Gå til innhold

Si opp fast jobb og drive enkeltmannsforetak. God ide?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kjedelig og trygg fast jobb. Har nå sjansen til å starte for meg selv med noe jeg synes er kjempespennende og givende. Utfordringen er at jeg må gi slipp på det trygge og hoppe i det. Vet ikke om jeg er helt klar for det. Kan ikke regne med å få permisjon fra den faste jobben da jeg har hatt masse delvise permisjoner over lang tid og fått signaler om at jeg ikke får mer permisjon.

Noen som har noen tanker om hvor mye "ekstra" man bør ha i forhold til en fast jobb med tanke på å sikre seg både pensjon, sykepenger, feriepenger, forsikring?

Fortsetter under...

Skrevet

Har selv drevet for meg selv i ti år, og nettopp gått inn i stilling som fast ansatt.

Har du båret på en ide lenge, synes jeg det er vel verdt å sette ut i livet.

Har du satt opp ett budsjett over evt. faste utgifter som du vil ha, og hva familie økonomien krever at du har i inntekt?

Ett alternativ kan være å få inn en kompanjong, enten for 50% partnerskap, eller mindre. Og trenger du hjelp til barnepass ol, så er det jo lurt å spørre famile først om de vil støtte deg.

Det er masse ting som kan trekkes av når en driver butikk for seg selv, og det er masse ekstra inntekt i sånt, utenom den vanlige inntekten.

Hvis konseptet ditt er spesielt, ville jeg ha gjort en undersøkelse i nabolaget, eller en telefonrunde, og spurt om disses oppriktige mening. Om det er en etterspørsel etter det du vil skape.

Skatt og moms må jo selvfølgelig inn på egne kontier, og det å registere seg som enmannsforetak er jo ikke store utgiften. Max. 4000,-

Men hvis du skal drive sammen med noen er det lurt å ha noe som heter DA (delt ansvar) og IKKE ANS( ansvarlig selskap).

Håper du fikk noen svar som var mere praktiske... Lykke til...

Irene

Skrevet

Hei og takk for svar. Fikk litt å tenke på. Jeg er allerede registrert som enkeltmannsforetak, har drevet eget firma litt på si i noen år, men nå har jeg tilgang på bra med kunder og lurer på om jeg skal tørre å ta steget ved å si opp en fast jobb. Driver som konsulent, ikke med butikk jeg da.

Tenker litt på de sykepengeordningene man har mulighet til å kjøpe og pensjonssparing....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...