alvam Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 Her er dilemmaet: Vi søkte om firmahus ved middelhavet en uke i mai. Ett av alternativene våre var 17.mai uka da vi får en fridag gratis; nemlig 2.pinsedag. Sambos datter er russ i år. Hun bor ikke hos oss og kommer ikke til å være hos oss denne dagen. Han mente derfor da vi søkte om huset at hun ikke kom til å forvente noe av han denne dagen – hun kom til å feire sammen med venner. 17.mai uka var ikke vårt 1.valg, men det var den uka vi fikk og vi gledet oss veldig. Etter å ha snakket med dattera har sambo fått dårlig samvittighet for at han skal være borte denne dagen. Jeg er usikker selv – jeg var ikke sammen med foreldrene mine da jeg var russ og tenkte heller ikke på at de burde se meg i toget (noe de heller ikke gjorde). Men det er jo en dag i livet – og hvis det er viktig for henne at pappaen ser henne i toget bør vi da avlyse denne ferien og si fra oss huset i denne koselige landsbyen? På den annen side – gjør hun dette kun for å gi pappaen dårlig samvittighet og for å spolere turen for oss? Vi har et lite barn på ett år. Dersom vi blir hjemme har jeg ikke lyst til å dra til byen i folkemylderet for å se på russetoget. Hvis pappaen velger det kommer fellesbarnet og jeg nok til å feire sammen med felles venner som har barn på samme alder. Det er ingen krise for meg å avlyse ferieuka i mai dersom vi bør gjøre det, men vi hadde gledet oss til den. Vil gjerne høre synspunkter fra andre.
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #3 Skrevet 28. mars 2008 Mamma var på shopping i London da jeg var russ. Gikk bra det altså.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 28. mars 2008 #4 Skrevet 28. mars 2008 Jeg feira 17. mai uten mamma da jeg var russ og jeg er veldig mammajente (kun jeg og hun som utgjør familien vår)...null problemer med det. Hadde skjønt det hvis det var snakk om et barn i barneskolen, evt. ungdomsskolen, men som russ så kan man ikke forvente at familien skal endre sine ferieplaner.
Tommage♀♂ Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 Jeg traff mine foreldre, var hjemme hos dem og spiste som jeg alltid gjør. Så tok de litt bilder og sånn. Men om de hadde vært i syden eller bortreist en annen plass hadde jeg brydd meg katten om det, hehe;)
Turid Laila Skrevet 28. mars 2008 #6 Skrevet 28. mars 2008 Vi hadde russefrokost for all russen før vi gikk i toget. Da var det mange foreldre og besteforeldre som kom for å hilse på. Ikke at det var så mye å hilse på, for de fleste var ganske så slitne av oss. Jeg syns det var koselig, men det var ikke noe must! Småbrødrene mine syns det var mest spennende, de fikk jo se i russebussen!!
Sjefsmegga Skrevet 28. mars 2008 #7 Skrevet 28. mars 2008 hehe..inntrykk av at 17mai er venne dag for russen og foreldre må gjerne holde seg lengst mulig unna :-))) Jeg var russ og mamma....så jeg feira med familien som var med å så på russetoget..., festa en gang hele russetida...natt til første mai...
___ Skrevet 28. mars 2008 #8 Skrevet 28. mars 2008 Russeuka var veldig hektisk, og det kan skje mye. I mange miljøer er det et stort ikkepress og et enda større sexpress. Selv om ungdommen gir intrykk av å skulle greie seg selv mener jeg de denne perioden har ekstra behov for at foreldrene er tilgjengelige hvis det skulle være noe. Noen ganger kan det også være veldig fint å ha foreldre som kan hjelpe en ut av ekkle situasjoner. Da jeg var russ arrangerte mine foreldre russefrokost for vår klasse. De ordnet også opp da han som skulle kjøre bussen drakk seg full. Da var det fint å ha foreldre som indro nøkklene, fikk gutten i seng for å sove ut rusen, og selv stilte som sjåfører. Jeg husker også at vi brukte husene til dem med bortreiste foreldre til festing. Hos oss gikk det bestandig fint, men en del sånne fester kan utarte litt. Jeg synes dere skulle prate med jenta og moren om det, og forsikkre dere om at hun har en voksenperson tilgjengelig disse dagene.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 28. mars 2008 #9 Skrevet 28. mars 2008 Jeg var full og våt og forfedelig sliten og ga meg katta i hvor mamma var. Helt til hun trylla frem skikkelig middag til meg og venninna mi, sånn litt utpå eftan. Men at hun skulle delta på feiringa hadde jeg aldri forventa. Men det var mamma som jeg bodde hos, pappa kunne vært i australia for min del. Tror ikke akkurat russetida er tiden man bruker med foreldrene. Han kan vel få biomor til å ta ettpar bilder vel?
Stratos med 3 barn Skrevet 28. mars 2008 #10 Skrevet 28. mars 2008 Tja... Som russ hadde jeg ikke hatt behov for mine foreldre, men som foreldre derimot. Gosj som jeg håper mine unger vil bruke gårdsplassen vår til å pusse opp russe bil og komme hit å plage oss på natta Frokost på 17 mai kan de få og jammen skal jeg se de i tog også Jada jada, kommer til å bli et mareritt av en mor!
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #11 Skrevet 28. mars 2008 Jeg var vel igrunnen ikke russ, men mine foreldre arrangerte russefrukost for hele klassen. Morsomt. Tror ikke det er vanlig at foreldrene stiller opp igrunnen, men i mange familier er det stor stas for storfamilien å se på russejenta i toget.
petite fleur Skrevet 28. mars 2008 #12 Skrevet 28. mars 2008 Ha ha, Stratos, jeg ser det for meg....blir nok sånn jeg også ;-) Da jeg var russ hadde jeg allerede bodd 3 år hjemmefra (den kjærleika den kjærleika...lokka meg bort fra min mors trygge favn), og foreldrene mine var altså 180 mil unna på 17 mai. Klarte meg brillefint den dagen som alle andre dager. Full og sliten var jeg også, kan ikke tenke meg at det var så mye å gå glipp av. Jeg ville reist;-)
LegallyBlond Skrevet 28. mars 2008 #13 Skrevet 28. mars 2008 Er det en 17.mai jeg virkelig kunne klart meg uten foreldrene mine var det iallefall det året jeg var russ! Feiret ikke 17 mai med foreldrene mine fra årene jeg var 17-23 år. Er jo bare en haug med ungdommer i bakrus som tuller og herjer, virkelig ingenting å få med seg med mindre hun er russepresident og skal tale eller noe. Å se henne som russ får han jo en mnd i forveien uansett. Er jo ikke sikkert han får sett henne skikkelig engang, og om hun skal være våken hele natta som det ofte er tradisjon for så er de jo ofte i seng en gang på formiddagen... Nei, jeg hadde reist med god samvittighet!
winneboo Skrevet 28. mars 2008 #14 Skrevet 28. mars 2008 Nei jeg så ikke mine foreldre i russetoget på 17.mai..hehe..de var hos et vennepar å hadde ingen interesse av å se meg full midt på lyse dagen. Å jeg forstår dem
___ Skrevet 28. mars 2008 #15 Skrevet 28. mars 2008 Mener bare at selv om nesten ingen ønsker å feire sammen med sine foreldre, er det viktig å vite at man har noen å ringe til om det skulle være noe. Det gjelder jo ikke bare akkurat den 17, men gjennom hele feiringen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå