Gå til innhold

Hunden min bet en dame i uken...er litt opptrekkt

Anbefalte innlegg

Skrevet

enig med sperminated angående de med frykt for hunder...

når dette skjer EN gang og i en situasjon hvor hunden TYDELIG følte seg truet,så syns jeg det blir for drøyt å skulle ty til avliving...skal vi begynne å avlive de mannfolka som slår folk som provoserer ute på byen også da kanskje???

dyr er tross alt tenkende individer det også!!!

dessuten er det lov å handle i selvforsvar for mennesker,hvorfor da ikke for dyr liksom??

Skrevet

Veldig enig med deg, Roheryn. Saklig og godt svar. Er selv vokst opp i et hjem der foreldrene har drevet med avl av rasehunder, chow chow, og hadde nok aldri nærmet meg en ukjent hund.

MEN, det er ene og alene hundeeiers ansvar å unngå situasjoner hvor hunden kan opptre skremmende ovenfor andre.

Når HI argumenterer med at damen ikke hadde noen RETT til å stille seg opp foran hunden for å slippe skremte unger forbi, blir jeg bare oppgitt! HI bør bare være glad for at det ikke skjedde noe verre enn at hun måtte betale 500kr - og dermed gjøre opp for seg, noe som bare skulle mangle!

Skrevet

Ti HI: Joda, jeg har lest innlegget ditt.

Poenget mitt er at hunden din faktisk beit en person i beinet. Uavhengig av hvorvidt personen er skyld i hendelsen eller ikke - det er ditt ansvar som hundeeier at du gikk i fra hunden din bundet på et offentlig sted, uten tilsyn. Hunden din beit et menneske som man bare må gå ut i fra at ikke provoserte den med vilje, men som forsøkte å løse et problem som oppstod på grunn av at du hadde forlatt hunden din i en situasjon der den tydelig ikke var komfortabel.

Så lenge du har med deg hunden din utenfor din egen eiendom, har du ansvar for to ting: å holde hunden vekk fra situasjoner der hunden er til sjenanse eller skade for andre, og å holde folk og fe som kan være til skade for hunden borte fra den. Når du forlater hunden din utenfor en butikk, og hunden blir stående og bjeffe, har du for det første ikke sørget for at hunden ikke er til sjenanse for andre: dette er et sted hvor folk ferdes, og det er ganske mange mennesker der ute som ikke aner noe som helst om hunder og som faktisk føler seg truet av en bjeffende hund uansett hvorfor den lager lyd. Du har heller ikke mulighet til å sørge for å holde uvitende mennesker borte fra hunden - være seg små barn som skal trekke den i ørene eller damer med gode ideer om hvordan man hjelper barn inn i butikken forbi det hun antagelig oppfattet som en "skummel" hund. Du kan faktisk ikke regne med at denne dama hadde noen som helst forutsetning for å forstå det om hunden din signaliserte at den ikke ønsket at hun skulle komme i nærheten av den!

Nei, som jeg sa tidligere: vær glad hun ikke anmeldte og krevde hunden avlivet, det ville jeg gjort umiddelbart. Og så håper jeg du er mer forsiktig med hvor du etterlater hunden din senere - av hensyn til både hunden og omgivelsene. Ingen er tjent med at den biter igjen, og det er ditt ansvar som hundeeier at det ikke skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...