Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 Hvordan fungerer det når både mor og far er studenter? Jeg skal ha permisjon fra studiet et helt år og får støtte fra lånekassen. Kom over en debatt som omhandlet fedrekvoten, men det stod ingenting om hvordan dette er når barnefar er student. Har ikke faren til mitt barn rett på noe fedrekvote? Takk for alle svar!
Tromsøstudent Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 For at far skal få fedrekvote må mor arbeide i minst 50% stilling før fødselen. Dermed blir de aller fleste studentfedre fraskåret fra å få tid sammen med barnet sitt. Og barn av studentmødre får heller ikke kontakt med sin far i løpet av denne tiden. Jeg har en sak som skal behandles i Trygderetten i løpet av sommeren om dette spørsmålet. Dersom jeg mot formodning skulle vinne fram, så vil dette skape en endring for studentforeldre. Jeg har desverre ikke så store forhåpninger. Når dette er sagt, så finnes det et smutthull i regelverket som det går an å benytte seg av. Dersom du melder deg opp som student mens du har din fødselspermisjon fra Lånekassen, så kan far ta ut foreldrepenger fra sin jobb (om han har en bijobb). Han får slik permisjon i 29 uker. Ved å gjøre det slik så får du engangsstønaden i tillegg. Denne ordningen gjør at far da må ta fødselsstipendet. Dersom dere ønsker at du skal ta ut fødselsstipendet og ikke far, så må far arbeide i en gradert stilling. Det betyr at han inngår en avtale med arbeidsgiver om å arbeide deltid. Da vil han få utbetalt lønn fra både arbeidsgiver og lånekassen. Hvordan dette fungerer i praksis når far har en mindre stilling, er jeg littegranne usikker på, så det må dere spørre NAV om. Jeg mener det fungerer slik: om han tidligere arbeidet i 40% stilling og tjente 8000,- i måneden, så kan han fortsette å arbeide i 40% stilling etter fødselen. Etter hva jeg kan forstå vil han da få utbetalt som en full stilling (20.000 i måneden) i 17-18 uker. Permisjonen er etter dette helt avviklet. Han har da fått utbetalt full pott, og kan så ta ubetalt permisjon fra arbeidsgiver for å være sammen med barnet. Disse reglene er så nye, og lånekassens beregninger er vanskelig å finne ut av, så jeg har ikke klart å få fått klart svar fra NAV om dette regnestykket faktisk stemmer. Så om det er noen som forsøker seg på denne modellen, og prater med NAV om det, så blir jeg glad for en tilbakemelding på hvordan det faktisk praktiseres. Uansett, så håper jeg det var svar på spørsmålet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå