Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 Jeg skulle bare en kjapp tur inn i butikken, og er fullt klar over den nye hundeloven omfatter at dette ikke er lovlig, rett og slett fordi hunden kan føle seg truet i enkelte situasjoner der den er bundet fast og uten tilsyn. Allikevel, så er hunden min verdens snilleste familiehund, som jeg har hatt nå i 3 år, siden hun var bitteliten hvalp. Hun har aldri bitt noen, og går sammen med både katt og kanin( som kom i hus da hunden var 2 år) Da jeg kom ut av butikken så jeg at noe var galt, da det stod 1 dame og 1 mann med alvorlighet preget over seg. Hunden min satt stille på bakken der jeg hadde bundet henne, og hverken hoppet mot meg med glede som hun pleier, eller laget noen form for lyd. Disse menneskene spurte da om det var min hund, og selvfrølgelig så sier jeg jo ja. De forteller meg at hunden min har bitt denne damen i beinet da, og jeg blir helt forskrekket!!! og blir stående og måpe, og spør fortvilet hva som har skjedd. De forteller at det er masse barn som kom med akebrett og skulle inn på butikken, men turte ikke gå forbi min hund fordi hun bjeffet. Dette mente de var tegn på sterk aggressjon! Og damen hadde stillt seg foran hunden min slik at barna kunne gå forbi, og da hadde hunden min bykset til og bitt henne i beinet. Jeg prøvde å beklage og forklare at hunden oppfatter slike situajsoner som truende, og at man ikke skal gå bort til fremmende hunder, iallefall ikke når de gir tegn på at de ikke vil ha kontakt. Dette skjønte tudeligvis ikke dama, og mente jeg var en stor idiot som kunne påstå noe slik. Det var tydelig at dama ikke hadde hund eller dyr selv, da hun ikke skjønte dette. Man går ikke bort til en bundet fremmed hund! Dessuten er ikke alltid bjeffing tegn på aggressjon! Hunden min bjeffer av glede og av oppmerksomhetsbehov, ikke av aggressjon. Hun flekker ikke tenner, eller glefser etter folk. Jeg blir så provosert over denne damens uttalelser! greit at det er dumt og skummelt at slike ting skjer, men hunden gikk aldri til angrep og bet flere ganger eller bet seg fast og ristet i dama, hunden ga bare et "forsvarsbitt" i fra seg. Allikevel, så hadde dama fått en liten rift i buksa, som hun skulle ha 500 kr for. ( riften var på 0,5cm sikkert. og nesten ikke synlig...jeg vet ikke engang om den riften var fra hunden min!!!) Hun sa, du kan velge om å betale meg 500kr, eller jeg anmelder å får bikkja di avlivd. Det mener jeg er på grensen til utpressing altså...men jeg betalte denne dama 500 kr for å slippe styr og at det muligens ble opprettet sak... jeg var til dyrlegen i går med hunden, for å sjekke om hun kunne ha vondt noe sted, men hun var helt fysisk i toppform, og dyrlegen mente også at situasjonen heller bare hadde virket truende på henne, og derfor hadde hunden bare forsvart seg. hUNDEN viste ingen tegn til å være agressiv i det hele tatt. hadde dere betalt dama 500kr for en bukse med rift du ikke visste om kom fra hunden engang? Hadde dere godtatt slike påstander om hunden som dere kjenner best av alle i verden, fra en dame som kun har sett hunden 5 minutter, og som engang ikke har dyr selv? Hvordan skulle plutselig 500kr kompensere"alvorligheten" i denne saken? For meg virket det bare som damen var ute etter penger.....
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 egentlig skjønner jeg ikke hvorfor du legger denne på krangle, da det sikkert kommer noen som bare må "krangle" og slenge dritt.. men sammen det:) Jeg er enig med deg! Hunden din følte seg nok truet, og det damen gjorde var helt unødvendig vist hunden din sto plassert slikt at det var god plass for folk/barn og komme forbi uten og måtte nærme seg hunden din! Jeg skjønner at du betalt 500 kr i fare for og bli anmeldt, og du tok det som letteste utvei! men skjønner også at det irriterer deg nå. For 500 kr får et så lite lift var vel litt drøyt! som du sier, du har ikke noe garanti får at det riftet faktisk kom av din hund heller! og kanskje hun tilogmed provoserte den, får og havne i den situasjonen.. ikke vet jeg, men mye syke mennesker! dette får du heller aldri svar på.. mitt råd: ikke bind hunden din uten får butikken lengre! neste gang kan det gå verre, spesielt med tanke på at din hund nå har hatt en dårlig opplevelse i forbindelse med dette... lykke til;)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #4 Skrevet 28. mars 2008 takk for svar. Ja det er nettop det som er så ekkelt, jeg vet jo absolutt ingenting om hva som skjedde helt 100%, og hvilke faktorer som har spillt inn for hunden. Ja, hunden sto bundet helt inntil veggen, og stopperen på båndet var også på, så det var god plass for at folk skulle kunne gå forbi. Dama mente at stopperen ikke var på også, og at hun stod 4 meter i fra(!!) for d første så var d ikke 4 meter fra der hunden stod bundet til andre siden en gang, heller 2 meter, og da søsteren min hadde gått forbi rett før dette må ha skjedd, var stopperen på båndet på, fordi hunden hadde prøvd å hoppe opp til henne, men ble stoppet av stopperen i båndet. Det irriterer meg grenseløst at jeg måtte betale 500 kr ja, og i tillegg beholdt hun jo buksen selv også, og jeg er sikker på at den buksa går ikke i søplet, men blir brukt... Jeg kommer aldri til å binde hunden utenfor butikken mer, ihvertfall ikke uten tilsyn! Stakkars hunden skjønte jo noe var på ferde og skalv resten av dagen, og hadde kjempesørgmodige øyne... Skulle ønske dem hadde hatt overvåkingskamera utenfor der, så kunne man sett hva som skjedde!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 skulle egentlig ikke lagt ut på krangle nei, men jeg ville være anonym, og da passet det jo ikke med skravle, og heller ikke parforholddebatten eller slankedebatten:P hehe Saken er jo egentlig ute av verden, hvis ikke hun dama finner ut at hu skal anmelde likevel. Men da anmelder jeg hu for utpressing altså. Hvis det går i Norge...uff da. Jeg har ikke verdens beste råd, og 500 kunne vært en fin bukse til meg selv! eller middag på restaurant for meg og min kjære i kveld..
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #6 Skrevet 28. mars 2008 Jeg hadde spurt om å få se bittet på beinet jeg! men du har min fulle forståelse i saken og jeg er enig med deg.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #7 Skrevet 28. mars 2008 Stor eller liten rift -man betaler da for ny bukse hvis den er ødelagt?! Det blir litt søkt å påstå at damen bare "var ute etter penger" -skulle hun liksom ha påstått at hunden din hadde bitt henne bare for å få seg ei ny bukse *rister på hodet*?? Dessuten var det ike en annen person der som hadde sett hva som hadde skjedd? Hun (og barna som skulle inn i butikken) var tydelig redd hunden din, siden den bjeffet og jeg syntes hun gjorde det rette ved å skjerme barna fra noe hun TRODDE var en fare.Om hundens mentale tilstand ble misoppfattet, så ser jeg ikke noen grunn til at HUN skal ta hensyn til det. Mange v oss ville vl blitt usikker i en sånn situasjon og det er jo bare DITT ansvar at huden din ikke flyr og biter folk! Det var jo ikke akkurat sånn at den ble mishandlet der den sto?! Jeg er redd hunder selv, så INGEN forklaring fra en hundeeier hadde vært god nok hvis jeg skulle bli bitt!
trude_fikk_tvillinger_mai08 Skrevet 28. mars 2008 #8 Skrevet 28. mars 2008 Om det er snakk om en liten rift på under en centimeter, er det ikke sikkert bikkja har kommet gjennom og til huden. Men det blir jo en helt annen sak. Poenget er at hunden beit etter henne. Godt kan hende at bikkja var redd, stresset - fyll inn hva enn som passer, men jeg kan godt forstå damen som ble bitt etter. Ble buksa hennes revnet etter bittet, så skal jo hundeeier betale for seg. HI sier jo selv at det ikke er lov å legge igjen bikkjene utenfor butikken, uansett hvor snille og flotte familiehunder de er - kan de reagere på andre mennesker. Og om en flokk med unger og akebrett har luska forbi er det jo ikke rart hunden ble stresset. Jeg skjønner at HI ble en smule fortumlet, hunden du kjenner som rolig og familiekjær har plutselig nappet fra seg - men det ligger i hundenes natur dersom de blir stressa. Så bra du betalte for deg. Om denne damen NÅ skulle prøve seg på anmeldelse, så er det en annen sak.
Nordlyspar♥ Skrevet 28. mars 2008 #9 Skrevet 28. mars 2008 Nå får jeg sikkert pepper her, men jeg synes det var dumt av deg å stille hunden utenfor butikken. På den måten la du opp til situasjonen selv. Greit nokk at du ikke hadde bevis på hva hunden hadde gjort, og damen lett kunne ha diktet opp hele historien. Men den hundeloven er til for en grunn.. For litt over ett år siden hadde jeg en tispe som sto bundet på utsiden av huset vårt. Jeg hørtye plutselig noen lyder, og gikk ut for å se hva det var. Da ser jeg et av nabobarna gå gråtende vekk. Jeg løp til barnet og fikk vite at hunden min skulle ha glefset henne i ansiktet, hun hadde et lite rødt knappenåls-merke på siden av nesen(ikke punktering av hud) og det var alt. Jeg visste da ikke om barnet snakket sant eller ikke, hunden kunne jo for alt jeg visste bare ha hoppet på henne. Men jeg tok ansvaret for det. Det var min feil som hundeeier at dette var skjedd, siden vi ikke har gjerde rundt eiendommen og hunden var uten tilsyn ute. Etter den påska valgte vi å avlive henne etter å ha prøvd i 3 uker å omplassere henne. Vi kunne rett og slett ikke risikere at det var sant det jenta sa, og at hunden ble å bite igjen. Kanskje denne gangen skamfere et barn, eller værre , drepe.... Jeg valgte å tro på jenta da jeg kjenner henne veldig godt, og det samme gjorde hunden min (de hadde passet henne når jeg var ute på reise).. Det er vårt ansvar som hundeiere å passe på at hundene våre ikke kommer opp i slike situasjoner, og når det skjer kan vi ikke klandre noen andre enn oss selv... Men det ser jo ut til at du har lært av dette, så nå vet du bedre enn å binde hunden utenfor butikken. Vi har nå fått oss ny hund, og denne gangen er hunden aldri alene ute... klok av skade... Lykke til
trude_fikk_tvillinger_mai08 Skrevet 28. mars 2008 #10 Skrevet 28. mars 2008 Noen spørsmål jeg satt igjen med, Nordlys. All respekt for at du ansvar for det hunden din gjorde, men.. Dere valgte å avlive bikkja pga denne hendelsen? For deretter å skaffe dere ny hund, som ikke får være alene. Hvorfor ikke gi den forrige bikkja samme mulighet? Om dere hadde hatt hunden en stund, og hun ikke hadde vist tendenser til aggresjon - før denne episoden, som for all del kunne vært at jenta hadde gått bort og bikkja hadde hoppet opp og kanskje kommet nær ansiktet hennes med en klo? Kunne ikke dette vært noe som jenta oppfattet som "glefs"? Hvor gammel er jenta i det hele tatt?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #11 Skrevet 28. mars 2008 Uansett en sjanse å ta da, Trude. Hvis hunden hadde bitt noen igjen, så ville det jo vært for sent. I tillegg til at det ikke kan være særlig ålreit å sitte med en hund som blir oppfattet som gatas skrekk heller.
trude_fikk_tvillinger_mai08 Skrevet 28. mars 2008 #12 Skrevet 28. mars 2008 Nei nei og greit er det. Men det er jo alle små faktorer rundt situasjonen som spiller inn da. Dyr er dyr og det er vesentlig forskjell på å hoppe opp av glede og raspe litt opp, enn å flekke tenner og være synlig aggresiv. Jeg lurer litt på alderen til jenta, fordi at for en ung pike kan det at hunden hopper i det hele tatt være truende. Og det at de valgte å avlive hunden, for så å skaffe seg en ny hund - som får andre muligheter enn den andre fikk. Jeg syntes bare folk er altfor raske til tider med å gi dyra sine en sprøyte. Jeg sier ikke at avgjørelsen hennes var feil , men jeg stiller spørsmål ved det hun sier. Og det må jeg da få lov til, vi sitter jo på et lite kverulantforum, sant?
Nordlyspar♥ Skrevet 28. mars 2008 #13 Skrevet 28. mars 2008 Hunden var vår første hund (min ex og meg), og må ærlig talt si at jeg ikke hadde satt meg ordentlig inn i hva hundehold var før jeg tok meg hund. Det var en blandingshund som vi ikke visste hverken lynne på foreldrene, eller 100% hvilken rase de var av.. Som så mange andre hundeeiere tok jeg meg en hund av utseende, og ikke en som var tilpasset livsstilen vår. Tispa viste seg å være en blanding av dobermann og labrador, raser som krever mye psykisk og fysisk trim.. Det endte med at hunden ikke fikk det den trengte... Og som jeg sier, at nå har jeg lært.. Min nye sambo og jeg gikk inn på Canis.no på rasevelgeren, og fikk en hund som var tilpasset vår livsstil denne gangen. Vi har lest oss hakk i hjel i bøker, har kontakt hele tiden med oppdretter, er på raseforumet, deltar på kurs og passer på at hunden har alt den trenger av stimuli... Tispa hadde knurret mot et par folk tidligere, men dum som vi var så vi ikke på dette som noe varseltegn..(tenkte det bare var ting som at folk utfordret hunden ved å stirre i øynene på den osv) Jenta var 8 år da dette hendte, og jeg kan ikke tenke meg at hun tar feil av å få en kjeft mot ansiktet og ei klo/pote....
Nordlyspar♥ Skrevet 28. mars 2008 #14 Skrevet 28. mars 2008 Ha en fin dag videre, nå skal jeg lage middag... om det var flere spm. skal jeg se om jeg ikke får svart på¨dem etterpå :0)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #15 Skrevet 28. mars 2008 Syns det var et veldig merkelig valg å ta av deg, å avlive hunden din, som hverken var aggressiv, løs, eller plassert et annet sted enn DIN egen eiendom. Å velge å avlive hunden grunnet en slik episode, mener jeg faktisk er i strid med loven om dyrevern, Nordlyspar.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #16 Skrevet 28. mars 2008 Hunden stod jo bundet utenfor ditt eget hjem..og det var snakk om et lite "flerr", uten punktert hud. Herregud...Det er på grensen til dyremishandling altså! fy søren. Og du fikk deg hund igjen? Er canis klar over episoden og valget du tok? Tviler på at dyrebeskyttelsen er klar over det!
Nordlyspar♥ Skrevet 28. mars 2008 #17 Skrevet 28. mars 2008 Vel damer, det er deres rett å reagere. Dette ble gjort etter samtaler med veterinær og myyye tenking... Foreldrene til jenta kunne faktisk ha krevd hunden avlivet sålenge eiendommen ikke var inngjerdet skjønner dere. Dyrebeskyttelsen ville ikke ha reagert et kvekk på dette vil jeg tro... utifra situasjonen som hadde oppstått... ha en fin dag videre .0)
Nordlyspar♥ Skrevet 28. mars 2008 #18 Skrevet 28. mars 2008 Er nok ikke i strid med loven om dyreværn/hold. Da det e ditt ansvar så lenge eiendommen ikke er forsvarlig inngjert. Hunden var jo tydeligvis aggresiv da den glefset jenta etter ansiktet, og knurret til andre folk. Vi tok det valget for at ikke hunden skulle gjære noe værre.. He en fin dag videre
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #20 Skrevet 28. mars 2008 Nordlyspar...... Jeg synes avgjørelsen dere tok om å avlive hunden var riktig. Skulle vært flere som tenkte som dere. Er utrolig mange hundeeiere som ikke vil innrømme at hunden deres kan være aggresiv.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #21 Skrevet 28. mars 2008 Jepp, signerer den, NN 14;40. Hundeeiere har en tendens til å forsvare dyrene sine uansett! De er tross alt drevet av instinkter og innebygde mønstre og en hundeeier kan aldri garantere for hundens atferd uansett hvor mye de hardnakket påstår at de kjenner hunden sin best. Hunden til en kompis av meg fikk hjernesvults og over natten ble den fullstendig rabiat og angrep de som kom i hans vei. I utgangspunktet var det jo verdens snilleste hund.... Shit happens og da er det viktig at vi tar ansvar! Ikke skylde på at ei lita jente ikke fikk punktert huden sin, iallefall. Mest usaklige jeg har hørt på lenge. Tenk på det psykiske aspektet av det da!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #23 Skrevet 28. mars 2008 Hunder er tross alt dyr, ikke mennesker. I sånne saker får man alltid høre at "hunden min er verdens snilleste, den gjør ingen noe galt", men de er tross alt bare dyr når det kommer til stykket. Hundens eier har et ansvar for at sånne situasjoner ikke skjer, derfor setter man ikke hunden igjen utenfor butikken eller utenfor huset sitt. Til andres, sitt eget og også hundens beste. Har en hund først bitt noen, provosert eller ikke, så er det vel best å forsikre seg om at det aldri skjer igjen.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #24 Skrevet 28. mars 2008 Til hovedinnlegger her: Din hund DITT ansvar! Syns det mest hårreisende med historien er at du skriver at en flokk unger med akebrett IKKE TURDE GÅ FORBI BIKKJA DI og mener det er ungenes feil som har skremt bikkja? Det skal ikke være sånn at folk skal være redde for å gå noe sted fordi det er bekvemmelig for en idiotisk, egoistisk hundeeier å binde dyret utenfor butikken. Blir provosert av å lese sånne idiotiske innlegg! Og til nordlyspar over. Skjønner at det var en vanskelig avgjørelse å ta, men jeg er av den oppfatning at dere gjorde det rette, risikoen men en hun som kan bite et barn er rett og slett for stor. Fint du skriver her.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #25 Skrevet 28. mars 2008 Hva er det som er hårreisende med at ungene ikke turte gå forbi hunden? Det er mange som er redd for hunder. Hunden min bjeffet, og ungene trodde kanskje det var en sint hund da, ettersom de mest sannsynlig har lite peiling på at en hund kan bjeffe av flere årsaker enn at den er sinna. I dette tilfellet bjeffet hunden fordi JEG gikk i fra den. Hun bjeffer alltid da...og det har ingenting med aggressjon å gjøre. Dessuten har vi også vært til dyrlege å fått sjekket henne, forklart hendelsen, og fått bekfreftet at hunden er i skjønneste orden, og har ingen adferdsproblemer. Jeg har aldri skrevet at det var ungenes feil! Men andre har svart her at hunden kan bli oppjaget av en flokk unger med akebrett, det stemmer det. Jeg skrev at det denne damen gjorde( jhun som ble bitt) var det som virket truende for hunden! Hun stillte seg nemlig foran hunden min! ( og ikke vet jeg om hun kanskje prøvde å holde hunden fast i tillegg..) Det var 2 meter i fra hunden til at barna kunne gå inn ingangsdøren til butikken, så det var grunnen ingenting å være redd for. Men noen er mer redd enn andre, og jeg har også sagt tidligere i innlegget at det var dumt av meg å binde hunden utenfor i det hele tatt, men jeg er opptrekkt over måten damen tok hendelsen på, og skjønte ikke hvordan saken kunne være så "alvorlig" når det kunne kompenseres med en 500lapp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå