Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #26 Skrevet 28. mars 2008 Etter loven skal en hund som biter.avlives med en gang,så du var heldig som slapp med 500 kr og andre uheldige som kanskje må bli bitt igjen.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #27 Skrevet 28. mars 2008 At du har så liten forståelse for denne kvinnen og at du velger å mistro henne er jo påtagelig. Den 500-lappen er da ingenting å sutre over. Det kan være at dette var det eneste hun klarte å tenke på der og da -den ødelagte buksa si altså. Jeg hadde vært sjokkskadd om en hund hadde angrepet meg bare fordi jeg stilte meg foran den. Ærlig talt! Som hun over sier: Vær glad du slapp unna med den 500-lappen du!
mosegrisen Skrevet 28. mars 2008 #28 Skrevet 28. mars 2008 hehehehe...jeg bare lurte på hvor i uken hun ble bitt og om hun fikk vondt der...
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #29 Skrevet 28. mars 2008 Hunden VAR jo sint som bjeffa og så glefsa i beinet til hun dama! Jeg er drittlei av folk som alltid forsvarer hundene sine for enhver pris. Og hvis en hund biter et barn i ansiktet så må den selvsagt avlives! Hallo- noe annet er totalt uansvarlig! De som mener det motsatte burde ikke ha hund, synes jeg!
Ikkelektuell Skrevet 28. mars 2008 #30 Skrevet 28. mars 2008 La oss håpe det ikke var i blåmandag, mosegris.
mosegrisen Skrevet 28. mars 2008 #31 Skrevet 28. mars 2008 Jeg føler selv ar når jeg slår meg i uken gjør det sinnsykt mye vondere enn vanlig.... særlig der litt bak i uken:p
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #32 Skrevet 28. mars 2008 Du skriver "Hva er det som er hårreisende med at ungene ikke turte gå forbi hunden?" Jo det skal jeg si deg. Hunden DIN skaper frykt på offentlig sted! Uavhengig av grunnen til at dyret bjeffer er det DITT ansvar som hundeeier at ikke andre blir sjenert av DITT dyrehold. Har du ingen forståelse for dette er du heller ikke skkiet til å ha ansvar for et dyr.
AndreVonDrei Skrevet 28. mars 2008 #33 Skrevet 28. mars 2008 Hvordan kan en dyrlege gå god for atferden til hunden din utifra den hendelsen som ikke engang du var vitne til egentlig?? Hmmm...bare lurer....
Ikkelektuell Skrevet 28. mars 2008 #34 Skrevet 28. mars 2008 Den dyrlegen visste sikkert mer om adferden til HIs hund enn noen i denne tråden, bare for å sette ting i et visst perspektiv.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #35 Skrevet 28. mars 2008 Dessuten tenker jeg at bikkja jo må være mannevond og burde vært avlivet for lengst siden den tydeligvis biter en dame i uken. Det er 52 damer i året det!
AndreVonDrei Skrevet 28. mars 2008 #36 Skrevet 28. mars 2008 Hahahaha, har egentlig ikke biti merke (pada-ping) i overskriften av denne tråden, jeg, hahaha. Ja, er nok ikke godt å bli biti i uken og stakkars HI som er opptrekkt! Hvor er den forbanna opptrekker'n!
mosegrisen Skrevet 28. mars 2008 #37 Skrevet 28. mars 2008 jeg har ledd og ledd.... og så kommer det noen med ENDA en fortolkning...hehehehehe, blir rimelig 'opptrekkt' på et år med en dame bitt i uka!!!*knis*
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #38 Skrevet 28. mars 2008 Tror du bare skal betale og være glad for at det endte der.. Hun hadde faktisk all rett til å anmelde det, og hunden din kunne bli avlivd.. I dine øyne er dette verdens snilleste hund, men for de som ikke kjenner hunden går bare etter det de ser.. Snill eller ikke, husk at hunden har dyreinstinkter! Du skal også være glad for at den beit dama og ikke ett av barna. Hadde mitt barn blitt bitt hadde jeg anmeldt det.. Ikke alle har nok kunnskaper om dyr, og personlig hater jeg å gå forbi hunder utenfor butikker.. (Men et sted må de jo stå når eier er inne i butikken, så det er jo et dilemma..) Tror heller ikke dama var ute etter penger, hunden er ditt ansvar, og da må du erstatte det den ødelegger..
storbil Skrevet 28. mars 2008 #39 Skrevet 28. mars 2008 Vi skulle inn på et spise sted da den eldste datteren vår var 8 år. Der stod en hund bundet rett ved inngangen. Den hoppet rett opp og beit henne over handa. Hun ble kjempe redd + at det gjordet vondt. Hunde eieren beklaget og forsvarte dette med at hunden sikkert skulle passe på vantene hans som låg på sparken hans like ved. Men min datter gikk ikke mot hunden eller hanskene. Vi gikk bare samlet mot inngangen og den hoppet opp og bet uten forvarsel. Syns det var skikkelig uansvarlig av denne eieren å binde hunden så nære inngangen at den rakk bort til oss. Hunden var jo selvfølgelig verdens snilleste(?).... Hadde den hunden vært min, så hadde den ikke blitt gammel. Det mener jeg. Men vi krevde ingen ting fra han. Min datter sliter med hunde skrekk fortsatt etter denne hendelsen. Hun er nå 18 år. Så jeg må si jeg skjønner Nordlyset jeg. Syns de tok et vanskelig og respktabelt valg.
Glitter Skrevet 28. mars 2008 #40 Skrevet 28. mars 2008 Det er bedre med et bitt i uka enn et skritt i ruka? Hihihi :-)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #41 Skrevet 28. mars 2008 "Er litt opptrekkt"???? HVa betyr det????
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #42 Skrevet 28. mars 2008 Hei, først vil jeg gi deg all sympati i en kinkig situasjon. Jeg har selv opplevd en ganske lik situasjon, hvor hunden da veide 2,5 kg og damen det "gikk utover" lagde et oppstyr langt over det som var rett og rimelig i denne situasjonen (forteller ikke hele den lange historien da dette ville bli veldig langt). Dessverre er hundeloven ganske sneversynt med tanke på hundeeieren og hundens natur. Om noen selv er skyld i at hunden forsvarer seg, er det likevel hundeeierens ansvar om hunden biter, glefser eller knurrer/bjeffer og dermed skremmer vedkommende. Idiotisk, men sant. Det er også opp til eier å erstatte ting hunden dens måtte ødelegge. Å bevise eller motbevise hvordan skaden oppsto (at det virkelig var din hund som forårsaket riften) ville vært svært vanskelig. Jeg ville nok selv også gitt henne 500,- for å få saken ut av verden. Man har så lite å stille opp med som hundeeier når en selv har bevisbyrden og ikke var til stede/situasjonen ble filmet. Dessverre er det ingen krav til omverdenen om at de må kunne/skjønne hund og rette seg etter hundens signaler. Jeg har selv erfart en rekke merkelig oppførsel fra mennesker som tar seg så ville friheter ovenfor hundene mine at jeg får helt hakeslepp. Det er et under at hundene er så tålmodige som det de er. PS! Vet ikke om du har fått med deg at du fortsatt har lov til å binde hunden på et offentlig sted, men da skal hunden stå slik at folk skal kunne gå forbi uten å bli hindret eller skremt av hunden. Altså ikke noe forbud mot å gå fra fastbundet hund på offentlig sted.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #43 Skrevet 28. mars 2008 til HI: jeg er helt enig med deg jeg...du bandt sikkert ikke hunden rett,smekk foran inngangen,men litt ute av veien for folk... jeg har hund selv og hun bjeffer hvis hun føler seg truet.... idag hadde vi besøk av noen venner av oss som har to barn på 3 og 5 år...hunden liker ikke å bli hengt over av barn,så vi er alltid oppmerksomme og sier ifra at barna ikke må henge på hunden,men idag hørte de ikke helt etter,jeg klarte å avverge en situasjon,men litt senere hadde hunden lagt seg i gangen for å få fred...vi og foreldrene til barna har sagt det mange ganger at de ikke må følge etter hunden sånn,men stakkars jenta på 3år ville jo så veldig kose og plutselig hørte vi bare grining i gangen...det viste seg da at hunden hadde glefset til henne fordi hun ble for klengete...jeg kjeftet på hunden og det var tydelig at hun skammet seg...men det som overrasket meg var foreldrenes reaksjon,moren mente nemlig at det var delt skyld,at det ikke bare var hunden som kunne for det som hadde skjedd...trodde jo de skulle bli fly forbanna og nesten fly på hunden selv,men nei,de mente at jenta skulle hørt etter og ikke fulgt etter hunden når de hadde gitt beskjed om det....så det finnes faktisk noen som er sånn også...jenta ble jo ikke skadet,hunden hadde ikke truffet henne,men hun ble jo skremt... hadde jeg vært deg ville jeg skrevet ned kontaktinfo til damen for jeg mener hun kunne mye for det selv at hunden bet henne...om en hund står fastbundet inntil en vegg og en person stiller seg foran den,vil hunden oppfatte dette som truende oppførsel og bare gjøre det som ligger i dems natur,nemlig forsvare seg selv...vi kan jo bare sammenligne med hvordan vi selv reagerer når vi føler oss truet eller trengt opp i et hjørne,vi glefser kanskje ikke med tenner eller biter,men vi går til motangrep på den/de vi føler oss truet av... jeg tror hunden til HI bjeffet til de barna fordi den ville være med og leke...hun damen bør visste bedre enn å stenge hunden inne slik og heller geleidet barna forbi om de virkelig var redde for hunden...hunden min bjeffer ofte på nye mennesker,men dette er for å beskytte og si ifra at dette er hennes territorie og hennes "flokk",men hun biter ikke etter folk og gir seg med en gang hun har fått hilse skikkelig på de som kommer på besøk...
vimsan Skrevet 28. mars 2008 #44 Skrevet 28. mars 2008 Litt dumt å være etterpåklok, men jeg ville gjort dette i situasjonen: Tilbudt meg å ta henne til legevakt eller lege for å se på såret.Hun trenger sikkert en stivkampesrøyte etter dette. Da ville du lett funnet ut om damen løy eller ikke. Og lege skulle selvfølgelig du betale slik at hun ikke hadde det som unnskyldning. Men som sagt.. Kjedelig å være ettepåklok. Er noe annet når man står der og blir "bombet" av argumenter og skjellsord. Dessverre er det slik at man kan kreve et dyr avlivet dersom det angriper eller biter andre dyr eller mennesker. Har ei veninne som måtte ta fri fra jobben en dag og avlive en veloppdragen avlshund fordi hunden hennes bjeffet mot og "lekebeit" en annen hund en morgen de var ute på tur. Trist, men sant:-(
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #45 Skrevet 29. mars 2008 Med fare for å legge hodet på huggestabben - og dessuten uten å ha lest hele debatten (ja, jeg vet at det er irriterende): Jeg synes ikke du skal klage overhode. Hadde det vært meg og min hund, ville jeg seriøst vurdert avliving uansett om dama krevde det eller ikke - for jeg tolererer overhode ikke å ha en hund som jeg ikke stoler 200% på at ikke vil bite et menneske NOEN SINNE (og ja, jeg er oppvokst med hunder og har hund selv). Om hunden beit av aggresjon eller frykt er meg klinkende likegyldig - for jeg kan ikke stole på en hund som er villig til å bite uansett hva årsaken er med mindre jeg er veldig veldig sikker på at det ikke vil gjenta seg (jeg ble engang bitt i filler av en ti uker gammel valp som i dødsangst glefset over hånda mi da jeg trakk ham vekk fra ei tispe som var i ferd med å flå ryggen av ham (han lå på operasjonsbordet i tre timer etterpå for å feste ryggskinnet i en over seksti sting lang flenge som medførte at han i stor grad rett og slett var flådd levende over hele ryggen) - og det var selvsagt min feil fordi jeg var så redd for at han skulle bli drept der og da at jeg ikke tenkte over hva jeg gjorde når jeg grep tak i ham uten at han engang visste at jeg var der... Men det er vel det eneste tilfellet jeg kan komme på der jeg synes jeg kunne forsvare en hund som beit). Det er ikke dermed sagt at jeg mener man SKAL sette bikkjer i situasjoner hvor de føler seg presset til å bite, for all del. Man skal selvsagt unngå det - for hundens del, og omgivelsene. Men når du har valgt å sette igjen hunden din utenfor en butikk, og den biter en forbipasserende, da har DU som eier satt hunden din i en ekstremt kjip situasjon. A: du satte hunden din igjen i en situasjon som den tydeligvis ikke taklet særlig bra - uten tilsyn. Og uten mulighet til å komme seg ut av situasjonen B: du brøyt loven, for du har som du selv poengterer ikke lov til å gå i fra hund bundet utenfor butikken. Du valgte allikevel å sette hunden igjen der - og tok med det et valg på vegne av dere begge, et valg som viste seg å være svært lite heldig. Se for deg følgende screnario: En far har sin godt voksne hund tjoret ute i tunet. Han lar sønnen sin på tre-fire år leke ute, uten spesielt tilsyn. Hunden dreper barnet, ved å bite ham over nakken sånn at barnet går i bakken, slår hodet og dør. Dette var overhode ikke snakk om agressiv adferd fra hundens side, det var ikke snakk om frykt, eller stress, ingenting. Hva var det? Det var en voksen hannhund som skulle oppdra det han anså for å være en "valp", ved å glefse over nakken og riste vett inn i den lille pøbelen som irriterte ham - formodentlig ved å trekke ham i ørene eller noe annet ubehagelig. Hunden var ikke vant nok med barn til ikke å vite at man ikke oppdrar menneskevalper på samme vis som hundevalper, og eieren av hunden - barnets far - hadde ikke vett nok til å se at det han gjorde ved å forlate barn og hund sammen var en katastrofal feil. Hunden ble selvfølgelig avlivet - selv om det godt kunne vært forsvart herfra til månen at hunden "bare" gjorde det den fant logisk der og da, det var jo barnet - og faren til barnet - som gjorde noe galt. Hunden visste ikke bedre, og handlet "i god tro". Og det finnes MANGE eksempler på hunder som har gjort det - men allikevel bitt barn. Og at en hund biter et barn (eller en voksen, for den del), er potensielt katastrofalt uansett - for det skal så lite til før det går så forferdelig galt. Uansett om det var meningen eller ikke, og uansett om det var fordi hunden var redd eller aggressiv. Hva om denne damen IKKE hadde stått foran hunden din - og et av barna med akebrettene hadde skramlet forbi litt for nært og fått seg et bitt? Eller om barna slett ikke hadde hatt tilsyn av voksne, ikke ble redde for en bjeffende hund, og noen hadde funnet ut at å gå og hilse på hunden hadde vært fint - for deretter å bli bitt i ansiktet når de bøyde seg over den livredde stakkaren? Ansiktsbitt på barn er ikke pent - og sånne arr er vanskelige å få vekk etterpå - både de som sitter i ansiktet og de som sitter i sjelen. ...nei, pris deg lykkelig du, for at det ikke var jeg som ble bitt i leggen av bikkja di, og for at bikkja ikke gjorde større skade enn ei bukse til 500 kroner. For det kan du betale, og så kan du ta med deg hunden hjem, miljøtrene til du er 200% sikker på at du kunne satt igjen bikkja uten voksentilsyn i ei rundkjøring på E6 sammen med en haug skrikerunger uten at noen ble bitt, - for deretter å aldri la hunden være alene sammen med barn, alene bundet utenfor din kontroll, eller på noe vis satt i en situasjon som du som eier ikke har full kontroll på. Så langt jeg kan se, er det ene og alene eiers ansvar at hunden aldri kommer i noen situasjon der den engang vurderer å bite eller knurre til folk - og du har desverre sviktet hunden din GROVT på det punktet.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #46 Skrevet 29. mars 2008 Roheryn; det er en VELDIG stor forskjell på en hund som napper i buksa til en dame, enn en hund som biter over nakken på en liten guttunge og blir ansvarlig for guttens liv/død. og en ting til; jeg er 200% sikker på at dette aldri kommer til å skje igjen, fordi jeg ALDRI kommer til å sette hunden i slike situasjoner igjen. Jeg betalte denne damen 500 kr samme dag, og jeg er selvfølgelig sjeleglad for at det ikke ble anmeldt, men gikk unna for 500 kr...MEN, at noen kan tenke på PENGER så kvikkt i en slik situasjon, og det er det eneste de teker på, da virker det mer som pengegriskhet altså, og det er DET jeg er irritert på!
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #47 Skrevet 29. mars 2008 Joda, det er selvsagt stor forskjell på utfallet av de to bittene - men jeg vil si at en hund som snapper i beina på folk potensielt er verre enn en hund som "forsvarer" seg fra en unge som faktisk plager den. Noe sier meg nemlig at dersom en hund snapper etter beina, da biter den i stress og har en langt lavere terskel for å bite enn en hund som har varslet godt først og deretter går rett i ansiktet på deg. En REDD hund som egentlig bare vil UNNGÅ å bite, vil knurre, huke seg sammen, flekke tenner og i det store og hele oppføre seg SVÆRT truende før den faktisk biter, og når den biter vil den gå etter ansikt eller hender, som regel - ikke beina. En hund som ikke signaliserer på samme måte før den angriper, er enten sosialt tilbakestående, eller den har alt for lav terskel for å bruke tennene på folk. Husk at neste gang kan det være en to-treåring den "snapper" etter, og selv om den da ikke mente å bite hardt kan utfallet bli katastrofalt allikevel. Og dersom den har lav terskel for å snappe i beina på folk når den blir stresset, vil jeg tro den også har tilsvarende lav terskel når det kommer til å irettesette "valper" som trekker den i ørene, stikker fingrene i ønene osv. Kan du garantere at hunden din ikke ville bitt en toåring som gjorde dette? Og jo, jeg kan forstå frustrasjonen over at penger ble viktig i situasjonen, men herlighet - hvis JEG hadde hatt ei bukse til 500 kr og noens hund beit den i stykker, da hadde pina dø jeg og blitt forbanna nok til å kreve erstatning for det. For jeg har da jammen ikke råd til å drive og kjøpe svindyre klær i hytt og pine, og det er ditt ansvar som hundeeier at hunden din har ødelagt denne damas klær. Du kunne meget lett blitt hundeløs, så vær glad for at det ikke gikk verre! Så kan man jo selvsagt sitte og spekulere i at dama lyver for å få seg ny bukse, og at bikkja di aldri har bitt noen - men det var da vitterlig mange personer utenfor den butikken som må ha sett det? Du skal virkelig ha baller om du anklager noens hund for å ha bitt deg uten at det stemmer - dersom du har vitner tilstede som kan fortelle hundeeier at det du sier ikke er sant... Så jeg velger faktisk å tro at dama forteller sannheten i dette tilfellet, ettersom jeg overhode ikke har noen grunn til å tro noe annet.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #48 Skrevet 29. mars 2008 roheryn; hvis du hadde lest innlegget hadde du fått med deg at hunden ikke snappet uanmeldt i beinet til denne dama. Dessuten stillte dama seg RETT FORAN bikkja mi, og det hadde hun overhodet INGEN grunn til å gjøre. Skulle hun gjøre disse barna"trygge" hadde hun heller leid dem borbi hunden. Så ikke legg deg oppi ting du absolutt ikke har tatt deg tid til å høre om engang før du svarer og kommer med tåpelige svar om. Buksen til dama er betalt, og i mine øyne så den heller ikke ut til å værei nørheten av en verdi på 500kr, man kunne også se at den var GODT brukt. Jeg har aldri sagt at hunden IKKE har bitt denne dama, jeg har ALDRI påstått at denne dama har bare funnet på denne hendelsen for å få penger, MEN, jeg har påstått at hun har selv skyld da hun har gått opp i trynet på en hund som har gitt uttrykk for å ikke ønske nærhet av denne dama!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #49 Skrevet 29. mars 2008 Og jeg har også påstått at alvorlighetsgraden ikke kan være så forbanna stor når den kunne kompenseres med en 500lapp!
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #50 Skrevet 29. mars 2008 jeg skjønner hovedinnlegger her, men personlig ville jeg aldri bindt en hund utafor butikken. Ikke fordi jeg er redd for at den vil skade noen, men derimot at jeg er redd for at noen ville skadet hunden! og de som er hysterisk redd for hunder i denne tråden bør ikke ha uttalelsesrett ang avliving av dyr..de snakker ut ifra en irrasjonell tankegang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå