Gå til innhold

Amming etter keisersnitt

Anbefalte innlegg

Da jeg fikk førstemann ble babyen lagt til puppen så og si med en gang og babyen sugde lenge og vel. Nå skal jeg ha keisersnitt og lurer på hvordan det blir nå. Må man vente til eventuelle medisiner går ut av kroppen eller kan man få barnet til puppen med en gang?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137275998-amming-etter-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk også babyen opp på puppen med en gang, men hadde da spurt spesifikt om dette på forhånd. I følge legen er det vel så vanlig at de bare tar med seg barn (og far) og stikker ut :) Det var litt ulik prasis fra jordmor til jordmor.

Så ta en prat med den jordmora som skal være med på ks'et ditt når du kommer inn på den store dagen, så skal du se det ordner seg.

Lykke til!

Annonse

Jeg hadde akutt keisersnitt for fem uker siden med epiduralbedøvelse.

Med en gang legen og barneintensivsykepleieren hadde sugd opp fostervann fikk jeg henne opp på brystet og hun fikk suge melk.

Hvis det ikke er katastrofekeisersnitt eller det er umulig å sette spinal eller epiduralbedøvelse gis det ikke narkose under keisersnitt da det gir større risiko.

Jess, etter full narkose våknet jeg etter to timer og visste knapt hvor jeg var. Mannen min hadde fått holde baby så lenge, de slappet av og studerte hverandre til jeg våknet og fikk ham straks til puppen. Det var ikke så praktisk, jeg ble nektet å få fjernet alle ekg-ledninger som jeg hadde brystet fullt av, så gutten fikk ligge mellom ledningene men det gikk på et vis det også.

Masse melk med en gang, tross alt+ stort traume under fødselen. Tydeligvis ingen problemer for barnet med alle medisiner og smertestillende jeg fikk, men jeg vet at de vurderer amming som så verdifullt at det er kun ved cellegift (nesten) at de fraråder amming pga medisiner.

Hadde hastesnitt med narkose, og fikk ikke treffe guttenm min før 3-4 timer etterpå.. Men da fikk jeg ham til brystet med en gang...Melken kom for ordentlig dagen etter....

ETter min vaginale fødsel, tok det faktisk lengre tid før melken kom i ganmg.. Fikk da ikke melk før etter 3-4 dager..

Jeg fikk babyen opp til meg med en gang etter et hastekeisersnitt med spinalbedøvelse. Jeg fikk morfinlignende smertestillende de første dagene, i tillegg til paraset+ diclofenac. Aldri noe spørsmål om babyen ikke skulle få melk, men jeg trappet ned på medisiner så fort som jeg orket.Fikk beskjed om at noen brukte smertestillende i 3 dager mens andre trengte en uke, varierte veldig. Jeg brukte selv i 6 dager.

Ved keisersnitt kommer som regel melken en dag senere enn vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...