Gå til innhold

bekymret..

1+2=3barn

Anbefalte innlegg

jeg er i uke 35+2.. begge tvillingene mine ligger i sete og har gjort det de siste mnd..

men er så bekymret for dette med fødsel.. sete eller ks... men har fått beskjed av gynekologenmin om at de evt ikke starter fødselen før uke 39 .. men han sender meg allikevel ikke opp på kontroll eller evt planlegging av fødsel på føden før i uke 39....

men da betyr det at jeg må kanskje gå til termin før noe skjer...

eller at om fødselen starter av seg selv så vet jeg ikke hva som skal skje eller har ikke fått info eller muligheten til å velge hva jeg vil...

er redd at om jeg må føde de vanlig så vil jeg ikke ha energi til det ettersom jeg har masse plager og er sliten og sover dårlig..

har bekkenløsning,ryggplage,rastløse bein, svangerskapsmigrene,sover dårlig,hemorider og nå har jeg spy syken...

føler liksom at de fleste vet hva, hvordan og hvor tid... jeg vet ikke noe. føler meg helt uviten og usikker på det som skal skje..

føler ikke gynekologen tar meg seriøst heller for han spør hvordan det går og jeg forteller så sier han bare : hjelper ikke klage til meg.. får ikke noe sympati fra meg.. og sist jeg var på kontroll hadde han litt vanskligheter med å måle lårbeinet eller hva de enn nå måler.. men da gav han opp og sa han ikke hadde tid til dette her.... blir så fortvilet når jeg føler at kontrollene ikke blir skikkelig gjennomført og jeg ikke vet hva som skjer.....

måtte klage litt.. beklager...

Fortsetter under...

Hva for en gynekolog er det du har vært så uheldig med å få da? "Hjelper ikke klage til meg, her får du ingen sympati". Her burde du nesten latt hormonene springe løst og bare latt det stå til. Maken for en oppførsel!

Jeg kjenner jeg blir provosert selv av det du skriver, mye fordi jeg har opplevd mye ovenfra og ned holdning selv i graviditeten.

Det å gå gravid - ikke minst med tvillinger, er et risiko-løp, og det å møte den holdningen, nei - jeg blir helt oppgitt på dine vegene!

Det er jo kanskje litt seint, men kunne det gått an å bytte? Det er snakk om få uker igjen av svangerskapet ditt - og du sitter jo nesten igjen med fler spørsmål enn fra før. Huff!

Kanskje ikke så mye fornuftig som kommer fra min side nå, men!

Bare å klage! Er jo derfor vi er her ;)

Han gynekologen din høres ikke mye god ut, for å si det mildt. Hva slags holdning er det han legger for dagen. Manglende sympati og tid til å ta seg ordentlig av den gravide er jo ikke de egenskapene man helst ser hos dem som skal ivareta nettopp gravide!

Gynekologen din kan ikke seriøst tro at du er fornøyd med de svarene, eller mangel på svar rettere sagt, som han gir deg?

Jeg synes du skal kontakte føden selv. Spørre om det er mulig å komme til en fødselsforberedende samtale, og så si som sant er at du slett ikke føler deg forberedt eller klar for det som skal skje om kort tid. En tvillingfødsel er uansett ikke som en vanlig fødsel. Det er greit å høre hvordan de velger å praktisere der du skal føde, og også høre når du får klarhet i hvilken måte forløsningen skal foregå på.

Ønsker deg lykke til, og sender en stor klem til deg også!

Kjære deg!

Jeg kom akkurat inn døra fra kontroll nå, oppløst i tårer. Har grått hele veien hjem.

Begge mine ligger også i seteleie. Jeg har gått på Volvat på svangerskapskontroller, i tillegg til på sykehuset når det ble aktuelt. Jenta har ligget i tverr eller sete siden i januar en gang. Og da sa gynekologen min på Volvat at jeg ikke skulle føde vaginalt hvis tv1 lå i sete. Har slått meg til ro med dette, og trodd at det ble ks hvis hun fortsatte å ligge slik. Idag spurte jeg, og fikk da som svar at det ble vaginal fødsel selv om tv1 ligger i sete!!!!!!!!!!!!!! Siden jeg har født før var ikke det noe problem... hadde en en helt for jævli fødsel sist. Ble satt igang og la med 9,5 cm i 5-6 timer før lillemor ble tatt med vakuum. Bestemte oss i grunnen for at vi ikke skulle ha flere barn pga av fødselen. Men når vi da ville ha en til, tenkte jeg som så at igangsetting ikke var et alternativ og at ting sikkert ble bedre denne gangen. Så blir jeg gravid med tvillinger.........

Har ikke vært bekymra før fødselen før nå idag. Har det akkurat som deg, kjempesliten, får ikke sove om natta pga ryggen og tv2 som ligge rmed hodet under ene puppen min så jeg ikke får puste. Vondt i rompa og halebeinet osv osv....

Legen sa at de ikke vil sette igang fødselen når tv1 ligger i sete, men hvis jeg går til uke 39 uten at noe skjer av seg selv, vil han vurdere ks. Hva faen???? Skal jeg gå 4 uker til, tenker jeg da, Åssen skal jeg klare det??????

han estimerte dem til å være 2,5 kg begge to, om 4 uker er de vel 3,5........... Jeg er både lei meg og forbanna. Får mest lyst til å starte denne fødselen selv idag. Kjøpe klyster, vaske vinduer løpe trappa ( klarere vel kanskje 3 ganger opp og ned), ha masse sex, spise supersterk mat!!!!!!

Føler sterkt på meg at ungene ikke kommer av seg selv, og at uke 39 er et godt tips. Her har jeg gått og sett på uke 38 som absolutt siste grense.

Huff, vet jeg er kjempeirrasjonell nå, men føler bare at alt går imot meg. Helv.... sykehus. begynte med at terminen ble satt 11 dager frem iforhold til min egen, ille nok synes jeg, og nå dette. Tror jeg må legge meg og prøve å sove litt på dette. Ble litt for mye for meg dette her. Skal tilbake om ei uke, får snakke med han da. Skal ringe legen min på volvat på mandag, tror jeg.

tror vi er så og si i samme båt.. føler akkurat som deg.. har også problemer med å puste og har vært innlagt på sykehus pga dette....

tvillingene mine er ca vekt på 2400 og 2200.. men det er sånn ca etter han ikke hadde tid å måle dem skikkelig....

hvor skal du føde henne i landet???

jeg og hadde en grusom fødsel sist, der guttungen etter mangen timer ble tatt med tang.. vil neppe oppleve noe slikt igjen.. så gruer meg kjempe masse til fødsel.. hvertfall med tanke på setefødsel. vil ikke det,.. heller ikke keisersnitt.. men det som er kommet inn må ut =) hehe

men kunne jeg ikke fått litt info om hva hvordan og mulightene??? vet jo ikke noe

Annonse

Jeg forstår deg veldig godt. Har tenkt mye på dette selv. Jeg hadde en fødsel sist som hadde for korte pressrier til at jeg klarte å få han ut, og måtte ha hjelp av vakum. Det resulterte i en stor rift. Hvor stor får jeg snart vite for jeg har bestilt kopi av journalen min og skal gå gjennom sammen med jordmor. Jeg er redd for at dette skal oppstå igjen, og at jeg kan få varige problemer med urinlekkasjer o.l.

Jeg trodde ærlig talt at det var slik at dette med ks ble vurdert/diskutert/bestemt sammen med deg, og at dine ønsker ble tatt hensyn til. Føler at det er stor forskjell når det er en mann som sitter med den avgjørende makten. Mine kontroller utføres av kvinner og de har en helt annen tankegang. Syns du skal spørre om å få bytte gynekolog, hvis det er mulig. Det er viktig at du har det bra og ikke er redd. Psyken sliter oss mer ut enn vi tror.

Synest det er helt utrolig at sykehusene praktiserer så forskjellig! Her i Stavanger er det helt uaktuelt med vaginal fødsel hvis tvilling 1 ligger i sete. Og dessuten, ønskene til den gravide skal ha mye å si. Så hvis dere har et sterkt ønske om ks, noe jeg forstår veldig godt, så burde de ta hensyn til det!

Jeg kjenner ei som skal ha tvillinger som ønsket ks kun pga en tidligere fødsel som var vanskelig. Hun får planlagt ks to uker før termin. Men jeg tror hun måtte stå på litt for å få viljen sin. Så kanskje dere må få ut klørne og vise hvem som egentlig bestemmer her:)

Jeg går til gynekolog og jordmor ca annen hver gang, og inntrykket jeg sitter igjen med er at gynekologene kun bryr seg om det de ser på skjermen, mens jordmor i tillegg er opptatt av helsen til mor. Jeg har fått beskjed om at hvis jeg får mange plager på slutten, kan fødselen bli satt i gang før. Dette for å unngå at mor er utslitt før barna kommer ut.

Håper det ordner seg for dere! Lykke til videre:)

ja syntes selv dette er rart.. at det er så stor forskjell på de forskjellige plassene...

går bare til gynekolog og lege jeg... skal gå hver uke fra uke 37..

men syntes det er så merkelig at jeg ikke skal på noen som helst kontroll på føden før uke 39.. da kan jo det enda gå noen dager før evt noe skjer og det vet jeg ikke om kroppen min klarer.. har en gutt på 3 fra før.. så jeg kan liksom ikke bare slenge beina på bordet å ligge å ruge....

sambo er KJEMPE flink til å hjelpe meg med alt som skal gjøres og tar seg av lillegutt.... men er umulig å bare ligge helt i ro for min del...

men føler kroppen ikke orker mer.. er så sliten. hemorider,tungt å puste,halsbrann,bekkenet,ryggen,søvnløse netter pga rastløse bein må bygge meg opp så jeg nesten sitter om natten fordi ellers verker ryggen etter noen timer... og når gynekologen ikke skal sende meg på føden til kontroll før i uke 39 kommer kroppen min til å kolapse...

vet ikke om jeg kommer til å ha overskudd til å føde de vanlig.. og syntes det er merkelig at ikke føden skal kontrollere eller planlegge eller informere meg om noen ting.. har heller ikke lyst å ha ks.. så skulle helst hatt overskudd til å føde de i sete..

etter sist fødsel der guttungen ble tatt med tang klippet og raknet jeg så mye at jeg nesten ikke kunne gå eller sitte på over en mnd... vil ikke ha en slik grusom opplevelse igjen..

er så frustrert,... vet INGENTING

har prøvd ringe legen for hun er kvinnelig og har sympati og et helt annet syn en gynekologen.. men hun er ikke tilbake før mandag... æsssssj blir så lei...

Det var godt å lese at legen din er av et annet kaliber enn gynekologen!!!

Det blir garantert bedre for deg å få den sårt tiltrengte infoen og komme i dialog med dem som tross alt vet hvilke rutiner som praktiseres der du skal føde tvillingene!

Lykke til på kontrollen og samtalen med de på føden. hold oss oppdatert.

klem klem

Merkelig at det er så forskjellig praksis på dette. Jeg har også sete-sete tvillinger, og jeg skal ha KS, det har ikke blitt diskutert alternativer en gang, så lenge jeg selv har sagt at jeg ikke ønsker sete-sete fødsel . Tvilling 2 ligger veldig merkelig til, mens TV1 ligger i klassisk seteleie. Jeg er i utgangspunktet satt opp til KS ved 37+6, men har ukentlige kontroller på poliklinikken på sykehuset. Håper du får støtte og informasjon på fødeavdelingen.

Hvor skal du føde, Tvillingerimai?

Jeg driver og bygger meg opp til kontrollen på fredag:) Er 35+2 idag og ikke snakka med s.huset om fødselen før sist fredag. Var jo så sikker på at det ble ks ved seteleie. Men hvis det fortsatt er sete på fredag, må legen og jeg ta oss en prat. Skulle ønske praksisen var mer lik rundt omkring!!! Blir litt irritert, kjenner jeg. Man er jo "gudbenådet" det s.huset man tilhører. (Vet at man kan velge s.hus, men osloområdet er jo fullstappa som det er.) Har to venninner som studerer til jormødre nå, og har snakka mye med dem. Den ene tilhører Fredrikstad, som jeg ; og den andre Haukeland. Store forskjeller. I Danmark er det ingen som får føde i sete.Blir litt langt dit nå :)

Vil at det skal være fredag imorgen, vil få klarhet i dette her!!

Annonse

Jeg skal føde på Ullevål, og har gått til kontroller der. TV1 har ligget i sete på mange kontroller nå, og legen jeg har gått til har ikke hatt så store forhåpninger om at han skulle snu seg. Jeg har sagt at jeg gjerne vil føde vaginalt dersom alt ligger til rette for det, ettersom jeg har født før. (dog ingen drømmefødsel). Men jeg har vært klar på at jeg ikke ønsker setefødsel. Hverken sete-sete eller sete-hode. Sete-hode er visst ikke anbefalt ettersom tvillingene kan hekte seg fast i hverandre. Og ingen har sagt noe på det, annet enn en jordmor som i forbifarten nevnte at setefødsel på tvillinger normalt ikke var noe problem så lenge jeg har født før. Og nå fikk jeg altså dato for KS (er vel 35u nå)

Jeg er enig i at det er utrolig at det er så forskjellig praksis eller kultur for dette med setefødsel både med enlinger og tvillinger. Jeg trodde de fleste sykehusene anbefalte KS når det var setefødsel med tvillinger, men har jo skjønt etterhvert at dette er feil.

Jeg har full forståelse for din fortvilelse og håper du når gjennom med dine synspunkter på fredag. Man kan jo begynne å lure om det er helseøkonomi eller klinikkledelsens personlige oppfatning som er styrende og ikke forskning som det burde vært.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...