Anonym bruker Skrevet 27. mars 2008 #1 Skrevet 27. mars 2008 jeg har kjempet i 7 mnd for å få keisersnitt, av personlige årsaker!!! og endelig i februar fikk jeg innvilget ks=) nå er det bare 2,5 uker igjen og jeg skal legges inn siste 14 dager, fortsatt av personlige grunner! til tross da for at vi fikk innvilget ks, så jobber di på spreng for å overtale meg til å føde vaginalt alikevell.... jeg er såååå usikker altså, og jeg må si jeg syns det er unødvendig av di å mase på meg på den måten! jeg er førstegangs fødende, så jeg vet vel egentlig ikke hva jeg går til-noen av delene! men jeg har hatt samtale, å jeg vet ks er mere smertefult etter fødsel, og jeg vet vaginal fødsel er det beste for barnet!!! men i min situasjon, føler jeg at jeg må være litt egoistisk- og tenke på meg selv!!!!
mor til snart fire Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 Hei.. Nå vet jo ikke jeg hva dine peronlige grunner er. Men hadde jeg vært deg ville jeg nok fått en skikkelig samtale ang hva det vil si å ta ks. Samt lagt fram hvorfor du ønsker ks. Tror nok om du legger frem dine grunner på en saklig måte, og ikke hysterisk egoisktisk, så tenker jeg at det går i orden. Jeg har født tre ganger venter nr 4 nå i mai. Alle vil bli tatt med ks. Første gangen skulle jeg føde vaginalt, men det endte galt og jeg måtte ta hasteks. Heldigvis gikk det bra med barnet. Men hadde jeg kunnet velge ville jeg nok valgt vaginal fødsel. Men av bekkenproblemer kan jeg ikke det. Det er så mye etterpå en må ta hensyn til. Det er viktig at du har noen som stiller opp for deg den første tiden, dvs de første 6 til 8 ukene, og kan hjelpe deg så mye som mulig med hverdagslige ting, de tunge arbeidene. Ønsker deg lykke til. Håper du klarer å finne det rette valget for deg. Det er du som skal føde, og dine følelser det gjelder, så da er det naturlig at du tenker ut fra deg og dine behov. Det er bare du som vet hva som er best for deg. Helsepersonell tenker nok mest på barnet og hva som er best for det. Så det er riktig at vaginal fødsel er best for barnet. Men om du skal få det best mulig følelsesmessig før og etter fødsel bør de nok lytte til hva du føler og tenker. Ikke minst at du skal få en fin opplevelse. Ønsker nok en gang lykke til med fødsel, håper du får en fantastisk opplevelse. Det er utrolig fantasisk å bli mor......
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2008 #3 Skrevet 28. mars 2008 Jeg er enig med deg at når først KS er innvilget og avgjort er det unødvendig at du skal bli presset ytterligere ang. vanlig fødsel! Når avgjørelsen først er tatt bør de fokusere på det - og la deg være i fred. Så bare stå på ditt så langt du kan, det har vel ingen hensikt å bli forvirret og usikker. Jeg har selv hatt både vanlig fødsel og ks, og foretrekker absolutt ks. Men vet at mange har det motsatt. Man kan være heldig og uheldig i begge situasjoner, men jeg er sikker på du har satt deg inn i fordeler og ulemper med begge alternativer. Når det gjelder smerte var det i mitt tilfelle MYE mer smertefullt med fødsel. Men ved ks var det selvsagt mer smerte i etterkant av at barnet var kommet ut - vondt nok, men sammenlignet med de enorme fødselssmertene var det piece of cake. Masse lykke til!!!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #4 Skrevet 29. mars 2008 Desverre er det slik på endel sykehus. Jeg hadde også innvilget Ks med første og lå på sykehuset på grunn av komplikasjoner. (med første.) Vannet mitt gikk noen dager før ks skulle finne sted og da ble jeg plutselig helt overkjørt med "Så flott nå kan du føde vaginalt." Enda jeg hadde fått invilget ks før ejg ble dårlig så det kom av andre grunner. Det er faktisk noe av det jævligste jeg har vært med om, plutselig avbrøt de meg hver gang jeg prøvde å protestere også videre (og etter 2 døgn uten søvn så var det vanskelig å få nok energi til å være skikkelig sinna og stå på sitt.) Førstegangsfødene er man også mer usikker. Jeg endte med å få ks da men da katastrofe ks fordi de var så opptatt av å overhøre meg at de ikke fikk med seg hvordan det sto til med baby og meg. Jeg mener ikke å skremme deg, men slik oppførsel fra personalet kom helt uventet på meg, hadde jeg vært mer forberedt kunne jeg stått mere på mitt. Siden du har fått det invilget så pass på at du ikke lar de overkjøre deg. Si bare til dem at du har bestemt deg og fått invilget så det er ingen grunn til å diskutere det mer. SKjønner godt at det er slitsomt. Denne gangen sitter jeg med mer fødsel angst en jeg gjorde med første på grunn av personalet på føden. Har et annet sykehus denne gang da. Men har ikke klart å manne meg opp for å søke ks engang jeg er så redd for avslag. (er jo halveis nå så må jo søke snart.) Mest fordi det ble så mye og så trumatisk for meg sist. Og det der med at man har mer vondt etter KS er faktisk veldig indeviduelt. Jeg hadde faktisk ikke en eneste problem med det og var den friskeste på barsel. Enda vi var bare 2 som hadde tatt ks og det var helt fullt.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #5 Skrevet 30. mars 2008 For en ekkel opplevelse.. Håper du kan få mannet deg opp til å søke på ks da, det er jo et annet sykehus, kanskje de er greiere der? Jeg er sikker på du vil kunne være sikrere i din sak og bedre rustet til å stå på ditt denne gangen! Krysser fingrene for deg - lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå