommer nærmere utgangen. Har en ren klut som jeg så "drar" busen raskt ut med. Om gutten min ligger på magen, kommer busen ofte lettere ut uten av jeg trenger å klemme, kan bare "dra" den ut. Buser som ligger veldig langt inne i nesegangen får jeg ikke ut. Jeg får bare brukt saltvannssprayen, og busen må enten gå ned i halsen eller komme ut av selv senere, gutten synes selvsagt at det er veldig ubehagelig å ha tett nese.
morTilLillegull Skrevet 29. mars 2008 #14 Skrevet 29. mars 2008 Det er jeg som er HI. Tusen takk Sannali. Vet ikke helt hvorfor jeg ville være anonym. Men jeg føler meg så usikker og dum noen ganger...
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #15 Skrevet 29. mars 2008 Hvis du ammer så er det mer behaglig for barnet at du bruker mm istede for saltvannoppløsning
Lykkeliten og jeg Skrevet 29. mars 2008 #16 Skrevet 29. mars 2008 Mini blir helt teit bare han ser den snørrsugeren han, så jeg får ikke til å bruke den =/ Hender jeg får spraya nesa hans med saltvann (eller vanlig spray om han er veldig tett/snørrete. Da sover han bedre om natta). Men han begynner å vri på seg bare han ser den og...
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 29. mars 2008 #17 Skrevet 29. mars 2008 Om det er en stor buse som tetter igjen, eller fyker inn og ut når han puster, som han blir utroolig forbanna over, så prøver vi først å få tak i den med fingrene. Får vi ikke til det, ruller vi en q-tips forsiktig inn så busa snurrer seg rundt den:-P Da dyttes den ikke lenger opp;-)
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #18 Skrevet 29. mars 2008 Får betennelse i bihulene??? Babyer har ikke bihuler. Det fikk jeg som svar når jeg lurte på om jenta mi kunne ha bihulebetennelse når hun var mindre. Han sa at de ikke kom før i 7 års alderen...
Gunda Gråtass Skrevet 29. mars 2008 #19 Skrevet 29. mars 2008 Jeg drypper med saltvannsdråper først (løser opp litt...), deretter bruker jeg snørrsugeren! Effektivt og greit!
enpå3ogenpå1 Skrevet 29. mars 2008 #20 Skrevet 29. mars 2008 hehe har en "busemann" vi og! Han har store buser nesten hver dag. Jeg pleier å bruke saltvannsspray i hvert nesebor som løser opp busen litt. Så tar jeg snørr-suger'n etterpå og det funker stort sett greit. Men det er en kamp da - for han blir helt gal av å se den. Men som oftest nyser han etter sprayen, og da kommer busen(e) ut av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #21 Skrevet 29. mars 2008 Da datteren min hadde RS-virus og vi var innlagt på sykehuset, ble vi anbefalt der å bruke saltvann og sprøyte. Kjøp på apoteket en liten sprøyte. Saltvann kan man lage selv (1 liter vann og 1 ss salt). Sprut litt saltvann inn i nesen m sprøyten. Barnet vil da gjerne få en slik reaksjon at masse snott kommer rett i retur:-) Funker fint. Ofte nyser barnet også.
Katharina88*Angelica08 Skrevet 29. mars 2008 #22 Skrevet 29. mars 2008 Jeg sier bare en ting -Q-tips!!
Ung kvinne Skrevet 29. mars 2008 #23 Skrevet 29. mars 2008 Dampen fra en varm dusj (hvis dere dusjer sammen) løser opp slim og snott i nesen. Det kommer omtrent ut av seg selv da. Min datter er veldig flink til å dytte den lille nesen sin frem og tilbake og klø så godt hun kan når hun har snott i nesen, og med en dusj så er det borte vekk. Ellers nese blåser som du får kjøpt på apoteket 49kr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå