fullfartheledagen-med en til! Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 Uff....Har atopisk eksem, er i uke 32 og holder på å klø meg ihjel! Tar vanligvis tabletter, men er ikke helt komfortabel med å gjøre det nå med en liten i magen. Legen sier jeg kan ta tabletter, men i minst mulig grad. Grrrrrr! Da får jeg jo bare dårlig samvittighet! Klarer ikke slappe av og nyte dagene, for det klør som rakkern! Har kutta ut sitrus og mye søtt, men den fordømte kløa er der like mye...Flere med samme greie?
Kosemamma´n Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 Signerer her jeg! Fikk i tillegg ekstreme allergiske reaksjoner i forbindelse med svangerskapet, så ble sykmeldt fra jobb (kafé) relativt tidlig. Var så tørr og sår at jeg ikke klarte røre fingrene til slutt!!! Har kjøpt apotekets egen olje som jeg smører meg med etter dusjing. Bruker selvfølgelig dusjolje og ikke såpe under dusj. Bruker du produkter med parfyme? Prøv evt å kutte ut disse! Dersom du er veldig tørr på hendene anbefaler jeg å smøre deg godt med ceridal på kveldstid, og sove med apotekhansker. Kremen er så fet at den ikke egner seg ellers på døgnet! Kan også brukes på resten av kroppen selvfølgelig. Greit med pysj utenpå så du slipper å legge igjen kremen i senga i såfall.. Lykke til
fullfartheledagen-med en til! Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. mars 2008 Hei og tusen takk for svar! Ja, er det ikke forferdelig!? Ja ja, er jo for en god sak da:-) Pussig du nevner hendene, for har aldri klødd så mye og vært så sår på de som i det siste. Begynte å smøre meg med Locobase repair, og nå er de mye bedre, men nå har kløen blitt værre på ryggen og halsen. Snakk om å gå fra pest til kolera, hehe. Bruker essex eller apobase morgen og kveld på hele kroppen, og bruker kun neutral serien ved dusj og håndvask. Ingen parfymerte vaskemidler til klær heller... Ja, jeg tar rådet ditt og prøver ceridal jeg også. Takk for gode råd og lykke til til deg også. Håper det går bedre med deg:-)
Kosemamma´n Skrevet 28. mars 2008 #4 Skrevet 28. mars 2008 Aderma Exomega skal visstnok også hjelpe mot tørr hud og lindre kløe. Her finnes både dusjolje og lotion. Tror denne inneholder litt parfyme, men den har faktisk roet ned huden min litt noen ganger! NB! Hvis du er ute etter parfymefrie produkter. LES nøye på etikettene uansett hva de på apoteket sier. Ikke sjelden jeg har kommet hjem med produkter jeg ikke kan bruke fordi betjeningen TROR de er parfymefrie... Ordet parfyme kan være kamuflert under "duft" eller "fragrance" også.
fullfartheledagen-med en til! Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. mars 2008 Ja, det er en jungel av produkter der ute, og har ofte opplevd at betjeningen ikke helt vet hva de skal anbefale. Det er både tidkrevende og dyrt å ende opp med bomkjøp... Prøver å lese nøye på pakningene selv da. Nå har jeg tatt meg et par polaramin tabletter for jeg har klødd nonstop i et par timer nå. Blir jo så sår. Holder ikke ut... Blir legetime på meg over helga:-) Og så har jeg kjøpt ceridal du anbefalte, prøve den etter kveldsdusjen etterpå:-) Takk igjen:-)
Ane med lillegutt Skrevet 28. mars 2008 #6 Skrevet 28. mars 2008 A-derma sine produkter for atopisk hud inneholder ikke parfyme, og de hjelper iallefall meg mye Tror det kan være lurt å ta en allergitablett når det klør som verst, så gir du iallefall huden en liten pause... Er jo ofte sånn at man klør ubevisst om natta... Så selv om en er skeptisk kan det være lurt (de er jo godkjent for bruk under svangerskapet) iallefall de verste dagene
grand danois Skrevet 29. mars 2008 #7 Skrevet 29. mars 2008 jeg har atopisk eksem..men jeg blir SÅ bra når jeg går gravid jeg. jeg har ikke noe eksem i d hele tatt:) d er så deili. jeg har gått en hel vinter uten som mye som en flekk:) deili!! men stakkars datteren min har fått d i hele ansikte. jeg vasket ansikte hennes kvar kveld,å smørte først med becure repair. den skomm kremen som de har vist på tv. den var faktisk go. men nå for tre dager siden skiftet jeg til a-derma som jeg smører henne med kvar kveld. å nå har hun bare litt ijenn på haka:) ellers ville jeg bare si at jeg kjøpte meg en rennende krem som heter diprosalic. den er egentli for psoriasis.jeg måtte krangle med legen for å få den. den er min GUDS GAVE!!!!!! du smører den på (svir som faen) men dagen etter,så er sprekkene grodd!!! d var helt tilfeldi at jeg fikk prøve den med en som hadde psorasis i hodebunnen. den er helt rå! men kan ikke brukes under graviditet for den er så sterk. den MÅ dere prøve. jeg ambefalte den til en venninde av meg,slik at hun fikk prøve den på datteren (hun måtte gå med bandasjer på hendene fordi hun sprekker sann) å hun har takket meg siden. hendene hennes er helt fine nå jeg smører meg med den når d er på d verste,å fuktighets krem ellers. d som er anneledes med den,er at den tørker ut huden,i stede for at man blir klissete med krem.men jeg bruker å smøre den,å så en ikke så fet krem oppå der.(atrix) får kjøpt på butikken:) jeg har prøvd ALT AV KREMER. jeg har hatt eksem siden jeg var 3måner..men diprosalic var d eneste som har funket skikkeli på meg:) før jeg prøvde diprosalic såg jeg ikke ut på hendene:( jeg satt ijennom eksamenen min med bandarsjer på hendene:( d var så vondt!! å med masse veskende å blødende eksem:( jeg krysset fingerene mine gjennom hele graviditeten for at hun ikke skulle få d. men hun har fått litt,men heldivis ikke så mye:) ble langt dette,men jeg ønsker å hjelpe alle som ar eksem. for d er grusomt:( i vertfal på hendene!!
Kosemamma´n Skrevet 29. mars 2008 #8 Skrevet 29. mars 2008 Aha! Exomega-produktene er litt "dumme", fordi det står ikke innhold på selve tubene. Har funnet på nettet nå at kremen er parfymefri, mens dusjoljen er mildt parfymert. Mener jeg fikk beskjed om at disse produktene demper kløe og irritasjon pga at de inneholder hvete eller noe i den duren. http://www.dermoapo.no/aderma_usdr/pro_gr_aderma.html Ellers vil jeg også anbefale ACO canoderm krem. Den er den beste kremen jeg har prøvd til hendene mine. Den absorberes mye bedre enn noen av de andre kremene, slik at den kan brukes når som helst. Fløyelsmyke hender!!! Vil tro den er fin på resten av huden også, men har bare kjøpt en liten tube foreløpig. Har sett at den har kommet i store flasker også nå. Åh, så kjekt med nett altså!!! Utveksle litt erfaringer er gull!!!
Ane med lillegutt Skrevet 29. mars 2008 #9 Skrevet 29. mars 2008 Og der skjønte jeg hvorfor jeg ikke kan bruke dusjoljen deres Den inneholder vist også litt såpe, så jeg regnet med det var derfor... Badeoljen deres er genial iallefall, den er ikke veldig drøy i bruk og er jo også ganske dyr, men den er fantastisk Ja, erfaringsutveksling er gull verd når det er snakk om allergi/eksem, det er så mange leger der ute som ikke vet hva det dreier seg om
fullfartheledagen-med en til! Skrevet 29. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 29. mars 2008 Ja utveksling av erfaringer er kjempebra! Jeg på min side fikk sovet roligere i natt, og har det også mye bedre nå etter en dose allergitabletter igår kveld. Har klart å spare huden litt ihvertfall. Og ceridalen er jo bare utrolig god å bruke, huden blir myk og smidig:-) Jeg er så takknemlig for mange gode tips og råd her inne, det hjelper å vite at en ikke er alene, selv om jeg ikke unner noen å ha disse plagene selvfølgelig:-) Det er jo så plagsomt! Jeg her vært omtrent symptomfri de siste årene, men etter at jeg ble gravid har det bare poppet opp... Noen av dere damer som tar allergitabletter i svangerskapet? Tenker mye på om det kan skade den lille....
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #11 Skrevet 29. mars 2008 Jeg har hatt atopisk eksem hele livet, og har brukt kortison og phenergan kløtabletter i 2 svangerskap, har fått 2 friske velskapte gutter. det eneste jeg har mått passe på er å kun bruke den mildeste kortisonen de 3 første mnd. Jeg har i tillegg astma og gått på medisiner. Når det gjelder eksemen så har jeg kun brukt salver og tabletter når jeg har hatt eksem og kløe. Legene vet jo hva du kan ta og ikke, de har oppslagsverk
Kosemamma´n Skrevet 29. mars 2008 #12 Skrevet 29. mars 2008 Brukte tabletter da eksemen var på det verste. Har vært inne til nøye konsultasjon på rikshospitalet, hvor jeg fikk beskjed om at det ikke var noe farlig for den lille. I tillegg har jeg brukt en del kortisonsalver i perioder når andre ting ikke har hjulpet. Fikk beskjed om at det var VELDIG viktig å trappe ned kortisonbruken, da eksemen raskt får tilbakefall uten nedtrapping. Har også brukt lysbehandling for å få bukt med eksemen. =KRAFTIG "solarium". Bare noen sekunder er nok til å bli brent! He he... er det flere som har erfaringer med snåle hudleger her forresten?! Den tidligere hudlegen hvor jeg kommer fra var så berykta at jeg ble anbefalt å reise minst tre mil for å "slippe unna". Han jeg går til nå er også en skikkelig snåling, men iallefall hyggelig. Lever på sin egen planet, svarer ikke på ting jeg spør om, føles som han snakker til seg selv osv. Går jo ikke an å kommunisere I DET HELE TATT!!! Valgte å bruke rikshospitalet en periode i stedet, og der har jeg fått kjempemasse gode tips!
snobi Skrevet 29. mars 2008 #13 Skrevet 29. mars 2008 Til du som har prøvd lysbehandling, hjelper det og merket du forandring fort? Jeg har atopisk eksem og skal begynne med det nå.
Vannekanne Skrevet 29. mars 2008 #14 Skrevet 29. mars 2008 *sukk* jeg har atopisk eksem, rosacea OG akne, alt i ansiktet... Jeg fikk alt under kontroll for et par år siden, men det har blusset kraftig opp nå. Fikk beskjed da jeg ringte til hudlegen at jeg måtte stoppe med alle kremer osv. siden jeg er gravid... Da jeg spurte fastlegen min sa han at det nok gikk bra hvis jeg bruker det litt begrenset. Han sa at det er veldig viktig at man ikke blir deprimert osv. under svangerskapet, derfor er det ok å prøve å holde huden relativt ok. For jeg sa at jeg tror ikke jeg klarer gå gjennom et til svangerskap der jeg ser ut som en bombe har eksplodert i ansiktet, i tillegg til de vanlige utfordringene med å se at kroppen forandrer seg så mye.. Men jeg har bestilt time hos hudlegen til neste helg, så jeg håper han også enten kan gi meg kremer som egner seg bedre under graviditet, eller at han også kan "godkjenne" begrenset bruk av de jeg allerede har.. Jeg er forresten bare inne her og snoker, er bare i uke 13. Ingen ting er verre for psyken enn å gå å se seg i speilet å bare se ødelagt hud.
Kosemamma´n Skrevet 30. mars 2008 #15 Skrevet 30. mars 2008 Vet ikke i hvilken grad lysbehandlingen hjalp på eksemen, da jeg kombinerte med kortisonkur, samt full sykemelding fra jobb. MEN.... hadde fått skikkelig stygge arr nedover beina etter den hissige eksemen, og disse ble MYE finere. Så regner med at det er noe i disse strålene.... Arrene har forøvrig kommet litt tilbake nå da jeg ikke orker kjøre 6 mil tre ganger i uka for å sole meg disse få sekundene man faktisk trenger. Men men.... En annen ting som er fint med lysbehandlingen er at man får farge!!! Fikk masse komplimenter etter få behandlinger. Nå begynner jeg å bli bleik igjen, sukk... (Men god og rød i kinnene nå på slutten da, he he...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå