Gå til innhold

Morkakeprøve?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia!

Jeg lurte på om det var noen av dere som hadde tatt en morkake prøve?

Min jordmor mente at jeg burde få tilbud om dette da jeg vil være fylt 44 år når den lille fødes.

Fikk beskjed fra sykehuset der jeg skal føde at de ikke kunne henvise meg til en slik prøve, da denne kun gis hvis det er arvelige sykdommer i familene og som kan være skadelig for barnet...

Er det noen med erfaring på dette her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er 43 år og fikk utført morkakeprøve i uke 10. Jeg fikk morkakeprøve pga alderen min (selv om jeg ikke er 44 ved nedkomst), men måtte selv be om det under den genetiske veiledningen. Vi skulle få såkaldt hurtigsvar etter 2-7 dager, men hurtigprøven inneholdt ikke nok dna, så vi måtte avvente endelig resultat etter 2,5 uke. Heldigvis viste prøven at vi venter et kromosomfriskt barn, og jeg er nå i uke 29.

Risikoen for spontanabort er omtrent den samme som ved fostervannsprøve (selv om det ofte opplyses om en høyere risiko). Vi utførte prøven ved Rikshospitalet, som er det sykehuset som utfører flest prøver i landet.

Dersom du er 44 år ved nedkomst vil jeg tro du har krav på morkakeprøve, se feks her: http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iInfoId=7741&iCategoryId=541&iDisplayType=2

Har du vært til genetisk veiledning?

Lykke til med svangerskapet!

Skrevet

Hei Ine!

Takk for svar!

Min jordmor sa det du sier, at pga min alder anbefalte de å ta morkakeprøve, noe sykehuset sier nei til.

Jeg må høre litt med jrdmor om dette. Det som gjorde at jeg ønsket å ta morkake prøve i stede for fostervannsprøve, er at en slipper å vente så lenge på svar - og prøven blir tatt tidlig i svangerskapet.

Det eneste sykehuset som tar morkake prøve er Rikshosbitalet.

Vi skal til genetisk veilening først om tre uker - og da er jeg kommet til uke 12 i svangerskapet.

Lykke til du også i svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...