Gå til innhold

Fostervannsprøve når?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere.

Jeg/vi har litt sjokkerte oppdaget at vi er blitt gravide i en alder av 42 (43 før barnet kommer) og 49 år. Vi er veldig enige om at vi skal ta fostervannsprøve, er det noen som vet når den må tas? Og får man ultralyd samtidig? Vi har to barn fra før.

Glad for svar, Inga

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, og gratulerer med graviditeten! Det kan oppleves som litt av et sjokk å få vite om familieforøkelse når man har ansett seg som ferdig med småbarn - det vet jeg alt om ;-)

Mange modne gravide velger å takke ja til ekstra oppfølging i forbindelse med at enkelte typer avvik ser ut til å øke med alderen. Etter som jeg har forstått kan vi modne gravide få det som kalles "tidlig ultralyd", der fagfolk bl.a. måler tykkelsen på fosterets nakkefold. Dersom fosteret har nakkeoppklaring (ødem/hevelse) tas dette som en markør på at fosteret kan ha kromosomfeil, skjelettfeil, mellomgulvsbrokk eller andre skader. Det tas i tillegg blodprøver av den gravide, og det sammenlagte resultatet gir en indikasjon på avvik eller ikke.

Disse testene er helt ufarlige og utgjør ingen risiko for abort, slik som fostervannsprøver gjør. Likevel er det mange som velger fostervannsprøve i etterkant av tidlig UL og blodprøve (såkalt duotest), fordi fostervannsprøver skal gi et mye mer sikkert svar på om det er avvik eller ikke.

Det er mange hensyn å ta, og jeg ønsker dere lykke til framover.

Klem,

Skrevet

Hei igjen! Jeg glemte helt å svare på det konkrete spørsmålet du stilte: Fostervannsprøve tas vanligvis mellom uke 14 og 16.

:-)

Skrevet

Hei Petramora!

Tusen takk for langt og fyldig svar!!!

Skrevet

Gratulerer med graviditeten!

Før du kan få fostervannsprøve må du gjennom en genetisk veiledning. Legen din henviser deg til slik veiledning til en genetisk avdeling, og under denne samtalen får du informasjon om hva slags fosterdiagnostikk som kan være aktuell for dere, ultralyd + duotest, fostervannsprøve eller morkakeprøve. Det er de to siste prøvene som gir de "sikreste" resultatene, hvis det er viktig for dere. Fostervannsprøve tas fra uke 15, mens morkakeprøve tas fra uke 10.

Lykke til videre i svangerskapet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...