Vipsenmamma Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 Tja, et hjemmesnekret et? Som er satt sammen av mors og fars navn. Eller av fars navn og navnet på bikkja.
mammatil2flotte Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. mars 2008 hahaha, nå lo jeg godt!!!! :-)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #4 Skrevet 28. mars 2008 uvanlige navn: trødve, sune, germer, targei, findus, lappsa, tilian, yrva, merosander
mammatil2flotte Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. mars 2008 hihi, ja, de navnene kommer nok under denne kategorien!!! :-)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #6 Skrevet 28. mars 2008 Navn som Borghild og Hjørdis ligger vel også for tida i kategorien "uvanlige navn".
Gjest Skrevet 30. mars 2008 #7 Skrevet 30. mars 2008 Alle navn har vært hjemmesnekret en gang vet du. Selv ditt navn var det bare èn som het en gang i tiden....men det er visst vanskelig å forstå for enkelte det.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #8 Skrevet 30. mars 2008 Et uvanlig navn er et navn som få heter i Norge. Man kan for eksempel si at navn som under 200 personer i Norge har er ganske uvanlig. Eller man kan si at et navn som svært få småbarn nå heter er uvanlig, selv om det er flere voksne som heter det. På ssb.no kan man søke på hvor mange som heter et bestemt navn. Milja er det f.eks 19 jenter i Norge som heter. Det vil jeg kalle et uvanlig navn. Hege er et veldig vanlig navn i Norges befolkning, men svært uvanlig blant barn født etter 2004.
Vannmann35 Skrevet 30. mars 2008 #9 Skrevet 30. mars 2008 Navn som få heter. Jeg hadde nok lettet på øyenbrynet hvis jeg møtte en baby som het Borgny, Margot eller Guttorm f.eks. Navn man ikke forventer å høre :-)
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #10 Skrevet 30. mars 2008 Jeg forbinder det med et sjeldent brukt navn------ Der det ikke står på ssb.no engang, fordi færre enn 10 har fått navnet i løpet av et år... Da vi valgte navnet til sønnen vår sto det ikke på ssb. Det gjør det fremdeles ikke... Navnet er Sakarias. Det er jo derfor uvanlig... Fordi det er lite brukt... Tenker jeg. Selv om alle har hørt navnet før----
Gjest Skrevet 30. mars 2008 #11 Skrevet 30. mars 2008 Du søkte på mannsnavnet: Sakarias Det er 60 menn som har Sakarias som første fornavn. Det er 52 menn som har Sakarias som eneste fornavn.
Vipsenmamma Skrevet 31. mars 2008 #12 Skrevet 31. mars 2008 Jeg vet ikke om du er dum eller om du bare later som. Med hjemmesnekret mener jeg navn som i dag blir oppfattet som selvlagde påhitt. Veldig mange navn kommer fra en tusenårig tradisjon og oppfattes av de fleste som innarbeidete og godt kjente. Et navn som f.eks Eva (fra bilbelhistorien) blir vel neppe oppfattet som hjemmesnekret i dag. Og det er tross alt i dag vi lever. Hvordan Eva ble oppfattet for flere tusen år siden trenger ikke vi bekymre oss over. Du har valgt et navn som de fleste her inne anser som hjemmesnekret, og føler tydeligvis en voldsom trang til å forsvare det hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #13 Skrevet 31. mars 2008 Ikke sant!!! Og det er over hele landet! Av 2,5 mill menn??? Ca? Likevel er det et kjent navn, selv om det er få som heter det... Alle har hørt det.... Man trenger ikke lage noe ingen har hørt før, for at det skal være uvanlig eller sjeldent... Det holder å gå tilbake i historien... (Selv om det er veeeldig mye rart der også )
Gjest Skrevet 2. april 2008 #15 Skrevet 2. april 2008 IR 18: Ingen grunn til å bli ufin. Jeg er verken dum eller later som. Selv om vi er uenige om hvilke navn som er fine eller ikke så er ikke den ene av oss dum fordet. Men jeg synes kanskje du opptrer litt dumt nå, når du blir ufin fordi jeg sa at alle navn har hatt sin opprinnelse og at det en gang var bare èn som het det. Dessuten synes jeg du bør prate for deg selv, da du neppe har begrep om hva de fleste her inne mener for noe. Jeg føler heller ingen voldsom trang til å forsvare navnet vi har valgt. Jeg skjønner ikke hvordan du klarer "å dra" det ut fra svaret mitt. Hvorfor skal jeg måtte forsvare navnet? Vi har valgt det fineste navnet vi kunne tenke oss og vi vil jo heller reklamere for det enn å forsvare det. Og hva du måtte mene er revnende likegyldig. Det jeg er opptatt av i denne debatten er at noen av dere betegner nye navn som hjemmesnekra. Jeg mener at ALLE navn er det uavhengig av hvor mange som bærer det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå