Gothminister Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 Skal begynne å se etter noe nytt etterhvert,men vi vet att prisen har steget,for vi har pusset opp en god del her, deriblant badet,men greit å vite prisklassen vi kan se etter på andre hus..
Sjefsmegga Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 Notar har gratis verdivurdring i hvertfall, ikke helt det samme som takst, men ofte godt nok. Det koster endel å ta takst hvis man skal ha takstmann, bør kun gjøres hvis man har ekstra god råd, eller er sikker på at man skal selge.
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #3 Skrevet 28. mars 2008 Få en taktmann hjem til deg. Søk på gule sider foreksempel. Det er mange takstmenn rundt omkring
nitro circus Skrevet 28. mars 2008 #4 Skrevet 28. mars 2008 Ekstra god råd!!?? Det er vel å overdive litt..... Noen tusenlapper, og det kan være verdt det...tro meg!! En prisvurdering er ikke det samme som en takst....absolutt ikke, og heller ikke godt nok i alle tilfeller.
Mamman til Mari Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 Vi skal selge rekkehusleiligheten vår snart, og har akkurat hatt takstmann her. Gjorde en grundig jobb. Befarte vel leiligheten i nesten 2 timer. Kostet ca kr. 4200,- så er jo dyrt, men lønner seg vel med en grundig takst før salg.
Sivalur Skrevet 28. mars 2008 #6 Skrevet 28. mars 2008 Vel for å si det sånn, da vi hadde takstmann på huset vårt ifjor, så ble taksten - merkelig nok - NØYAKTIG det samme som meglers prisvurdering.... stusset litt på at taktsmannen lurte på hva vi trodde vi kunne få for huset, vi sa summen som megler hadde nevnt for oss, og vips, så stod den i taksten.. Så i første omgang ville jeg bare ringt en megler og bedt dem komme og gi en prisvurdering. Kunne ikke falt meg inn å bruke Notar men det er nå meg... De fleste meglere kommer gjerne og gir en prisvurdering, du kan jo bare si at du vurderer å selge men du må ha en liten peiling på hva dere kan få først. Ingenting forpliktende med det. Selv har jeg brukt Aktiv hver gang jeg har flyttet de siste årene (har blitt litt kjøp og salg ja... har solgt to leiligheter og ett hus) og har vært veldig fornøyd med de.
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #7 Skrevet 28. mars 2008 En takst kan du kjøpe når som helst. Søk på f.eks. gule sider etter off. autorisert takstmann. Husk at en verdivurdering gjort av f.eks en megler er noe helt annet enn en takst. Det er derfor det koster litt å få tatt en takst, for da får du en sakkyndig vurdering av hva eiendommen er verdt.
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #8 Skrevet 28. mars 2008 Megler gir også en sakkyndig vurdering av eiendommens verdi, takstmannen gir en TEKNISK vurdering, og setter verdien deretter. Takst og faktisk verdi (markedsverdi - hva kjøpere er villige til å betale for eiendommen) kan være forskjellig.
Vesle mor Skrevet 28. mars 2008 #9 Skrevet 28. mars 2008 Ikke så merkelig at en megler og en takst mann kommer frem til sammen pris. Det kan skille litt , men ikke mye. en takst mann skal takstere huset og hva det er verdt, og en megler skal kommer meg hva markeds verdinen er. Hadde megler her i går og kommer en i dag. Det skal ikke koste noe å få en pris vurdering av huset(megler.) Takst mann koster rundt 5-6tusen kr. Kjenner noen som hadde 4 forskjellige meglere hos seg da de skulle selge. De komm med 4 forskjellige priser de ville begynne på. alt ifra 1.6mill- 1.9 mill. Men Noen mener det er greit å legge seg lavt i pris for å få masse folk på visning, Da kan man regne med at det blir budrunde. Legger man seg høyt håper man på 2-3 seriøse som er villig til å kjøpe til den prisen..
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #10 Skrevet 28. mars 2008 Sakkyndig og sakkyndig, fru blom... Hvor sakkyndig meglere er, det er høyst varierende..... Men ja - ellers har du rett, wollafruen! Teknisk verdi og faktisk salgsverdi trenger absolutt ikke stemme overens, nei. :-/
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #11 Skrevet 28. mars 2008 Eh... de aller fleste meglere er kompetente selgere, de vet hva eiendommer i "ditt" område går for, og ser fort hva man kan få for din eiendom i sammenligning med det som blir solgt i området. Rart at "alle" tror meglere er en egen rase som bare driver med humbug?... Det er dessverre noen få som av og til ødelegger for mange, men at ingen få meglere gir sakkyndige vurderinger av mulige salgsoppdrag, den må du nok lenger ut på landet med for min del ;o) Hehe..
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #12 Skrevet 28. mars 2008 eh...skulle selvfølgelig ikke stå "ingen få"...mente "få meglere"
Gothminister Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #13 Skrevet 28. mars 2008 Hvis jeg da skjønte riktig,så burde vi heller ringe til en megler da?
Sivalur Skrevet 28. mars 2008 #14 Skrevet 28. mars 2008 Jeg er enig med wollafruen her. Synes de fleste meglere er flinke - og min erfaring er at takstmenn ikke er så veldig mye mer kompetente at det gjør noe... er ikke alltid de sjekker alt like nøye nei.. Så lenge du bare vil vite sånn ca hva du kan få for huset ditt, så hadde jeg aldri giddet å betale en takstmann for å finne ut det. En annen ting er at vi kjøpte vårt nåværende hus for 500 000 under takst - så det er ikke alltid man får takst for huset...
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #15 Skrevet 28. mars 2008 Kommer an på hva du skal ha! Om du skal ha en verdivurdering kan du ringe en megler (de setter en antatt markedsverdi - hva du sannsynligvis kunne få for boligen din om du hadde lagt den ut for salg). Er det en takst du skal ha (teknisk gjennomgang og vurdering av boligen) ringer du en taktsmann )
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #17 Skrevet 28. mars 2008 Som utdannet eiendomsmegler vil jeg anbefale deg en takstmann. En takstmann ser på bygningens tekniske verdi og også hvilken tilstand bygningen er i. Det gjør ikke en megler. En meglers prisvurdering er ofte riktig, men gir deg ikke informasjon om hvilken tilstand eiensommen din er i. Jeg ville ALDRI kjøpt en eiendom uten takst fra takstmann.
Dronningen! Skrevet 28. mars 2008 #18 Skrevet 28. mars 2008 Enig med Teline... I mange tilfeller anbefales det å få vurdering fra flere meglere slik at man får et gjennomsnitt. Men jeg ville valgt en takstmann.
Sivalur Skrevet 28. mars 2008 #19 Skrevet 28. mars 2008 Er selvfølgelig helt enig i at hvis man faktisk SKAL selge, så må man ha en takstmann. Er man bare litt nysgjerrig på hva huset kanskje kan være verdt, så synes jeg meglers prisvurdering er nok. Vi har pusset opp en god del siden vi flyttet inn, og har tenkt å få en meglers prisvurdering når vi nå snart er ferdige. I min bank så er det nok til å se om vi kommer under 60% på lånet, så håper vi får ørlite bedre rente snart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå