Clemencia Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 Jeg spiste ananas idag, og ble skikkelig rød og sår rundt hele munnen og på leppene! D er skikkelig sårt og irriterende, og ser absolutt ikke noe særlig pent ut! Helt normalt dette, eller bør jeg holde meg unna ananas i fremtiden?
*dreamer* <3 Mie Linnea Skrevet 27. mars 2008 #2 Skrevet 27. mars 2008 Det høres ut som du er allergisk. Sånn jeg pleier å bli når jeg spiser frukt, også klør jeg kjempemasse:-S Du trenger ikke holde deg unna hvis du ikke vil, for det er ikke farlig, bare ubehagelig;)
Mädchen Skrevet 27. mars 2008 #3 Skrevet 27. mars 2008 Fersk ananas? Spiste du mye? Det kan rett og slett være at den var litt for sur og at du spiste litt mye. Jeg får også det hvis jeg spiser for mye, spesielt hvis den ikke er heeeelt moden. Hadde litt kikk på det tidligere i svangerskapet og spiste til tannkjøttet begynte å blø og leppene ble såre og hovne... Spiste du derimot søt og moden ananas eller fra boks i moderate mengder vil jeg tro at du er allergisk.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 27. mars 2008 #4 Skrevet 27. mars 2008 Om du spiste mye kan du ha fått c vitaminsjokk, en allergisk reaksjon som mange får, kjenner at det svir på tunga og noen som deg får utslett også. Er jo flere frukter man kan reagere sånn på bl.a. kiwi. Ganske vanlig, men ubeghagelig ja:)
Babyønske �� Skrevet 27. mars 2008 #5 Skrevet 27. mars 2008 Jeg reagerer også sånn på ananas, men vet ikke om det er direkte allergi eller en lokal reaksjon på syren. Ananas inneholder jo mye syre og enzymer
nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 27. mars 2008 #6 Skrevet 27. mars 2008 jeg spiser minimum en halv annanas om dagen. fersk. Jeg har ikke hatt noe problemer med det. Bare må ha annanas:)
Clemencia Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 27. mars 2008 C-vitaminsjokk? Men c-vitamin er jo et vannløselig vitamin, altså kan du ikke få noen overdose...?
Clemencia Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 27. mars 2008 Satser på at d bare er syren i ananasen jeg reagerte litt på, for jeg tror ikke jeg klarer et liv uten ananas! Litt sånn små-avhengig altså Takk for svar, folkens!
HegeAE Skrevet 27. mars 2008 #9 Skrevet 27. mars 2008 Det er fullt mogleg å få c-vitaminsjokk. Det går jo ikkje så fort ut av kroppen viss ein får for mykje C-vitaminer i seg på ein gang. Men, det som er for mykje av av c-vitaminer i kroppen går ut igjen og blir ikkje sittande igjen som foreks A og D-vitamin.
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #10 Skrevet 28. mars 2008 Det er syren du har reagert på. Jeg bare elsker ananas, men er pent nødt til å holde meg unna den ferske. Spesielt nå når jeg er gravid =/ Jeg får så følsomme tenner at jeg tror de skal falle ut hvis jeg spiser fersk ananas nå.. I tillegg blir jeg sår rundt munnen, inni munnen og ned i halsen + den verste halsbrannen ever! Men sånn hermetisert ananas går bra =) Den smaker jo ikke like godt, men det er en bra nok erstatning for min del ihvertfall =)
PiaL Skrevet 28. mars 2008 #11 Skrevet 28. mars 2008 Fersk ananas har også "pigger" e.l i skallet som kan skjære opp leppene dine... jeg spiser masse ananas og hvis jeg ikke skjærer bort nok av skallet, får jeg ofte sår. (eller hvis jeg deler opp i ringer, og spiser inn til skallet) Så det kan jo rett og slett bare være at du har skåret deg på leppene? Men jeg er ikke lege, så jeg kan ikke konstatere noe heller! Prøv å del opp ananasen neste gang, og se hva som skjer da. Også bør man alltid begrense inntak av all mat. Blir det veldig ensidig, kan man fort reagere på det. Man trenger ikke bli direkte allergisk, men bare intolerant...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå