Tweak Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 Æsj, altså... Siden jeg sluttet på pillen i fjor, så har kvisene bare poppet opp både i ansiktet og på ryggen... I ansiktet har det heldigvis roet seg litt, men jeg har stadig vekk kviser ved kjevebeina og øverst på halsen... På ryggen har jeg stadig vonde kviser som gjør vondt når jeg har ryggen mot ryggstøtten. :-( Hårveksten har eskalert til de grader! Ved puberteten begynte jeg å få hårvekst på overleppen og ekstra bred bikinilinje, men holdt det i sjakk med pillen fra jeg var 16. Bleket først på overleppa, men ga opp og tok høvelen. Mindre arbeid... Nå er hårveksten på overleppa blitt skikkelig kraftig i forhold til før, og jeg har også fått en masse hår på haka og på halsen... Må fram med høvelen hver morgen, for nå er vårsola her! Og det er absolutt den værste tiden for meg... Er hele tiden obs på hvor sola er i ansiktet og om jeg ser ok ut osv... Bikinilinja er en historie for seg selv... Den bare brer seg utover lårene og nedover. Har funnet hår på baksiden av lårene også nå... Men det værste er at jeg blør så fælt når jeg barberer bikinilinja! Selv om jeg tar nytt høvelblad hver gang... Har jo lyst til å barbere hver gang jeg er i dusjen, men jeg blør jo som en stukken gris. Det svir og så er det jo ikke akkurat pent etterpå, før om mange timer. (ikke bra for sexliv...) Så jeg bruker å la det gå noen dager mellom hver gang, blør fremdeles, men ikke så mye. Men de dagene i mellom, ser det jo helt grusomt ut! Og det stikker ham når vi har sex, pluss at evt oralsex ikke akkurat er aktuelt da :-( Har prøvd å vokse, har prøvd epilator. Blør når hårene blir rykket ut og det blir stygge arr... Og som om det ikke skulle være nok, så har jeg fått "veiviser" om enn svak enda (men den mørkner) og hårene på armene mine har begynt å bli mørkere!!! :-( I tillegg har jeg ikke hatt mensen på nesten 160 dager og innimellom har jeg kraftige magesmerter nederst i mageregionen i flere dager i strekk. Denne gangen har det vart i snart to uker :-( AU! Hadde vi enda til vært prøvere, så jeg hadde noe å se fram til. Men neida, vi har jo goood tid til å få barn før jeg blir tredve. Fyller 26 i år, og med kanskje to års prøvetid og 40 ukers graviditet så ER det ikke så lenge igjen. Er litt pessimistisk ang prøving. Vet at det går kjapt for noen, men tør ikke forvente det for å ikke bli skuffet. Er jo såpass alvorlig dette... Har vært hos legen og fått påvist for høye testosteronverdier og dermed stor sannsynlighet for pcos. Står i kø for å komme til gynekolog, og er garantert time innen slutten av AUGUST. Ønsker at jeg skal komme inn i systemet slik at jeg kanskje kan få metformin (om jeg ikke får, så bestiller jeg på lillepille!) og slik at jeg kan løpe og få pergotime med en gang mannen er klar... Vet at jeg må gå ned endel i vekt, ikke så ekstremt mye, og vet at jeg klarer det. Men motivasjonen er liksom ikke der... Dersom vi blir enige om å prøve, så kommer jeg til å sette i gang for fullt, for da har jeg liksom et mål. Huff, dette ble visst langt! Men det er godt å få ut noen tanker av og til, når en ikke kan snakke så mye med sambo om det (han forstår ikke hvorfor jeg vil snakke om det samme flere ganger, er jo ingenting som har endret seg liksom) eller med venninner (de jeg er fortrolige med har også gått litt lei...)
lindynatt Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 Huffda, dette høres ikke bra ut. har du prøvd hårfjerning ved laser elelr liknende, slik spesialistene bruker? Hvorfor må du vente så lenge på time til gyn, kan du ikke eventuellt gå privat eller si det haster?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #3 Skrevet 28. mars 2008 Føler veldig med deg!!! Jeg tror ikke det er tvil om at du har PCOS!! Med alle de symptomene som kan følge med... og du har ikke akkurat vært heldig heller, det må sies.... Jeg foreslår at du tar kontakt med en privatpraktiserende gynekolog med det samme!!! De har også gjerne noe ventetid, men du kan jo forsøke flere....? Om dere ikke er prøvere enda, ville jeg bedt om å få resept på Diane p-piller. Jeg ville gått på de inntil mannen er klar. Disse kan dempe symptomene dine, samtidig som de "legger lokk" på "hormonkaoset" i kroppen din. Slik var det for meg i alle fall. Den dagen jeg sluttet med pillen igjen, var ting mye bedre. Mine egne hormoner var ikke like "løpske" lenger. Om mensen da ikke kommer naturlig innen rimelighetens grenser; min gyn sa tre mnd. ville jeg bli satt på pergo for å få EL. De kan også bruke andre medisiner for å få igang mens. Men min mens kom etter fire uker, og i neste syklus satt spiren.... ;o) Har nå en frisk og vilter gutt på 10 mnd. Så du skal vite at det er håp!!! Lykke til!!!
Tweak Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. mars 2008 Det er Diane jeg har liggende i skapet, og jeg har ikke lyst til å begynne på de igjen før etter jeg har fått barn. Ønsker at kroppen skal være klar til "dyst" så snart sambo blir klar. Har ikke lyst til å måtte vente igjen etter pilleslutt, på mens etc. Dersom gynekologen min sier at jeg kan begynne på de igjen, og så få hjelp med en gang jeg ønsker det med eggløsning etc, så gjør jeg selvsagt det. Men jeg vil snakke med gynekologen først... Så jeg ikke får beskjed om å vente og prøve i ett år selv først, når jeg kommer med klar mann og vil ha hjelp. Og så vil jeg at gynekologen skal få se den virkelige meg, og forstå hvordan det er med meg. Det er derfor jeg vil inn i det offentlige systemet, ellers kunne jeg gjerne gått til privat gynekolog. Da jeg sluttet på pillen, så gikk det 8 uker før jeg fikk mens, deretter 8 nye uker før neste, og etter det, ingenting. Tar ikke med blødningen som kom etter pilleslutt, for det er jo ikke en ekte mens. Men, for å spørre om noe konstruktivt... Kan jeg gå til privat gynekolog, og så direkte inn i det offentlige etterpå? Kan den private komme med en anbefaling til det offentlige om behandling? For da kan jeg jo kontakte en privat en meden gang, og få time raskere. Og etter at jeg har fått de barna jeg ønsker, så går jeg gjerne på pillen så lenge jeg kan! Men jeg vil ha barn...snart...
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 Privatpraktiserende gynekologer setter også igang behandling ved barneønske. Min gynekolog satt igang "full pakke" når det hadde gått tre mnd etter pilleslutt og jeg ikke ble gravid av meg selv. Han sa det ikke var noe poeng å vente lenger så lenge PCOS var konstatert. Så finn deg en gynekolog som har ledig time om ikke lenge! )
Tweak Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 28. mars 2008 Tusen takk! Det visste jeg nemlig ikke! Da ringer jeg til en privat gynekolog på mandag og hører om jeg kan få time etter hvert. Det føles så godt å gjøre noe liksom. Luften gikk litt ut av meg etter at jeg fikk svar på blodprøven hos legen. Frem til da så ville jo ikke samboeren min tro at det var noe galt en gang, ikke før det motsatte var bevist. Var frustrerende! Men nå vet vi at det er noe som er unormalt, og det er ikke mer å hente før jeg har vært hos gynekolog og evt når han bestemmer seg for å være klar. Jeg er liksom i "limbo"... kan hverken gjøre fra eller til med hverken det ene eller det andre... Takk for god hjelp!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #7 Skrevet 29. mars 2008 Godt å høre at håpet og optimismen er tilbake!! ;o) Blir spennende å høre hvordan det går! Du må holde oss oppdatert..... ;o) Klem til deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå