Gå til innhold

Student og lyst på barn

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har tenkt og begynne på mitt 6.år på høgskole til høsten, men har veldig lyst på barn mot slutten av dette året, slik at jeg akkurat klarer å fullføre året med eksamener osv. Hadde vært fint å kunne planlegge ungen til juni. Hvor lurt/dumt er dette?? F.eks i forhold til å få seg jobb. Da må jeg jo ha permisjon ett år med barnet og kan tenke meg at det blir vanskeligere å få seg jobb da siden arbeidsgivere flest vil ha nyutdannede...på den annen side er jeg jo (kanskje) ferdig med verpingen og kan jobbe i mange mange år uten avbrekk;)

Er det slik at studenter alltid får barnehageplass og hvor mye vil man "tape" økonomisk på dette i forhold til å få barn når man er i full jobb? Far har full jobb, tror han tjener under den grensa på 22000 eller hva det var brutto, mens jeg har som sagt vært student i 5 år på høgskole og har hatt deltidsjobb og tjente 65000 i 2007. Noen som har noen gode råd evt meninger? Og hvordan overtale foreldrene mine til å synes at dette er greit..?;)

Fortsetter under...

Det siste først. Når du er 25, så er du mer en voksen nok til å få barn uten dine foreldres samtykke. Minner om at den seksuelle lavalder er på 16 år i dette landet, og at myndighetsalderen er 25... :)

I spørsmålet om du vil tape, så er det flere spørsmål som kommer inn.

Økonomisk så vil dere ha det omtrent som i dag. Dersom dere ikke velger en "pose og sekk" løsning, der begge tar permisjonen, og er hjemme med barnet.

De fleste studiesteder har studentbarnehager, disse er forbeholdt studenter. Så om du er ferdig å studere, vil du ikke få benytte deg av dette. Da må du inn på private eller kommunens barnehager. Dette varierer veldig fra sted til sted, så da må du sjekke lokale forhold.

Når det gjelder å få ungen i juni, så vil jeg anbefale at du venter til juli/august. Om du er i dårlig form mot slutten, så vil du likevel klare eksamen. I tillegg så får du kun fødselsstipend i 42 uker, og barnehageåret starter i august. Så det ideelle i så henseende er at barnet fødes i september/oktober, men ikke la det gå for lenge, for da risikerer du å miste stipendet.

Det neste er i forhold til pensjonsutbetalinger. Jo flere år med lav inntekt, jo lavere blir pensjonsutbetalingen. Dette kompenseres imidlertid ved at småbarnsforeldre er garantert en pensjonsinntekt på 3 G (ca 195.000). Så det vil i det lange løp ikke spille en så stor rolle.

Med tanke på pensjon, så skulle en ideellt sett fått barn i begynnelsen av studietiden, og ikke på slutten.

Jeg tenker at når du har ventet så lenge, så ville jeg ventet noen måneder til.

Siden du har en fast inntekt fra deltidsjobb, har du krav på foreldrepenger. Foreldrepengene regnes ut ifra hva du ellers ville tjent.

Det betyr at om du begynner i en ny jobb noen uker før fødselen, så vil du få foreldrepenger basert på den inntekten du da hadde.

I forhold til arbeidsgivere, så har de strengt tatt ikke noe med at du skal ha barn. Det lure da er å la være å informere om en graviditet, til etter at du har begynt i stillingen.

Så min anbefaling, for å få mest mulig er:

Bli gravid i mars/april 09. Da vil du få jobb før graviditeten synes. Så vil du få foreldrepengene basert på inntekten i den nye jobben. Da vil du økonomisk komme best ut.

Dersom du og faren ønsker å prioritere mest mulig kos med barnet, blir anbefalingen en annen.

Da anbefaler jeg å få barnet neste sommer. Så tar du fødselsstipend fra Lånekassen. Melder deg opp som student i noe annet. Så tar far ut foreldrepengene i gradert stilling. Du tar ut engangsstønad.

Når fødselsstipendet går ut på våren 2010, så går du ut i arbeid. Far tar da ut fulle foreldrepenger fram til barnehageåret starter i august 2010.

Da får dere begge god tid til å være hjemme med barnet. Økonomisk blir det som i dag (med noen tillegg, som går til ekstra utgifter med barn). Dere blir begge litt hjemme med barnet på høsten, og far får en litt lengre permisjonstid alene med barnet på våren etter at du har begynt i arbeid.

Så da er egentlig spørsmålet: Penger eller kos?

Tusen tusen takk for veldig bra svar! Får tenke litt på dette, men mye er skremmende, mange valg som må tas og mye å tenke på synes jeg! Men foreldrene mine påstår at det blir vanskeligere å få seg jobb hvis man ikke får jobben med en gang etter man er utdannet. At det er dumt å få et barn mellom studieslutt og evt ny jobb, da går det jo ett helt år uten at jeg har jobbet eller tenkt på studier/fag og kan på en måte glemme ting...Men kjenner at jeg hadde hatt godt av en pause etter studiene, 6 år på høgskole gjør jo at man mister litt piffen;)

Det kan hende foreldrene dine har et poeng.

Tror det likevel avhenger av hvilken utdannelse du tar, hvilken jobb du søker, hva du har gjort etter at du var utdannet og hvor lang tid du er borte fra faget.

Tenker at ett år med fødselspermisjon ikke spiller så stor rolle. Om du derimot tar lengre tid, eller du gjør noe "ufornuftig" i ett år etter utdannelsen, så kan det spille en rolle.

Lykke til uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...